בשבוע הבא, ביום שלישי 23 במרץ, יילכו אזרחי המדינה לקלפיות בפעם הרביעית תוך שנתיים. אף על פי שנדמה כי הישראלים כבר ממש מתורגלים, קיום ההליך הדמוקרטי בצל מגפת הקורונה הביא לשינויים רבים. ynet עושה סדר בכל מה שצריך לדעת לפני יום הבוחר.
9 צפייה בגלריה
מכינים את הפתקים לבחירות
מכינים את הפתקים לבחירות
פועלים פלסטינים מכינים את הפתקים לבחירות
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
מכינים את הפתקים לבחירות
מכינים את הפתקים לבחירות
124,829 מצביעים חדשים. מכינים את הפתקים לבחירות
(צילום: AFP)

מי יכול להצביע בבחירות?

כל אזרח ישראלי שביום הבחירות מלאו לו 18 שנה והוא רשום בפנקס הבוחרים.

איך אדע היכן ומתי אני מצביע?

אם לא קיבלתם מכתב בדואר ממשרד הפנים עם פרטי הקלפי שאליה אתם משובצים, ניתן להיכנס לאתר משרד הפנים או להתקשר לטלפון 1-800-222-290 כדי לברר היכן אתם משובצים. בשל תוספות הקלפיות שנדרשו בעקבות מגפת הקורונה והדרישה לדלל את מספר המצביעים בכל קלפי, רבים שובצו בקלפי שונה מבדרך כלל, יש לבדוק זאת לפני יום הבחירות. רוב הקלפיות ייפתחו בשעה 7:00 בבוקר וייסגרו בשעה 22:00 בלילה.
9 צפייה בגלריה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
(צילום: קובי קואנקס )

מי לא חייב להצביע בקלפי שאליה הוא שייך?

רוב אזרחי ישראל מצביעים בקלפי הסמוכה למקום מגוריהם ובאמצעות מעטפה רגילה, אך יש מי שרשאים להצביע מחוץ למקום הקלפי הקבוע שלהם. בין היתר מדובר בחיילים, שליחי משרד החוץ, עובדי מדינה בחו"ל, שליחי המוסדות הציוניים, מאושפזים בבתי חולים, נשים השוהות במעון לנשים מוכות, אסירים ועצורים ואזרחים בעלי מוגבלויות השוהים דרך קבע במוסדות מסוימים. בנוסף, חולים מאומתים ואזרחים השוהים בבידוד בשל מגפת הקורונה. מי שניידותם מוגבלת רשאים להצביע בקלפיות נגישות מיוחדות. גם שוטרים רשאים להצביע בכל קלפי, כל עוד יגיעו במדים.

איך השתנתה חלוקת הקלפיות בקורונה?

בבחירות לכנסת ה-24 מספר המעטפות הכפולות הוכפל וצפוי להגיע לכ-600 אלף. ביום הבוחר יפוזרו ברחבי הארץ 12,127 קלפיות רגילות, 374 קלפיות בבתי אבות, 365 קלפיות בבתי חולים, 61 קלפיות בבתי סוהר, 3,776 קלפיות נגישות, כ-340 קלפיות לחולי קורונה, כ-420 קלפיות למבודדים ועוד.

איך חולי קורונה ומבודדים יגיעו לקלפי הייעודית?

ועדת הבחירות המרכזית הקימה מתווה הסעות לחולי קורונה שיהיה על החולים לתאם באתר ייעודי שייפתח בימים הקרובים את היציאה שלהם מהבית אל הקלפי. באשר למבודדים עדיין לא גובש מתווה, אך שוקלים לאפשר הסעות פרטיות גם עבורם בשל העובדה שלא לכולם יש אפשרות להגיע ברכב פרטי לקלפי והדבר יוצר חוסר שוויון שיכול לפגוע בזכאים להצביע.
9 צפייה בגלריה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
הכנות של ועדת הבחירות המרכזית לבחירות "בצל קורונה"
הכנות של ועדת הבחירות המרכזית לבחירות "בצל קורונה"
(צילום: קובי קואנקס)

האם בטוח להצביע?

ועדת הבחירות המרכזית עשתה התאמות רבות על מנת שביום הבחירות הישראלים יוכלו לממש את זכות ההצבעה, לצד שמירה על בריאותם. לשם כך נוספו קלפיות רבות כדי להוריד את העומס על כל קלפי, העובדים בקלפיות עוברים בדיקות קורונה ושומרים על סביבה היגיינית ונקייה בין הצבעה להצבעה. בוועדת הבחירות קוראים לכולם להצביע מבלי לחשוש.

כמה זכאים להצביע?

6,578,084 ישראלים יוכלו לממש בשבוע הבא את זכות הבחירה שלהם. מדובר בגידול של 1.9% מהבחירות הקודמות. במספרים מדובר על תוספת של 124,829 זכאים חדשים, חלקם הם בני נוער שמלאו להם 18 ויצביעו לראשונה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בבחירות הללו 78% מבעלי זכות הבחירה המתגוררים בישראל הם יהודים, ובהם 11% חרדים. 17% מבעלי זכות הבחירה הם ערבים ו-5% הם אחרים. בנוסף, כ-13% מבעלי זכות הבחירה הם צעירים בני 24-18, 29% בני 39-25, ו-32% בני 59-40. חלקם של בעלי זכות בחירה בני 60 ומעלה עומד על כ-26%.

מהו אחוז ההצבעה בישראל?

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשלוש מערכות הבחירות האחרונות נרשמה עלייה מצטברת של 3 נקודות האחוז בשיעור ההצבעה הכללי: 68.5% בבחירות לכנסת ה-21, 69.8% בבחירות לכנסת ה-22 ו-71.5% בבחירות לכנסת ה-23. שיעור ההצבעה עלה יותר ביישובים הערביים.
9 צפייה בגלריה
ביג ראשית בחירות 2021 ראשי מפלגות מפלגה מועמדים
ביג ראשית בחירות 2021 ראשי מפלגות מפלגה מועמדים
ראשי המפלגות המתמודדות

רק מי שבישראל מצביע?

היחידים שרשאים להצביע בחו"ל הם שליחים בתפקידים לאומיים בקונסוליות ושגרירויות ברחבי העולם. בסוף השבוע הסתיימה ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל, עם סגירתן של הקלפיות בנציגויות בסן פרנסיסקו ובלוס אנג'לס. אחוז ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל עמד על 77% ב-99 נציגויות. מתוך 3,976 בעלי זכות בחירה, הצביעו בפועל 3,056. יתר הישראלים שנמצאים מחוץ לגבולות המדינה יוכלו להצביע רק אם יגיעו לארץ.

כל מי שנמצא בחו"ל יוכל להצביע?

עשרות אלפי ישראלים ששהו בחו"ל התחילו לחזור בימים האחרונים לארץ בהדרגה בעקבות החלטת הממשלה לפתוח את נמל התעופה בן גוריון. מספר הנכנסים לארץ עדיין מוגבל ל-3,000 איש מדי יום, ובהתחשב בכך שנותר שבוע ליום הבוחר - לא מן הנמנע שכמה מהישראלים לא יספיקו להגיע חזרה לארץ כדי לממש את זכותם.
9 צפייה בגלריה
המצביע האוניברסלי יונתן פלד מצביע ב4 מדינות ו3 יבשות שונות
המצביע האוניברסלי יונתן פלד מצביע ב4 מדינות ו3 יבשות שונות
מ"מ שגריר ישראל באוסטרליה יונתן פלד כבר הצביע

איך מונעים זיופים?

בשל האתגרים בפיקוח על קיום בחירות בצל הקורונה, החליטה ועדת הבחירות המרכזית לפעול להצבת מפקח טוהר בחירות בכל אחת מהקלפיות ברחבי הארץ. כלומר, על פי הצפי הנוכחי למספר הקלפיות, ועדת הבחירות המרכזית מבקשת להציב כ-15 אלף מפקחים בקלפיות השונות. לשם השוואה, בבחירות לכנסת ה-23 הוצבו 4,000 מפקחים בקלפיות השונות.

מה קורה אחרי ההצבעה שלי?

לאחר סגירת כל קלפי, חברי ועדת הקלפי סופרים את הפתקים, מסמנים בטבלה את מספר הקולות שקיבלה כל רשימה, משווים את המספר למספר בעלי זכות ההצבעה בקלפי ומסכמים את התוצאות. הרישומים נמסרים לוועדת הבחירות האזורית לבדיקה, והתוצאות מוזנות למחשב המחובר למחשבי ועדת הבחירות המרכזית.
סופרים את הקולות הכשרים ומחשבים כמה קולות הם 3.25% מהם. מספר קולות זה הוא אחוז החסימה בבחירות אלו. מחלקים את סך הקולות הכשרים שניתנו לרשימות שעברו את אחוז החסימה ב-120. תוצאת החילוק נקראת "מודד". קולות פסולים לא נספרים לצורך חישוב זה והולכים לאיבוד. קולות כשרים שניתנו לרשימות שלא עברו את אחוז החסימה אינם נלקחים בחשבון לצורך חישוב חלוקת המנדטים בין הרשימות. ועדת הבחירות המרכזית מפרסמת בתוך שמונה ימים מיום הבחירות את התוצאות ואת חלוקת המנדטים.

מה עדיין מטריד את ועדת הבחירות המרכזית?

סוגיות מסוימות עדיין נותרו פתוחות בשל ההיערכות השונה של ועדת הבחירות המרכזית לאור קיום הבחירות בצל מגפת הקורונה. השאלה המרכזית היא כמה קלפיות ייעודיות יידרשו להקים עבור חולי הקורונה והמבודדים, שם עובדי הקלפי יהיו ממוגנים מכף רגל ועד ראש ועם תנאי היגיינה מחמירים.
עם תחזיות שמשתנות מדי יום וצפי לעלייה בתחלואה אחרי פתיחת המשק הגדולה בימים האחרונים, בוועדת הבחירות מציינים כי עד לרגע האחרון הם לא יידעו כמה חולי קורונה ומבודדים יהיו בישראל ביום הבחירות. באשר להסעת המבודדים אל הקלפי, עד לרגע זה לא סוכם מתווה להסעות למבודדים וייתכן שהוא ייחתם ביממות הקרובות.
בנוסף, עדיין לא נקבע מיקום הקלפיות הייעודיות לחולי קורונה ומבודדים. הוא ייקבע בהתאם לתחלואה ביישובים שונים ברחבי הארץ. כך למשל, אם בירושלים מספר החולים יהיה גבוה, בעיר יוצבו כמה קלפיות ייעודיות ולא אחת. אם בנתניה יהיו חולים בודדים ייתכן שהם יגיעו בהסעה לקלפי בעיר אחרת הסמוכה למקום מגוריהם. כדי לקבוע את מיקום הקלפיות הללו, לוועדת הבחירות תידרש תמונת מצב עדכנית של התחלואה בישראל ולפיכך ימוקמו הקלפיות ימים ספורים לפני יום הבחירות.
פורסם לראשונה: 23:21, 15.03.21