גרמניה, צרפת ואיטליה הצטרפו אחר הצהריים לרשימת המדינות האירופאיות שמשעות את השימוש בחיסון של חברת התרופות השבדית "אסטרה-זניקה". ההחלטות התקבלו בעקבות דיווחים על קרישי דם ודימומים שמהם סבלו כמה עשרות מטופלים שקיבלו את החיסון.
3 צפייה בגלריה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה
(צילום: רויטרס)
באירופה גוברת הדאגה מהשפעות החיסון של "אסטרה-זניקה" לקורונה, בצל דיווחים שמתחסנים שקיבלו אותו סבלו מקרישי דם, דימומים ותסחיפים ריאתיים, ובכמה מקרים אף מתו. עם זאת, חשוב להדגיש כי סוכנות התרופות האירופית וארגון הבריאות העולמי מבהירים שניהם כי בבדיקות שנערכו לא נמצאה שום ראיה לקשר בין החיסון של "אסטרה-זניקה" לבין אותם אירועים רפואיים, וכי מבחינתם החיסון בטוח לגמרי ויש להמשיך בשימוש בו. יצוין כי ישראל אינה משתמשת בחיסון של "אסטרה-זניקה".
לרשימת המדינות שמשעות את השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה", שכבר בשבוע שעבר כללה את דנמרק, נורבגיה, איסלנד ובולגריה, הצטרפו אתמול אירלנד והולנד. גם אוסטריה וספרד השעו את השימוש בחיסונים של חברת התרופות השבדית, אולם במקרה שלהן מדובר רק בחיסונים מאצווה (סדרת ייצור) ספציפית של החיסון.
אחר הצהריים הודיע משרד הבריאות הגרמני על השעיית השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" בעקבות הדיווחים על מתחסנים שסבלו מקרישי דם, ובהמלצת המכון שמפקח על השימוש בחיסונים במדינה. "זו החלטה מקצועית, לא החלטה פוליטית", הדגיש שר הבריאות הגרמני ינס שפאן. צרפת ואיטליה פרסמו הודעות דומות בהמשך.
רשות התרופות האיטלקית מסרה אחר הצהריים שההחלטה היא "אמצעי זהירות" ו"צעד זמני". נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר שסוכנות התרופות האירופית, ה-EMA, אמורה לפרסם מחר אחר הצהריים הנחיות עדכניות על השימוש בחיסון. "אנחנו מקווים שנוכל לחדש במהרה את השימוש בחיסון, אם ה-EMA תיתן אור ירוק. אנחנו משעים את השימוש עד מחר אחר הצהריים". צרפת ואיטליה החליטו להשעות את השימוש בחיסון של החברה השבדית, למרות שמוקדם יותר הן הבהירו שהן דבקות בשימוש בו. גם מומחי בריאות שונים קראו שלא לזנוח אותו, בטענה שמעשה כזה יפגע קשות במרוץ לחיסול המגפה.
השעיית השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" צפויה להאט עוד יותר את מבצע החיסונים המשותף של האיחוד האירופי, שכרגע לא עומד ביעדים. ה-EMA אישרה את השימוש ב"אסטרה-זניקה" בסוף ינואר. קודם לכן אושר השימוש בחיסונים של "פייזר" ו"מודרנה".
"אסטרה-זניקה" עצמה פרסמה אתמול הודעה שבה ביקשה להפיג את החשש מהשימוש בחיסון שלה. היא מסרה כי בדיקה שנערכה ליותר מ-17 מיליון מתחסנים שקיבלו את החיסון בבריטניה ובאיחוד האירופי העלתה כי אין ראיות לסכנה מוגברת של היווצרות קרישי דם, גם לא בקבוצות אוכלוסייה או מדינות ספציפיות. לפי "אסטרה-זניקה", עד כה דווחו 15 אירועים של פקקת ורידים עמוקה ו-22 מקרים של תסחיף ריאתי בקרב מקבלי החיסון, ולדבריה מדובר בנתונים דומים לאלה של חיסונים אחרים נגד קורונה שאושרו לשימוש. דובר החברה אף אמר כי למעשה מספר המקרים מסוג זה בקרב מקבלי החיסון נמוך ממספר המקרים האלה הצפויים להירשם באופן טבעי באוכלוסייה הלא-מחוסנת.