ערב השנה האזרחית החדשה, הסילבסטר, בימים כתיקונם נחשב למילה הנרדפת של מסיבות, חגיגות וריקודים. אבל אמש (ה'), בצל מגפת הקורונה, שררה אווירת בדידות ודיכאון בשכונת פלורנטין בתל אביב ובמושבה הגרמנית בחיפה, אזורים שידועים בחגיגות ליל השנה האזרחית החדשה. בשעה שכ-2,000 שוטרים פעלו לאכיפת התקנות הלילה, באחד היישובים ביהודה ושומרון החליטו צעירים להפר את הסגר – ולקיים מסיבה בכל זאת.
בשנה שעברה באותו התאריך התמלאו רחובות שכונת פלורנטין בתל אביב ברבבות מבלים שרקדו ברחובות ללא מסכות וריחוק חברתי. אבל השנה הכול השתנה. נחמן, שעובד בפיצוציה של אחיו ברחוב בשכונה, סיפר שכמעט ולא מכר הערב דבר. "בשנה שעברה אי אפשר היה לעמוד פה ולהתראיין. כל הרחוב היה מפוצץ באנשים ומוזיקה, אנשים הסתובבו עם בקבוקי בירות בידיים", הוא אומר. "אבל אני אופטימי, ומאחל שבשנה הבאה הכול ייגמר וכולם יתחסנו".
5 צפייה בגלריה
רחובות ריקים בתל אביב
רחובות ריקים בתל אביב
הרחובות ריקים בשכונת פלורנטין. בשנה שעברה זה נראה אחרת
(צילום: אסף קמר)
5 צפייה בגלריה
חגיגות הסילבסטר בדיזנגוף, תל אביב
חגיגות הסילבסטר בדיזנגוף, תל אביב
תל אביב, לפני שנה. "מאחלים שהכול ייגמר"
(צילום: מוטי קמחי)
גם ויקה, שעובדת בימים כתיקונם כמלצרית, ישבה עם מסכה לצד כמה בעלי כלבים בספסלים השכונתיים עם בירות בידיהם. "הסילבסטר השנה בודד, עצוב ובבית. בשנה שעברה עבדתי, ועכשיו אני מטיילת עם הכלב. אני מאחלת שתהיה שנה טובה לישראל". ויקה שוללת את האפשרות לנשיקה המסורתית בחצות. "אני אתנשק רק עם בל", היא אומרת – ומצביעה על הכלב שלה.

האורות במושבה הגרמנית כבויים

גם חיפה חשוכה ועצובה השנה, בניגוד לשנה שעברה. בכל שנה נוהגים רבבות לפקוד את העיר, ובעיקר את הברים והמסעדות במושבה הגרמנית והעיר התחתית. אבל אמש, אין הכנסות לבעלי העסקים ואת האורות שמעטרים בדרך כלל את הרחובות, החליפו הבהובי הניידות שאוכפות את הסגר. במושבה הגרמנית נשארו לחגוג התושבים המקומיים שגרים לאורך שדרות בן גוריון.
5 צפייה בגלריה
חוגגים במושבה הגרמנית בחיפה
חוגגים במושבה הגרמנית בחיפה
משפחת רשיד. הבית הכי מקושט
(צילום: שמיר אלבז)
בני משפחת רשיד, תושבי הרחוב מתגאים בביתם, שזכה בתואר המקושט ביותר לחג המולד שנחגג לפני ימים אחדים. בכניסה מוצגות עבודות של איילים, אבוס, ועוד, שנוצרו בידי הגיס גטוס רשיד, שגם התחפש לסנטה קלאוס חמוש בפעמון. "הכול ריק, רק אנחנו נשארנו", אומר חלים ג'ורג' חדד, אביה של בעלת הבית. "זה מה שעשתה הקורונה. בכל שנה המקום תוסס, ועכשיו הכול ריק ושומם. נאחל רק שהשנה שתתחיל תהיה טובה יותר".
ברחובות העיר התחתית, שבכל שנה שוקקים ומלאי מבלים, היו העסקים סגורים. אפילו ב"שדרת השווארמות" ברחוב יפו נראו תריסים מוגפים למחצה, והעסקים שנותרו פתוחים עבדו במתכונת משלוחים בלבד.
5 צפייה בגלריה
חוגגים במושבה הגרמנית בחיפה
חוגגים במושבה הגרמנית בחיפה
החגיגות במושבה הגרמנית בחיפה. "רק אנחנו נשארנו"
(צילום: שמיר אלבז)
יוצאי חבר העמים, שחוגגים את הנובי גוד במועד ערב השנה האזרחית החדשה, נוהגים בדרך כלל לקיים את החג בבית. ס', שמתגורר באזור שוק תלפיות בשכונת הדר בחיפה, אירח כמה חברים על גג ביתו, אף שאסורה שהייה בבית מגורים של אדם אחר. "בסך הכול זה מקום פתוח, אז יכולים להיות שם עד 20 איש", הוא מסביר. "כולם גם גרים באזור, אז אף אחד לא עובר את מגבלת 1,000 המטר".

"הסגר מוגזם, מה כבר יקרה?"

בזמן שכ-2,000 שוטרים מאיישים מחסומים ומנסים למנוע את מסיבות הסילבסטר, באחד היישובים ביהודה ושומרון החליטו כמה עשרות צעירים לחגוג במסיבה. "אנחנו חושבים שהסגר מוגזם. ברגע שחוגגים קבוצה מצומצמת, לא 100 איש, אפשר לחגוג ומותר. אנחנו לא מפחדים להידבק כי לרובנו כי היה קורונה, וגם מי שלא חלה עוד וחוגג לא חושש להידבק. מה כבר יכול לקרות?", תהה שחר (שם בדוי), בן 19.
5 צפייה בגלריה
מחסום בכניסה לרובע הנוצרי בירושלים
מחסום בכניסה לרובע הנוצרי בירושלים
מחסום בכניסה לרובע הנוצרי בירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום )
לדבריו, "זו לא כזו מגפה מפחידה. אנחנו לא שומרים על מסכות ומרחק. יש די.ג'יי ורוקדים ברחבה בתוך הבית. נסענו לפה בכל מיני אזורים דרך יערות כדי שלא יעלו עלינו ויקנסו אותנו. כל אחד הגיע עם איזשהו תירוץ, ולקחנו בחשבון שייתכן שנקבל קנס של 500 שקל. מקסימום יצא ששילמנו על מסיבה 500 שקל. זה לא נורא, העיקר שנחגוג".
במשטרה אמרו כי לקראת ערב הסילבסטר נפרסו מחסומים רבים בשילוב עם פיקוח אווירי על התקהלויות ומסיבות טבע.
פורסם לראשונה: 23:54, 31.12.20