אחרי שאמר אתמול (שישי) ש"השטויות האלה שאין לאנשים מה לאכול זה חארטה", פרסם היום השר צחי הנגבי התנצלות. הנגבי מכהן כשר בלי תיק בממשלה המנופחת בתולדות ישראל.

3 צפייה בגלריה
השר צחי הנגבי. "מתנצל"
השר צחי הנגבי. "מתנצל"
השר צחי הנגבי. "מתנצל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני מתנצל על התבטאות חריפה שנאמרה על ידי במהלך ריאיון אתמול", כתב הנגבי שאמר את הדברים בתוכנית של אופירה אסייג ואייל ברקוביץ'. "רציתי לומר למראיינים שביקורתם המוקצנת והבוטה כלפי הממשלה מייצרת חרדה בציבור במקום תקווה. לצערי, בלהט הדיון התבטאתי באופן שפגע ברגשות הציבור. זו לא הייתה כוונתי ואני חוזר בי מן הדברים".
ההתבטאות של הנגבי עוררה כעס רב בקרב אנשי רווחה. קרין דביר, עובדת סוציאלית, אמרה: "מר הנגבי, נבחר ציבור יקר, בוא, תסתכל לי בעיניים, אני מכירה אותם, כי אני זו ששומעת את אותו אבא שבוכה לי שבבוקר הצליח לקנות אוכל ואחר הצהריים כבר המקרר ריק והוא מרגיש שהוא אפס כי גם בזה הוא נכשל. בוא תכיר את מי שאתה מחויב לתת לו שירות כנבחר ציבור. בוא תסתכל לי בעיניים ותגיד לי שזה חארטה. בלילות שאני לא ישנה מרוב דאגה שאותם אנשים ילכו לישון רעבים. בוא רד אל העם, מבטיחה לך לא תמצא שם חארטה. תתבייש בעצמך מר הנגבי. כי אני מתביישת בך ובנבחרי ציבור חארטה כמוך".
3 צפייה בגלריה
הפגנת העובדים הסוציאליים בכניסה לבת ים
הפגנת העובדים הסוציאליים בכניסה לבת ים
הפגנת העובדים הסוציאליים. "זה לא חארטה".
(צילום: חמוטל כהן)
אפרת לוי, גם היא עובדת סוציאלית, הוסיפה: "כמי שעבדה, בהתנדבות מלאה, כי מדינת ישראל לא חשבה שאני חשובה והוציאה אותי לחל"ת בתקופת הקורונה, ראיתי ופגשתי את הקשישים הרעבים, גייסתי עבורם כסף מאזרחים טובים, ודאגתי, יחד עם אזרחים טובים אחרים שאף קשיש בשכונתי לא יישאר לבד ורעב. השיחות קורעות הלב על הבדידות, המצב הנפשי שהלך והידרדר, הבכי ששמעתי מקשישים שהמקרר שלהם היה ריק והם היו מותשים מהפחד - לא מהקורונה אלא ממה יאכלו מחר. צחי הנגבי משמיע קול של רבים אחרים בדרג מקבלי ההחלטות, שפשוט מנותקים ממה שקורה בחברה הישראלית עקב מדיניות הממשלה בתקופת הקורונה. הפוליטיקאים שמצאו לנכון, דווקא בתקופה זו להקים את הממשלה הבזבזנית ביותר אי פעם. הם כה מנותקים, מאותם אנשים שהם אמורים לשרת ולדאוג להם".
יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות עו"ס ענבל חרמוני אמרה: "אמירתו האומללה של הנגבי מעידה יותר מהכול על הנתק של מי שיושבים בכס מקבלי ההחלטות, לבין מי שנאלצים לחיות את ההשלכות של אותן החלטות. אנחנו פוגשים באופן יומיומי, ולא מאז הקורונה אלא גם לפני, את ההורים שאין להם מושג מאיפה יביאו אוכל הביתה, את הקשישים שבוחרים בין תרופות למזון, את הצעירים שסיימו מסגרות חוץ ביתיות ונזרקים לעולם הזה חסרי כל וללא עורף משפחתי לא מצליחים לספק לעצמם צרכים בסיסיים. כל אלה הם לא רע הכרחי, אלא תוצר של מדיניות מכוונת. אנחנו עומדות חסרות אונים וחסרות מענים מול אותם אנשים, שותפות לתחושת החידלון וידנו קצרה מלהושיע. אמירה כזו מבהירה, בין היתר, כיצד הגענו למקום הזה, שיש מעטים שיש להם והמונים חסרי כל. כיצד הגענו למקום שעובדים סוציאליים בעצמם זקוקים לסיוע כלכלי, נוטשים את המקצוע במשך שנים, מחזיקים את האצבע בסכר בלי שום גיבוי מהמדינה. זה הכל נובע מאותה מדיניות ותפישה שמשאירה את האזרחים, כולנו, להתמודד לבד, איש איש לנפשו, והחזק שורד".

3 צפייה בגלריה
ענבל חרמוני
ענבל חרמוני
ענבל חרמוני
(צילום: דנה קופל)
שר האוצר ישראל כץ הסתייג מהאמירה של השר הנגבי: "רבים בציבור הישראלי נקלעו למצוקה כלכלית עקב מגפת הקורונה. אני וחברי מחויבים לעשות הכל כדי לחבק את כולם ולתת להם כל סיוע נדרש - עד להגעה לעתיד בטוח. לא להטיח בהם האשמות וביטויי גנאי".
השרה לשוויון חברתי וגמלאים מירב כהן אמרה: "אני בטוחה שהשר הנגבי פשוט מעד בלשונו וטוב עשה שהתנצל". כהן אמרה כי "עוד לפני פרוץ המשבר - כ-18% מהאוכלוסייה בישראל הייתה מתחת לקו העוני, ובימים אלה בעקבות הקורונה יש מאות אלפי מובטלים חדשים, שרבים מהם עבדו כל חייהם והתפרנסו בכבוד, ועתה ניצבים בפני שוקת שבורה. התפקיד של ממשלת האחדות הזו, וכל סיבת קיומה, היא להבטיח שהם לא יידרדרו גם לעוני, ושנצליח להעלות את המשק הישראלי חזרה למסלול של צמיחה. צריך להבין, זה לא עניין של זבנג וגמרנו. זה המשבר הכלכלי הגדול ביותר בעולם מזה עשורים". לדבריה, דרושים חודשים רבים של עבודה כדי לחזור למצב שהיה לפני הקורונה".
בקרן רש"י, הפועלת לצמצום פערים חברתיים בישראל, הדגישו כי המציאות, אותה הם מכירים מעבודתם בשטח, אחרת ממה שהשתמע מההתבטאות של הנגבי. מנכלית קרן רש"י ולשעבר מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן אמרה: ״העוני אמיתי וקיים והפערים בין השכבות השונות בחברה הישראלית רק הולכים ומעמיקים בחסות הקורונה. אנו רואים זאת יום יום בעבודתנו אל מול הפריפריה החברתית בישראל. וכן, ישנם אנשים בישראל שסל המצרכים שלהם קטן משמעותית בתקופה הזאת. במקום להתכחש לסבלם של מאות אלפי אנשים בישראל- יש לייצר להם אופק תעסוקתי אמיתי. הקורונה פגעה אנושות בעובדים צעירים ומבוגרים כאחד- המשותף לכולם שהם אינם מעוניינים ברחמים ובנדבות אלא בחזרה למעגל העבודה״.
מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, אמרה: ״עם משכורת של שר באמת קשה לראות ישראלים רעבים. נשים הן נפגעות מרכזיות מההשלכות הכלכליות של מגפת הקורונה. אנחנו ממליצות בחום לשר הנגבי להצטרף לפתרון שלנו - להכריז מיד על תוכנית חירום לאומית ומתוקצבת היטב שתומכת בשירותי הרווחה ומתמקדת בהחזרת נשים למעגל העבודה".
פורסם לראשונה: 15:19, 04.07.20