3 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
תלמידים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
תשעה ימים לפני פתיחת הלימודים, בתי הספר אינם יכולים לרכוש ספרי לימוד לתלמידים במסגרת פרויקט השאלת ספרי לימוד ורבים יתחילו את השנה ללא ספרים. בתי הספר גם אינם יכולים לרכוש עבור התלמידים פעילויות תרבות והעשרה משום שטרם אושרה טבלת תשלומי הורים.
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ רם שפע, הודיע למשרד החינוך כי הוועדה לא תאשר תשלומי הורים אם לא יוגש מתווה תשלומים חדש שיכלול הוזלה משמעותית. שפע תובע גם שהסכום שיאושר ישולם בשלוש פעימות במהלך שנת הלימודים, וזאת רק אם השירותים לתלמידים יינתנו להם ולא יבוטלו בשל מגבלות הקורונה.
3 צפייה בגלריה
יואב גלאנט ורם שפע
יואב גלאנט ורם שפע
רם שפע ויואב גלנט. מחלוקת סביב התשלומים
(צילום: תקשורת שר החינוך)
מדי שנה מאשרת ועדת החינוך של הכנסת את טבלת תשלומי ההורים שמביא בפניה לאישור משרד החינוך כחודש וחצי עד חודשיים לפני תחילת שנת הלימודים, כדי לאפשר לבתי הספר להיערך לפתיחת השנה.
בשבוע שעבר הגיש משרד החינוך לוועדה בקשה לאישור טבלת תשלומי ההורים הכוללת הוזלה, אך לטענת חברי הוועדה, מדובר בהוזלה מזערית הנובעת מצמצום השירותים הניתנים לתלמידים ולכן סירבו לאשר את הגבייה.
3 צפייה בגלריה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק במושב סגולה
"לא הגיוני שייגבו תשלומים על מסיבות בזום". ארכיון
(צילום: אתי נוריאל)
"הודעתי שלא נאשר גביית תשלומי הורים ללא הפחתה משמעותית אמיתית שאינה אחיזת עיניים", הבהיר יו"ר הוועדה שפע. "לא נקבל מתווה חדש עם הוזלה משמעותית, לא נאשר ולא נקבל הפחתה הנובעת מצמצום שירותים לתלמידים. לא הגיוני שיגבו תשלומים עבור מסיבות בזום כמו שממליץ משרד החינוך או טיולים שאולי לא יתקיימו. נמשיך לעשות הכל בשביל להקל על ההורים במשבר הכלכלי החמור".
מדוח של מרכז המחקר של הכנסת, שהוזמן על ידי ח"כ אורלי פרומן, עולה כי חוק חינוך חובה חינם עולה להורים מדי שנה 4.5 מיליארד שקל, שמתוכם רק 1.5 מיליארד שקל תשלומי חובה ורשות טעונים אישור של ועדת החינוך של הכנסת.

מהדוח עולה כי בתי ספר רבים קיבלו בשנה שעברה אישור ממשרד החינוך לגבות מההורים אלפי ועשרות אלפי שקלים. מהנתונים עולה כי 78% מבתי הספר קיבלו אישור לגבות תשלומי הורים בסכום שאינו עולה על 2,000 שקל, 22 אחוז מבתי הספר קיבלו אישור לגבות יותר מ-2,000 שקל ו-197 בתי ספר קיבלו אישור לגבות יותר מ-5,000 שקל.
ממשרד החינוך נמסר כי השר גלנט הודיע לוועדת החינוך על הפחתת תשלומי ההורים בימי התמודדות עם משבר הקורונה. המשמעות היא חיסכון של מאות שקלים בממוצע.