ייתכן שמכ"ם הענק הישראלי "ספקטרא" של חברת אלתא מהתעשייה האווירית להיכנס לשימוש בצבא גרמניה מהשנה הבאה. זאת, בעקבות התמודדות במכרז בינלאומי של היצרנית הישראלית יחד עם חברה גרמנית.
"ספקטרא", שנחשב לאחד מהמכ"מים הגדולים בעולם, הודגם בשבועות האחרונים במפעלי אלתא שבאשדוד, ואחת מגרסאותיו שנמצאת בשימוש מערכת הביטחון לקחה חלק גם בניסוי טיל החץ לפני כשבועיים. המכ"ם מיועד לגילוי אווירי בטווחים של יותר מאלף ק"מ, ולכן ישראל משתמשת בו בעיקר לכיוון מזרח, לעבר איראן, עיראק וסוריה.
2 צפייה בגלריה
מכ"ם ספקטרא של חברת אלתא מהתעשייה האווירית
מכ"ם ספקטרא של חברת אלתא מהתעשייה האווירית
מבצע משימות שונות בו זמנית. מכ"ם "ספקטרא"
(צילום: יואב זיתון)
המכ"ם יכול לזהות עשרות עד מאות מטרות במקביל ולסווג אותן עבור המשתמש, גם אם הן טסות בגבהים שונים ובמרחק זה מזה: טילי שיוט שקשים לזיהוי (מהסוג שאיראן השתמשה לתקוף בספטמבר אשתקד את מתקני הנפט הסעודיים), טילים בליסטיים ארוכי טווח שיש בידי טהרן ויכולים לשאת ראש קרב גרעיני, מל"טים, מטוסי אויב ואף לוויינים.
המכ"ם הדיגיטלי, שמבצע בו זמנית משימות שונות, הופעל בהדגמה מאשדוד וכוון מערבה וצפונה. הוא זיהה כל תנועה אווירית ברדיוס עצום שהתחיל בלוב שבצפון אפריקה והסתיים בכל מטוס שחג מעל הרוכשת הפוטנציאלית שלו – גרמניה.
2 צפייה בגלריה
מכ"ם ספקטרא של חברת אלתא מהתעשייה האווירית
מכ"ם ספקטרא של חברת אלתא מהתעשייה האווירית
יכול להסתנכרן עם מערכות הגנה אווירית אחרות. מכ"ם "ספקטרא"
(צילום: יואב זיתון)
ה"ספקטרא" שוקל כ-100 טונות עם יכולת כיסוי של 320 מעלות ומכיל עשרות אלפי אנטנות קטנות. "בתוך המכ"ם יצקנו טכנולוגיה שמאפשרת מיצוי של הפיזיקה וגילוי מוקדם, מדויק ונקי שמאפשרת לייצר תמונה מלאה לקראת יירוט", אמר מנכ"ל אלתא וסמנכ"ל התעשייה האווירית, יואב תורג'מן.
המכ"ם מבצעי כבר קרוב לשש שנים ויכול להסתנכרן גם עם מערכות הגנה אווירית אחרות כמו שרביט קסמים וכיפת ברזל, ובשל גודלו העצום, כשל בניין, מופעל מעמדה נייחת. במפעל שבאשדוד הוא עבר בדיקות כיול במתקן ייחודי ועצום מימדים עם אלפי "פירמידות" על גבי קירות המתקן, שספגו את קרינתו ואפשרו את הפעלתו המדויקת בצורה בטוחה.