שר הביטחון בני גנץ תקף היום (ו') בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על יחסו לירדן, על רקע המאמר שפרסם ב"ידיעות אחרונות" הנסיך חסן בן טלאל, דודו של עבדאללה השני מלך ירדן ואחיו הצעיר של המלך חוסיין המנוח, ובו הוא קרא לקדם את תהליך השלום בין ישראל לשכנותיה.
בשיחת זום עם פעילים טען גנץ כי נתניהו הוא דמות "לא-רצויה" בירדן. גנץ אמר כי "ירדן היא נכס אדיר, והיחסים יכלו להיות טובים פי אלף. לצערי נתניהו הוא דמות לא רצויה בירדן והנוכחות שלו מפריעה לקידום היחסים".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ ונתניהו. מתקפה בעקבות מאמר של הנסיך הירדני ב"ידיעות אחרונות"
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
יו"ר כחול לבן טען כי יש לו "קשר רציף ומתמשך" עם מלך ירדן ובכירים ירדנים נוספים. "אני מאמין שאפשר להגיע לעשרות שיתופי פעולה ופרויקטים אזרחיים שיקדמו מאוד את היחסים", הוסיף.
גנץ התייחס לסוגיה לאחר שנשאל על ידי אחד הפעילים על אותו מאמר של הנסיך בן טלאל, וציין כי הוא שמח מאוד על דבריו. במאמרו כתב הנסיך חסן על הדרכים שלדעתו ניתן בעזרתן לפרוץ בזהירות את המבוי הסתום ביחסים בין שת המדינות. הוא הבהיר כי התנאי להתקדמות בתהליך השלום באזור הוא הקמת מדינה פלסטינית וחלוקת ירושלים. "השינוי תלוי בנו, האנשים", כתב.
2 צפייה בגלריה
חסן בן טלאל
חסן בן טלאל
הנסיך הירדני חסן בן טלאל. "לשון מאזניים" בממלכה
במאמרו הוסיף הנסיך חסן: "כיום, כאשר ה'נורמליזציה' חורגת מעבר להסדרים דו-צדדיים, לעסקאות המושתתות על אינטרסים כלכליים ולבריתות הגנה אל מול אויבים משותפים, יש לנו הזדמנות יוצאת דופן לפרוץ את המבוי הסתום ולצאת לדרך חדשה שמטרתה להגיע לשלום כולל במזרח התיכון עד סוף העשור הזה".
הנסיך חסן נחשב במידה מסוימת ללשון המאזניים בנוגע ליחס לישראל. מצד אחד, הוא לא יסטה מהקו הממלכתי הרשמי. מצד שני, הוא מנסה כל העת לפנות אל הקהל הישראלי מעל ראשיהם של המדינאים בירושלים. הוא מקפיד לשמור על דלתו פתוחה בפני ישראלים. לאחרונה התקיימה פגישה דיסקרטית בינו לבין קבוצה של ישראלים בעמדות מפתח שלא הכירו אותו באופן אישי, ורובם אפילו לא ביקרו מימיהם בירדן. כעבור שבועיים ערך הנסיך שיחה נוספת, בזום, עם חמישה ישראלים אחרים שמוכרים היטב בממלכה.