קצין המשטרה הדף בחוזקה מפגין והכה בעוצמה צלם עיתונות בפניו. כך מתואר בכתב האישום שהוגש הבוקר (יום א') על ידי מח"ש נגד קצין המבצעים של מרחב ציון במשטרה, סגן-ניצב ניסו גואטה, בגין תקיפה כפולה. האלימות שיוחסה לקצין תועדה בהפגנה שנערכה באוגוסט השנה בירושלים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
סנ"צ גואטה והמפגין
(צילום: שלו שלום)
לפי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד שקד דהן לבית משפט השלום בראשון לציון, ב-22 באוגוסט בשעות הערב התקיימה תהלוכת מפגינים, אשר לא אושרה קודם לכן על ידי המשטרה, מגשר המיתרים בכניסה לירושלים ועד לאזור מעונו של ראש הממשלה ברחוב בלפור.
במהלך התהלוכה הגיעו חלק מהמפגינים לרחוב בצלאל. הכוח המשטרתי שביקש למנוע את התקדמות התהלוכה לכיוון כיכר פריז, הורה למפגינים לחזור על עקבותיהם וחסם את התקדמותם. באותה העת עמד סנ"צ גואטה על הכביש עם כוחות משטרה נוספים.
לפי כתב האישום, בשלב מסוים פנה אחד המפגינים לגואטה והלין בפניו על התנהגות השוטרים כלפי המפגינים במקום. בתגובה לכך הדף גואטה פעמיים בחוזקה את המפגין, אביחי מיכאל גרין, עם שתי ידיו בפניו. במהלך הדיפתו השנייה, גרין הסיט את מסכת הפנים של קצין המשטרה והחל להימלט מהמקום.
גואטה, כך נטען, החזיר את מסכת הפנים למקומה והחל לדלוק אחר המפגין על מנת לבצע את מעצרו. בסיועם של שוטרים נוספים, הצליח הנאשם לבצע את מעצרו של המפגין גרין.
לאחר שהמפגין נעצר, אחז הכוח המשטרתי בידיו וברגליו והוביל אותו למקום צדדי, הרחק מההפגנה. את הובלתו של המפגין ליוו, בין היתר, סנ"צ גואטה וצלם העיתונות וסרטי התעודה ילון גורביץ' שתיעד את ההפגנה מתוקף תפקידו.
במהלך ליווי המפגין, ומבלי שהייתה כל אינטראקציה בין המפגין לבין גואטה, הדף הנאשם בחוזקה את הצלם גורביץ' בחלק גופו העליון אחורנית, והכה בו בעוצמה בצד פניו, בעודו אוחז בידו המכה מכשיר קשר. כתוצאה ממעשיו של הנאשם, משקפיו של הצלם גורביץ' נפלו והוא סבל מכאבים בצד ימין של פניו ובאוזנו הימנית.
עו"ד שקד אמר: "כתב האישום מבטא את עמדת מח"ש לפיה מצופה מכל שוטר לנהוג במקצועיות ולהימנע מנקיטת אלימות גם כאשר מדובר במצבים מורכבים, בוודאי כאשר מדובר בקצין ובמפקד אשר ראוי שישמש דוגמה לפקודיו".
עו"ד עדי כרמלי, פרקליטו של סנ"צ גואטה, אמר: "זה עתה קיבלנו את ההודעה לפיה מח"ש הגישה כתב אישום. בימים הקרובים נצלם את תיק החקירה ותגובתנו תינתן באופן מסודר לבית המשפט".
2 צפייה בגלריה
עדי כרמלי
עדי כרמלי
עו"ד עדי כרמלי, פרקליטו של סנ"צ גואטה
מתנועת "הדגלים השחורים" שמוחה נגד ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "מברכים על כתב האישום כצעד ראשון בשמירה על הדמוקרטיה. בדמוקרטיה הדבר המקודש ביותר הוא הזכות להביע דעה ולהפגין אותה. מי שמטילים אימה ופחד באמצעות אלימות נגד אזרחים חייבים להסיר את מדיהם, הם אינם יכולים לשמש כשומרי הדמוקרטיה. משטרת ירושלים בראשות דורון ידיד הפכה עצמה לאורך החודשים האחרונים למשטרת שלום נתניהו, הגיע הזמן שמח"ש תחקור לעומק את הנעשה במחוז ירושלים".
מתנועת "קריים מיניסטר" נמסר: "כתב אישום חמור שלא מותיר מקום לספק - אסור שניסו גואטה יישאר עוד יום אחד במשטרה. כל זמן שהאיש ממשיך ללבוש מדים עובר מסר מסוכן לפיו המשטרה מגבה שוטרים אלימים. מקרה גואטה מוכיח שוב שמשטרת ירושלים בראשות הפודל של אוחנה, דורון ידיד, היא משטרה פוליטית שעושה הכול לחבל במחאה. הגיבוי המלא שקיבל גואטה, החזרתו להפגנות לאחר שבוע והטענות השקריות לפיהן הותקף, מעידות על תרבות ארגונית קלוקלת של טיוח שיטתי ואפס לקיחת אחריות. הגיע הזמן לניקוי מאורות במחוז ירושלים ולעשות הכול כדי שדורון ידיד המטייח לא יהיה מפכ"ל".