1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הליכוד ליכוד בני גנץ כחול לבן לאחר תוצאות מדגמים בחירות 2020
בנימין נתניהו הליכוד ליכוד בני גנץ כחול לבן לאחר תוצאות מדגמים בחירות 2020
חבל על המרוץ הסזיפי, בני
(צילום: AFP)
מרוצי כלבים הם זן שנכחד והולך מהעולם מטעמי צער בעלי חיים. באלה שעדיין מתקיימים משוגרים בדרך כלל כלבי גרייהאונד המתמודדים ביניהם מי יגיע ראשון למטרה. מדוע שהכלבים ירוצו, אם אין רוכב על גבם שיאיץ בהם? הפיתיון הוא ארנבת מכאנית, שנוסעת על מסילה בצד המסלול ומדרבנת אותם לרדוף אחריה במהירות שמגיעה עד 60 ק"מ לשעה. בנימין נתניהו המציא ארנבת כזו שמכונה "רוטציה". ראשי כחול לבן רודפים אחריה כאשר מבטם נעוץ בה ומתעלמים על פי רוב מן המתרחש מסביב. כמובן שהם לא יצליחו לעולם להשיגה משום שאצבעו של נתניהו מונחת על המתג החשמלי.
סיפור הסכם הרוטציה בין הליכוד וכחול לבן יימנה בוודאי עם התעלולים הממולחים ביותר בהיסטוריה הפוליטית הישראלית. נתניהו הבטיח שמנהיגה יהיה ראש ממשלה לאחר שנה וחצי, גם אם היא תתפצל לשניים. לאחר מכן הסבירו "מקורביו" כי לא ייתכן שראש הממשלה ייצג 15 חברי כנסת בלבד, שלא לומר 10-9 מנדטים לפי הסקרים.
השטיקאי והטריקאי הוותיק הצליח להפוך את כחול לבן למפלגת טריקים ושטיקים. זו לא תרבות שלטונית ראויה כשראש ממשלה אינו מכבד הסכמים, אבל זו גם לא תרבות ממשל נכונה שאדם, ללא כוח פוליטי של ממש מאחוריו, יוביל את המדינה. גם בזה יש הולכת שולל של הבוחרים.
גנץ, פוליטיקאי ישר והגון, מימש את הבטחתו שישראל לפני הכול. ההסכם הקואליציוני בינו לבין הליכוד לא מאפשר חקיקה שבאמצעותה יצליח נתניהו להימלט ממשפטו. השהות של אבי ניסנקורן במשרד המשפטים מנעה עד כה ממנו השתלטות על מוסד היועמ"ש והפרקליטות שמנווטים את משפטו. אפשר לראות מה מתרחש כיום במשטרה ובמוסד מבקר המדינה שהפכו לשטחי כיבוש של הכוח מהבית ברחוב בלפור.
כחול לבן צריכה להסכים לפשרה בנושא התקציב גם במחיר הפסד אפשרי של הרוטציה. היא תמשיך למלא את תפקיד שומרת הסף בממשלה ולמנוע הפיכה חוקתית. האויב הגדול ביותר של נתניהו הוא הזמן
כחול לבן הצביעה בכנסת בקריאה טרומית בהצבעת אי-אמון בממשלה שמשמעותה הליכה לבחירות. למרות זאת הותיר גנץ פרצה להימנעות מהם, אם נתניהו יהיה מוכן לעמוד בתנאים של ההסכם שעליו הוא חתום.
זהו הזמן שגנץ צריך לחשב מסלול מחדש. הפנייה ליושרה ולחוש ההגינות של ראש הממשלה מיותרים משתי סיבות. הראשונה היא שנתניהו אינו אדם הגון מיסודו והשנייה שהוא לא יכול להרשות לעצמו להיות הגון במצבו כיום. הוא קרא בוודאי את ספרו של אהוד אולמרט שבו תאר כיצד עמד במסדר עם האסירים כל בוקר. על מה ישוחח ביבי במסדר הבוקר עם עברייני ישראל?
נתניהו הוא כיום אדם נואש שלא לוקח שבויים בניסיונותיו להיחלץ מן הכלא. במקביל, הוא הקמפיינר המוכשר ביותר שהיה אי-פעם בישראל ואחד המוכשרים בעולם. הוא מסוגל למכור קרח לאסקימוסים ולהוכיח שבחורי הישיבות, שהביאו את הנגיף לישראל במטוסי אל-על בתחילת הקורונה, היו בעצם אנשי כחול לבן מחופשים.
בני (ישראל לפני הכול) גנץ, צריך לשקול מהי הדרך הטובה ביותר לבלום את האיש המסוכן הזה, לפחות מזווית הראייה של המחנה שלו. לפי הסקרים, בבחירות הבאות יהיו לגוש הימין יתרון בעיקר בזכות נשף המסכות של נפתלי בנט, שגוזל מנדטים מכחול לבן. נתניהו יכול להציע גם לו רוטציה תמורת חיסיון ממשפט.
מצד שני, גנץ נמצא עדיין בתהליך הפיכתו מגולם לפרפר. הופעותיו האחרונות מוכיחות שעלה על הדרך הנכונה, אבל הוא זקוק לזמן נוסף כדי להשלים את הסבתו לפוליטיקאי אפקטיבי. אין לו את היכולות התקשורתיות לבצע מהפך תדמיתי עד חודש מרץ.

המסקנה היא שכחול לבן צריכה, לפחות מבחינה תודעתית, להוציא מן החדר את הפיל של הרוטציה. גנץ לא צריך ללכת לבחירות בגלל שנעלב אישית מנתניהו. הרי האיש הונה בעבר גם את חבריו למפלגה בלי למצמץ (לפי עדויות בני בגין ודן מרידור). ההסבר למעשיו ואישיותו אינו מצוי בתחום הבנת הפוליטיקה.
מה שמדריך את נתניהו זה משפטו וזה גם מה שצריך להדריך את גנץ. כחול לבן ושותפיו לשעבר לא יכולים להציב בפני נתניהו אלטרנטיבה בנושא הטיפול בקורונה ושיקום הכלכלה. זה יתייצב בשדה התעופה, עם תזמורת המשטרה, לקבל כל משלוח של חיסונים בנפרד. ובעניין הכלכלה - גנץ ויאיר לפיד לא נתפשים כמי שיתנו תשובה טובה יותר ממנו.
כחול לבן צריכה להסכים לפשרה בנושא התקציב גם במחיר הפסד אפשרי של הרוטציה. היא תמשיך למלא את תפקיד שומרת הסף בממשלה ולמנוע הפיכה חוקתית. האויב הגדול ביותר של נתניהו הוא הזמן, משום שמשפטו מתחיל בפברואר והיכולות שלו לעשות זאת יצטמצמו כל עוד כחול לבן תהיה בממשלה.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com