שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר העבודה והרווחה איציק שמולי החליטו על הכפלת פרק הזמן המאפשר כינון הורות לזוגות להט"בים וזוגות שהסתייעו בתרומת זרע. כך נודע ל-ynet. מדובר בהארכת הזמן שבו ניתן להגיש בקשה לצו הורות פסיקתי רטרואקטיבי, מ-90 ל-180 ימים.
2 צפייה בגלריה
"משפחה היא משפחה". מחאת הקהילה הגאה בעקבות סערת האימוץ, 2018
"משפחה היא משפחה". מחאת הקהילה הגאה בעקבות סערת האימוץ, 2018
"משפחה היא משפחה". מחאת הקהילה הגאה בעקבות סערת האימוץ, 2018
(צילום: מוטי קמחי)
מדובר בצעד משמעותי, בגלל האפליה בחוק מרשם האוכלוסין. כך למשל, בת זוג של אישה שילדה לא יכולה להירשם באופן אוטומטי כהורה של הילד, בשונה מבני זוג סטרייטים.
לפני כחודשיים פנו ניסנקורן ושמולי לצוות המקצועי בבקשה לבחון מחדש את תקופת ההחלה הרטרואקטיבית שנקבעה. זאת, על רקע תחושת האפליה אותה חווים הורים אשר הסתייעו בתרומת זרע אנונימית, ובפרט הורים חד-מיניים.
צו ההורות הפסיקתי הינו צו קונסטיטוטיבי, המכונן לראשונה את יחסי ההורות בהיעדר קיומה של זיקה ביולוגית. מכוחו של הצו מכירה המדינה בהורות של גבר או אישה שאינם ההורים הביולוגיים של הילד, והוא אינו מצהיר על הורות קיימת, אלא מכונן אותה. הארכת פרק הזמן, תאפשר לשמור על אופיו הקונסטיטוטיבי של הצו, תוך הרחבת יריעת זכות ההורים שאינם ביולוגיים על ילדיהם, זכויות שלא ניתן לקבל באופן רטרואקטיבי.
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן איציק שמולי
אבי ניסנקורן איציק שמולי
"צעד משמעותי נוסף בכיוון הנכון למען השוויון". ניסנקורן ושמולי
(צילום: עמית שאבי, אבי מועלם)
"משפחה היא משפחה, וראוי כי כל הורה יוכל לקבל הכרה רשמית של המדינה בהורותו באופן שוויוני וללא הבדל דת, גזע, מין ונטייה מינית. הסדרת צווי ההורות הפסיקתיים נוגעת לעקרון יסודי זה", אמר הבוקר ניסנקורן. "הארכת הזמן המאפשר כינון הורות לזוגות שהסתייעו בתרומת זרע תמנע מהורים רבים ומילדיהם עוול מיותר במפגשים יומיומיים עם מוסדות ציבוריים וממשלתיים". הוא הוסיף כי "מדינת ישראל מתקדמת צעד משמעותי נוסף בכיוון הנכון למען השוויון".
לדברי שמולי, "זהו צעד חשוב ואמיץ שבבסיסו עומדת ההכרה בהורות הלהט"בית כטבעית, ולא ככזו המוטלת בספק וצריכה לצלוח מסלול מכשולים אינסופי. הליך נוקשה ומייגע של כינון הורות עלול לבסס תפיסה מפלה ומעוותת של הורות גנטית כעליונה וטבעית לעומת הורות אחרת שלכאורה יש להטיל בה מראש ספק או דופי. לא נעצור כאן, בכוונתנו להוביל מהלכים היסטוריים חשובים עבור קהילת הלהט"ב".
יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, מסרה כי "מדובר בבשורה חיובית וצעד נוסף בכיוון הנכון. אין שום הצדקה לכך שהורים סטרייטים רשאים להסדיר את רישום ההורות במשך שנה שלמה ממועד הלידה, בזמן שהורים גאים נדרשים לעשות זאת בבהילות, עד שלושה חודשים בלבד ממועד הלידה".
לצד זאת, פאר הוסיפה כי מדובר בצעד חלקי שאינו פותר את כל הבעיות העקרוניות בצווי ההורות הפסיקתיים להורים גאים, "כמו הדרישה המיותרת ל'הוכחת זוגיות', ההכרח לפנות להליך משפטי, ועוד. המצב האבסורדי והמפלה שזוגות גאים מוכרחים לפנות להליך משפטי יקר, ארוך ומתיש, רק כדי להירשם כהורים של ילדיהם חייב להסתיים".