3 צפייה בגלריה
מיצג החופות השחורות של ענף האירועים בכיכר רבין בצל משבר הקורונה
מיצג החופות השחורות של ענף האירועים בכיכר רבין בצל משבר הקורונה
הפגנת עובדי ענף האירועים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ועדת הכלכלה התכנסה הבוקר (שלישי) לדיון במצבם של הזוגות הצעירים שקבעו להתחתן בתקופת הקורונה - ונותרו ללא פיצויים על המקדמות ששילמו לאולמות האירועים. במקביל, שיגרה התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הודיעה כי בכוונתה לחדש את פעילותה כבר בשבוע הבא - ותקיים אירועים בפארקים הציבוריים. ynet העביר את הוועדה בשידור חי.
הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת איימן עודה, הילה שי וזאן, אלכס קושניר, מאי גולן, אליהו חסיד ואוסאמה סעדי. ב-6 ביולי, נזכיר, הודיעה הממשלה על סגירת האולמות לצד הגבלות נוספות שחלקן כבר הוסרו בהחלטות של ועדת הקורונה. לסגירת הברים, המועדונים ואולמות האירועים קדם דו"ח של מרכז המידע והידע הלאומי של אמ"ן, שהמליץ שלא לקיים אירועים כלל אם לא ניתן לאכוף באופן הדוק את הנחיות הריחוק החברתי. "התפרצויות נרחבות של תחלואה בעולם נרשמו בעקבות קיום אירועים המוניים", נכתב בדו"ח.
3 צפייה בגלריה
מחאת החופות השחורות של בעלי האולמות מול הכנסת
מחאת החופות השחורות של בעלי האולמות מול הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי מש"ס, אמר כי "הקורונה נחתה על כולם ולא הבדילה בין מגזר כזה או אחר. אני חושב שכשהמדינה מכינה מתווים לפתרון, סוגיית הזוגות הצעירים צריכה לבוא לידי פתרון". ח"כ עודה הוסיף כי "צריכה להיות ברית בין כולם. זה לא קואליציה או אופזיציה, ערבים או יהודים. אלא בעיה אמיתית שנוגעת לאנשים שזו החתונה היחידה בחייהם, זה יום היסטורי מבחינתם".
נגה, שייצגה את הזוגות המתחתנים בדיון, אמרה כי נוצר מצב שהזוגות הפכו לשבויים של מרבית האולמות ונמצאים תחת איומים. "יש מעט מאוד אולמות שהצליחו להגיע להסכמות, אך יש מקדמות שבעלי האולמות פדו כשידעו כבר שהאירועים לא יתקיימו". לדבריה, דווקא הספקים הקטנים יותר היו אלה שבאו לקראת הזוגות. "כשהתחתנתי במאי ולא יכולתי להתחתן במקום הראשון שרציתי, לקחתי את כל הספקים לסוף העולם. ביום החתונה לבעלי האולמות היה אסור לפתוח, וכשדרשתי לקבל את המקדמה - קיבלתי תביעה ובעל האולם טען שאני ביקשתי לדחות".
נגה ציינה כי "אנחנו מתנהלים מול גוף שלא מוכן לשמוע אותנו. כשניתן ההיתר לפתוח, אולמות מסוימים הכריחו להביא 500-400 מוזמנים, וגבו מהמתחתנים את הסכום על 500 מוזמנים כשאפשר להכניס רק 250".
ניר שפר, מהתאחדות בעלי האולמות, טען כי מנסים ליצור הפרדה בין הזוגות לבעלי האולמות. "כל המצב הזה הזוי, אנחנו פה בשביל הזוגות, הם הפרנסה שלנו. אנשים פה איבדו את הכיוון", אמר. "אנחנו מעוניינים לפתור את הבעיה הזאת, היא מורכבת, אך רוצים ליצור שולחן עגול עם נציגות של הזוגות".
שפר טען כי הנושא עלה בפני שר האוצר, אך האשים את ועדת הכספים בסתימת פיות, כלשונו. "אנחנו לא אנשים רעים. יש פה בלבול. לא מאפשרים לי להיכנס לוועדת הכספים, זורקים אותנו החוצה ובזום חוסמים לנו את המיקרופון".
אוקסנה, שייצגה גם היא את הזוגות הצעירים, הוסיפה כי "בעלי האולמות שכחו מי משלם להם את המשכורת ומי מביא להם פרנסה הביתה. מחודש מרץ, כשנסגרו האולמות, הם לא לקחו אותנו בחשבון. מעולם לא דיברו איתנו על המקדמות".
3 צפייה בגלריה
מיצג החופות השחורות של ענף האירועים בכיכר רבין בצל משבר הקורונה
מיצג החופות השחורות של ענף האירועים בכיכר רבין בצל משבר הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
מאוחר יותר היום צפויה ועדת הכספים לאשר את עשרות סעיפי התוכנית הכלכלית שגובשה במשרד האוצר, כשאחד הסעיפים מורה על החזרת המקדמות לכ-2,500 זוגות שביטלו את חתונתם באירוע האחרון. לפי המתווה שגובש, 30% מסך כל הפיצויים לבעלי האולמות יותנו בהשבת המקדמות לזוגות.
בהתאחדות בעלי האולמות וגני האירועים כתבו לנתניהו כי "יש לנו שעות מועטות לפני שהממשלה והכנסת יחרצו את גורלנו ויחסלו את ענף השמחות של ישראל", כתבה ההתאחדות. "אנחנו תלויים בך ראש הממשלה, וזקוקים לעזרתך המיידית".
חברת הכנסת וזאן אמרה הבוקר לאולפן ynet כי "ברור שהזוגות לא יכולים להיות כלי מיקוח של בעלי האולמות מול משרד האוצר. בעלי האולמות אכן צריכים לקבל פיצוי ואנחנו דואגים גם להם - אבל הזוגות צריכים להיות מחוץ למשוואה הזאת, את המקדמות של הזוגות האלו חייבים להחזיר".
היא ציינה כי "היום אנחנו מעבירים מתווה מאוד נדיב לבעלי האולמות, אך הוא לא יכול להיות מותנה בכך שלא יחזירו את המקדמות לזוגות. ככל הידוע לי מדובר ביותר מ-2,000 זוגות שנתקעו ולא קיימו חתונה בגלל ההגבלות".
מנגד, חגי כהן, בעל אולם במודיעין, אמר כי הוא לא מאמין שהרעיון של חברי הכנסת ישים. "המדינה מדברת על לתת לנו 15% מהמחזור שלנו בשנה שעברה. 15% לא מגרד לי אפילו חצי מההוצאות הקבועות שלנו. ההוצאות הקבועות שלנו עם שכר הדירה זה עשרות אלפי שקלים. לאן נגיע? אנחנו כל הזמן נכנסים לבור יותר עמוק והמדינה עומדת. עם כל הכבוד לביבי, הם יושבים בצד, שותים קפה ומסתכלים עלינו קורסים כלכלית".
יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר הבוקר כי "בעלי האולמות טוענים שיפתחו את האולמות מתוך כוונה שהממשלה לא תסייע. זה לא המצב. ראש הממשלה הביא תוכנית מצוינת, ואני ביקשתי לעשות בה תיקון קטן כדי להפוך אותה למושלמת. אני מקווה שראש הממשלה ויו״ר הוועדה יסכימו".