ארה"ב ובריטניה האשימו היום את רוסיה בניסוי בנשק נגד לווייינים בחלל. לטענת ארה"ב מדובר בהוכחה לכך שמוסקבה מתכוונת לפרוס נשק שיאיים על לוויינים של ארה"ב ובעלות בריתה.
לפי בריטניה, בניסוי ב-15 ביולי שיגרה רוסיה "עצם בעל מאפיינים של נשק" מהלוויין הרוסי "קוסמוס 2543", שנמצא בחלל מהשנה שעברה. בפיקוד החלל האמריקני אמרו שמדובר ב"ניסוי בנשק נגד לוויינים". ב-CNN ציינו שזו הפעם הראשונה שארה"ב מאשימה את מוסקבה בניסוי בנשק שכזה בחלל. לפי BBC גם ההאשמה הבריטית חסרת תקדים.
3 צפייה בגלריה
רוסיה שיגור רוסי ל חלל ארכיון
רוסיה שיגור רוסי ל חלל ארכיון
שיגור רוסי לחלל, ארכיון
(צילום: EPA)
במשרד ההגנה הרוסי טענו שב-15 ביולי נערכה בדיקה שבה "רכב חלל קטן בחן מקרוב, ובעזרת ציוד מיוחד, את אחד הלוויינים הלאומיים שלנו". במשרד ההגנה אמרו שהבדיקה התבצעה באמצעות טכנולוגיה חדשה ו"סיפקה מידע בעל ערך שהועבר למתקני הבקרה היבשתיים".
בארה"ב לא השתכנעו מההסבר הרוסי. פיקוד החלל האמריקני מסר שה"נשק" שוגר מהלוויין בסמוך ללוויין רוסי אחר - פעילות שלטענת ארה"ב מנוגדת למשימתו המוצהרת של לוויין תצפית.
ג'ון ריימונד, מפקד פיקוד החלל האמריקני, אמר שהניסוי הוא הוכחה נוספת למאמציה של רוסיה לפתח ולבחון מערכות בחלל, ותואם את המאמצים שלה לסכן נכסים בחלל של ארה"ב ובעלות בריתה. הוא הוסיף שהנשק שוגר מאחד משני הלוויינים שהתקרבו השנה ללוויין אמריקני, ולטענת גורמים בארה"ב "עקבו אחריו".
מומחים אמריקנים אומרים שהדאגה של ארה"ב מוצדקת, בתקופה של התפתחות מהירה בתחום טכנולוגיית החלל - שמגבירה את הסכנה שנשקפת ללוויינים שמהווים חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים בארה"ב ובשאר העולם. ההגנה על אותם לוויינים הייתה הסיבה העיקרית להחלטה של ממשל טראמפ להקים את כוח החלל של צבא ארה"ב בדצמבר 2019.
גם בריאן ווידן, מומחה מהקרן לעולם בטוח, שקוראת לפעילות שקולה בחלל החיצון, מאמין שיש סיבה לדאגה. "גם מבחינתי האירוע הזה חשוד מאוד", הוא אמר. לפי ווידן הנשק המדובר עזב את הלוויין "קוסמוס 2543" במהירות של יותר מ-640 קמ"ש. "זה חריג, חריג מאוד. וזה דומה מאוד לתקרית שהייתה ב-2017, כשלוויין רוסי אחר שיגר אובייקט קטן במהירות גבוהה".
ראש דירקטוריון החלל בבריטניה, הארווי סמית, התייחס לניסוי הרוסי וכתב בטוויטר שהרוסים שיגרו "עצם עם מאפיינים של נשק". הוא הוסיף: "אנחנו קוראים לרוסיה להימנע מניסויים כאלה בעתיד. אנחנו קוראים לה להמשיך לעבוד בדרך קונסטרוקטיבית עם בריטניה והשותפות האחרות שלה, כדי לעודד התנהגות אחראית בחלל".
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
במסמך שפורסם בחודש שעבר על האסטרטגיה האמריקנית בחלל העריך הפנטגון שרוסיה, וסין, מהוות את האיום האסטרטגי הגדול ביותר על ארה"ב - מכיוון שהן מפתחות ובוחנות נשק בחלל במטרה להפחית את היעילות הצבאית של ארה"ב ובעלות בריתה, "ולקרוא תיגר על חופש הפעילות בחלל".
היחסים המתוחים של רוסיה עם ארה"ב ובריטניה החריפו בשבוע שעבר, כשארה"ב ובריטניה האשימו את רוסיה בניסיון לגנוב מידע מחוקרים שפועלים לפתח חיסון לנגיף הקורונה. בהודעה מטעם מרכז ביטחון הסייבר הלאומי בבריטניה, שתואמה עם השלטונות בארה"ב וגם בקנדה, נמסר כי שלוש המדינות סבורות שקבוצת האקרים רוסית, השייכת לשירות המודיעין הרוסי, אחראית למתקפות סייבר נגד מרכזי מחקר אקדמיים ורפואיים שמעורבים בפתוח חיסון לקורונה. בהודעה הודגש כי החשד הוא שמטרת המתקפות הייתה לגנוב מידע, ולא לשבש את פעילות החוקרים.