מחקר שערכו המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC) העלה כי שנת 2020 הייתה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, לאחר שמגפת הקורונה הובילה לעלייה של 15% בתמותה. כך דיווח הלילה (בין רביעי לחמישי) האתר פוליטיקו, שהוסיף כי המחקר יתפרסם באופן רשמי בעדכון השבועי הבא על מצב התחלואה והתמותה.
לפי פוליטיקו, המחקר מצא כי יותר מ-3 מיליון בני אדם מתו בארה"ב בשנת 2020 - ונגיף הקורונה היה גורם המוות השלישי בשכיחותו עם כ-400 אלף מתים, כשלפניו מחלות לב וסרטן בלבד. לפי האתר, בשנים רגילות הגורם השלישי בשכיחותו למוות הוא "פציעות לא מכוונות".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ורעייתו ג'יל ביידן דקת דומייה ב הבית הלבן לזכר 500 אלף מתים מ קורונה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ורעייתו ג'יל ביידן דקת דומייה ב הבית הלבן לזכר 500 אלף מתים מ קורונה
"עלינו להיזהר מאתגרים לא צפויים". ביידן ורעייתו ג'יל בדקת דומייה לזכר המתים מקורונה
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י
הזהיר בתחילת המגפה רק מ-200-100 אלף מתים. פאוצ'י
(צילום: AFP)
לפי נתוני ה-CDC, הגידול בתמותה בשנת 2020 היה החד ביותר מאז 1918 - שבה התחוללה מלחמת העולם הראשונה ומאות אלפי אנשים מתו משפעת. לשם השוואה, שיעור התמותה בשנת 2019 ירד ב-1.2% בהשוואה לשנת 2018. בפוליטיקו מציינים גם כי הדו"ח הקרוב יהיה הפעם הראשונה שה-CDC מכיר בכך ששיעורי התמותה בארה"ב עלו בשנת 2020, ושמגפת הקורונה מילאה תפקיד מרכזי בעלייה זו.
לפי הדיווח של פוליטיקו, ה-CDC יציג במחקר גם את שיעורי התמותה מקורונה בכל קבוצה אתנית בארה"ב, בנוסף למספר הכולל של מקרי המוות בכל אחת מהקבוצות. בעבר פרסם ה-CDC נתונים שהראו כי אפרו-אמריקנים הם בעלי סיכוי כמעט כפול למות מקורונה לעומת אנשים לבנים, וכי היספנים בעלי סיכוי גבוה פי 2.3 והילידים באלסקה בעלי סיכוי גבוה פי 2.4.
הנתונים מארצות הברית הם אמנם חמורים, אך לא מפתיעים - שכן הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, התנגד להגבלות כמו עטיית מסכות, המעיט בחומרת הנגיף ואף קיים עצרות בחירות המוניות ללא כל ריחוק חברתי. עד כה מתו כ-529 אלף אמריקנים מקורונה, ויותר מ-29 מיליון נדבקו. אגב, עם התפרצות המגפה בארה"ב - בחודש מרץ 2020 - העריך המומחה של הבית הלבן למחלות זיהומיות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, כי בין 100 אלף ל-200 אלף אמריקנים ימותו מהנגיף - אך יש לציין שלא ידע כיצד טראמפ יתנהל. הצהרתו של פאוצ'י גרמה אז לבהלה רבה, אך שנה לאחר מכן נראה שבארה"ב היו חותמים בלי להסס על תוצאות שקרובות לה.
4 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה לדייר ב בית אבות ב ברקולין ניו יורק ארה"ב בינואר 2021
חיסון נגד קורונה לדייר ב בית אבות ב ברקולין ניו יורק ארה"ב בינואר 2021
כ-33 מיליון אמריקנים התחסנו במנה השנייה. מחסנים לקורונה בבית אבות בניו יורק
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
גננת מקבלת חיסון נגד קורונה בקונטיקט, ארה"ב
גננת מקבלת חיסון נגד קורונה בקונטיקט, ארה"ב
ביידן צפוי לעמוד ביעד החיסונים. גננת מקבלת חיסון בקונטיקט
(צילום :AP)
חרף המצב העגום, בחודשים האחרונים ניכרת מגמת ירידה ברורה בנדבקים בקורונה בארה"ב לאור גישתו של הממשל החדש ומבצע החיסונים ההמוני. ראש ה-CDC, רושל וולנסקי, אמרה כי לצד הירידה במספר החולים, מספר חולי הקורונה המתאשפזים והמתים מדי יום הולך ויורד. בשיא המגפה הגיעה ארה"ב לכ-300 אלף נדבקים ביממה, אך כעת היא מדווחת רק על כמה עשרות אלפים.
בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה לממשלו לרכוש 100 מיליון מנות נוספות של החיסון לקורונה שפיתחה חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, במטרה להגביר את ההיצע במקרה של "אתגרים לא צפויים" במאבק במגפה. החיסון נחשב לפחות יעיל מהחיסונים של פייזר ומודרנה, אך ניתן במנה אחת. ביידן, שהציב יעד של 100 מיליון מחוסנים ב-100 הימים הראשונים לכהונתו, צפוי לעמוד ביעד זה וייתכן שאף יעבור אותו.
לדברי ביידן, "אנחנו זקוקים לגמישות מרבית. הרבה יכול לקרות ולהשתנות, ואנחנו צריכים להיות מוכנים". הוא ציין כי אם לארה"ב יהיה עודף בחיסונים, היא תשתף אותו עם שאר העולם - אך המטרה הראשונה שלנו היא לחסן את כל האמריקנים. בעבר הבטיח הנשיא האמריקני כי עד לחודש מאי יהיה חיסון לכל מבוגר בארה"ב.
עד כה קיבלו יותר מ-62 מיליון אמריקנים את המנה הראשונה של החיסון לקורונה, וכ-33 מיליון התחסנו גם במנה השנייה. לפי סקר של סוכנות AP, כ-70% מהציבור האמריקני מרוצה מהטיפול של הנשיא החדש במגפת הקורונה.