השמירה הרופפת על ההנחיות מורגשת לא אחת ברחוב ‑ ועכשיו ניתן לראות אותה גם במספרים: נתונים בלעדיים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet מלמדים על האופן שבו מקיימים הישראלים את חובת הבידוד, כשחלק לא קטן מאלו שבחרו לצפצף עליה הם חולי קורונה בעצמם.
רבים ממפרי הבידוד הם אנשים נורמטיביים ללא עבר פלילי, כאלה ש"רק" יצאו לקניות, לבקר בן משפחה ולהסתובב עם הכלב.
5 צפייה בגלריה
אכיפה משטרתית של מפרי בידוד
אכיפה משטרתית של מפרי בידוד
"חוסר אחריות משווע". אכיפה משטרתית של מפרי בידוד
(צילום: דוברות המשטרה)
מנהלת אכיפת הקורונה של המשטרה שהוקמה לפני כחצי שנה מובילה פעילויות יזומות כדי לאתר את אותם אנשים שמפרים את ההנחיה הזאת מתוך הבנה כי מדובר בסוגיה קריטית בכל הקשור לקטיעת שרשראות ההדבקה ‑ ועד כה, מפרוץ המגפה ועד תחילת השבוע, נרשמו 4,525 דו"חות בנושא. בתקופת הזמן הזאת נשלחו לבידוד מיליוני ישראלים.
"הפרת חובת בידוד הוא מעשה מסוכן וחסר אחריות", אומר קצין משטרה. "להבדיל מנושאים אחרים שבהם אנו נוקטים במאמצי הסברה ואזהרה, כאן מדובר בסכנה של ממש לבריאות הציבור, חוסר אחרית משווע".
מאז שהחלה האכיפה המשטרתית, דווקא בחודשים ספטמבר-אוקטובר שבהם חל הסגר השני נרשמו לא פחות מ-2,739 דו"חות בגין הפרת בידוד - כ-60% מכלל הדו"חות שחולקו מאז חודש מארס. מספר הדו"חות שקיבלו אזרחים בגין העבירה הזאת בחודש ספטמבר גבוה בערך פי 6 בהשוואה לחודש אפריל, כש-16% מהדו"חות חולקו לחולי קורונה מאומתים. עד היום נפתחו במשטרה כ-180 חקירות פליליות בסעיפים של הפצת מחלה בזדון או ברשלנות ‑ כשלא מעט מהנחקרים הם חולים מאומתים שהפרו בידוד.
רוב מפרי הבידוד מתגוררים באזור המרכז, ורובם מוחלט הם גברים. כמעט חצי מהדו"חות ניתנו לבני ובנות 29-18, כשרק 37 דו"חות חולקו לבני 70 ומעלה. האדם המבוגר ביותר שהפר בידוד הוא בן 85.
5 צפייה בגלריה
אכיפה משטרתית של מפרי בידוד
אכיפה משטרתית של מפרי בידוד
אכיפה משטרתית של מפרי בידוד
(צילום: דוברות המשטרה)
עיקר הפעילות המשטרתית בנושא היא יזומה, כזאת שמתבססת על ביקורים שנעשים בבתיהם של אלו המחויבים בבידוד ושל חולים מאומתים. מדי יום נעשים יותר מ-2,500 ביקורים כאלה. בנוסף נעזרת המשטרה גם בדיווחים של אזרחים. עד היום ביקרה המשטרה אצל 543,506 מבודדים - 133,759 מתוכם חולים ו-409,407 חייבי בידוד.
נושא חובת הבידוד הוא אחד משלושת נושאי הליבה של המשטרה בתקופת הקורונה ‑ כששני הנושאים האחרים הם עטיית המסכה וההתקהלויות. דרך נוספת לאתר אנשים שמפרים בידוד היא באמצעות מפגש של שוטרים איתם במחסומים ואפילו ברחוב או בכביש: כאשר שוטר רושם לאזרח דוח שאינו קשור לעבירה על אחת מהנחיות הקורונה, הוא עשוי לגלות שאותו אדם צריך להיות בכלל בבידוד.