ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר היום (ב') בריאיון לאולפן ynet, בהתייחסו לממשלת האחדות המתגבשת, כי "אנחנו קרובים, אך נברך לאחר המעשה". לדבריו, "אין באמת חלופה אחרת אלא הליכה לבחירות, ולכן אני מקווה שהמעשה יושלם". בראיונות נוספים במשדר אמרה חברתו למפלגה ח"כ אמילי מואטי כי "יש להפריד בין נתניהו לבין מצביעיו - שנים שהזריקו להם רעל לדם".
ח"כ מוסי רז ממפלגת מרצ אמר כי אף שזו "ממשלה של פשרות - אין חלופה אחרת". לעומתם, השר לשעבר מטעם הליכוד איוב קרא טען: "לא רואה את הממשלה הזאת קמה ואיך היא מתפקדת".
6 צפייה בגלריה
 חלק משרי ממשלת השינוי, אם תוקם
 חלק משרי ממשלת השינוי, אם תוקם
חלק משרי ממשלת השינוי, אם תוקם
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס, הדר יואביאן)
- ח"כ קריב, אנחנו שומעים על קשיים במו"מ, על מחלוקות בנוגע למשרד התפוצות, היות שיש מי שחושש שתכהן בתפקידים רגישים. "תראו, אני מחשיב את עצמי אבל לא עד כדי כך שממשלת הריפוי תקום או תיפול על השאלה מי יחזיק במשרד התפוצות".
- השם שלך עלה הרבה מאוד פעמים הלילה בחדרי המו"מ. "זה בסדר גמור, זה דבר מחמיא, ועדיין - אני חושב שהדברים שמונחים על הכף הם הרבה יותר גדולים מהשאלה מי מחזיק במשרד התפוצות. אני שמח שהמשרד הזה הופך למעניין מצד גורמים שונים, מכיוון שבאמת אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר מאוד גדול בנושא יהדות העולם, ששמו של רה"מ רשום עליו.
6 צפייה בגלריה
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
"העבודה עשתה וויתורים משמעותיים". ח"כ גלעד קריב
(צילום: הדר יואביאן)
"אין ספק שצריך לנצל את המשרד הזה על מנת להוביל תהליך ריפוי, גם בתוך העם היהודי ולא רק בתוך החברה הישראלית", המשיך קריב, "אני מביא איתי ניסיון של 25 שנות עיסוק אינטנסיבי בנושא, אבל חשוב לומר - אנחנו במפלגת העבודה לא עוסקים כרגע בחלוקת התיקים, אלא בקידום ממשלת השינוי. מפלגת העבודה עשתה וויתורים מאוד משמעותיים גם בתחום התיקים, גם בנושאים אחרים, כדי להביא את בשורת השינוי".
6 צפייה בגלריה
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
הפגנה של תומכי ימין ושמאל מול ביתה של איילת שקד
בעד ונגד ממשלת השינוי
(צילום: יאיר שגיא)


- איזה ויתורים עשיתם? "אם תסתכלו למשל על התיקים שאנחנו ביקשנו לקבל בתוך המו"מ, בתוך הממשלה, אז רואים שאנחנו נאלצנו לסגת מהרצונות הראשוניים שלנו. מרב מיכאלי הציגה דרישה גם למשרד האוצר, גם למשרד הפנים, גם לתיקים אחרים. אני חושב שהעבודה היא אחת המפלגות שתרמו הכי הרבה לטובת המהלך הזה. אני מאוד סומך על חברתי, מרב מיכאלי. גם בתוך המו"מ, גם בכל מה שנוגע לחלוקת המשימות בתוך סיעת העבודה. לא על זה תקום או תיפול ממשלת השינוי. צריך להבין, במיוחד לאור מה שראינו במבצע "שומר החומות" בקהילות היהודיות ברחבי העולם - העם היהודי בתפוצות משווע לממשלה ישראלית שמדברת איתו ומכבדת אותו. אין ספק שריפוי השבר שנתניהו יצר עם שותפיו ביחסים עם יהדות התפוצות הוא דבר שצריך להעסיק את הממשלה הקרובה, ואני בטוח שאנחנו נעסוק בזה בין אם מתוך משרד התפוצות ובין אם מעמדות השפעה שונות".



- דיברנו פה היום על שני משרדים מאוד קריטיים, התפוצות וחקלאות. "הגענו לימים, שהייתי רוצה לומר שהם טובים, אבל בעצם הגענו לימים רעים שבעצם שני המשרדים הללו נמצאים על שולחן הדיונים. אם רואים את מצב החקלאים בעוטף עזה ואת הפער בין ההבטחות של הממשלה הזו, שאני מקווה שהיא היוצאת, לבין מה שקרה בפועל; ואם רואים את עומק המשבר עם יהדות התפוצות, אז מבינים ששני המשרדים האלה, כמו היתר, הם מאוד חשובים. הממשלה הבאה תצטרך לכבות הרבה מאוד שריפות ולטפל בהרבה מאוד משברים. אגב, הדרך היחידה לעשות זאת היא לייצר ממשלה רחבה שיש בה גם מרכז, גם מרכז וגם שמאל. זאת אחת מן הבשורות, זה לא רק כורח פוליטי".
- כשאנחנו אומרים "יהדות התפוצות" אנחנו מדברים על יהדות ארה"ב, ולא על יהדות אירופה למשל שזה משהו אחר לגמרי. "אנחנו מדברים גם על יהדות אירופה, וגם על יהדות אוסטרליה".
- אבל הפער לא נוצר עם יהדות אירופה ואוסטרליה, אלא עם יהדות ארה"ב בגלל הזרמים הפרוגרסיביים שם. "יש לנו מחלוקת גדולה מאוד. אני רוצה להזכיר שהקהילה היהודית הגדולה שהתמודדה עם אתגרים הכי גדולים בזמן 'שומר החומות' היא הקהילה היהודית בבריטניה. אני מזמין אתכם למשל לבדוק מה אומרת יהדות בריטניה על התפקוד של שגרירות מדינת ישראל כרגע. אולי כדאי גם להזכיר שהממשלה היוצאת לא מינתה 35 שגרירים במדינות אירופה, או חלק גדול מהם, בגלל המחלוקת. אז הזכרתי שיש ביקורת מאוד גדולה".

6 צפייה בגלריה
אמילי מואטי בריאיון לאולפן ynet
אמילי מואטי בריאיון לאולפן ynet
ח"כ אמילי מואטי. "הצהרת נתניהו - אובדן עשתונות"
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
איוב קרא באולפן ynet
איוב קרא באולפן ynet
"בנט עשה התאבדות". איוב קרא
(צילום: דנה קופל)

ח"כ מוסי רז: "מעדיף ממשלה כזאת על פני בחירות"

במשדר התראיין גם חבר הכנסת ממפלגת מרצ, שאמר: מוסי: "אני צריך לבחור בין שתי אלטרנטיבות. אחת - ממשלה של בנט עם לפיד, מרב מיכאלי, ניצן הורוביץ, עיסוואי פריג', תמר זנדברג ועוד. השנייה - בחירות חמישיות. לכן אני מעדיף את האלטרנטיבה הזו, של ממשלה כזאת".
- איפה האג'נדה שלכם תבוא לידי ביטוי? "יש לנו משרדים חשובים. נושא הגנת הסביבה הוא חשוב ביותר ביותר, אולי שני אחרי הנושא המדיני. שר לפיתוח אזורי זה גם דבר חשוב ביותר, אני חושב שאפשר לעשות בו דברים משמעותיים יחד עם הפלסטינים ועם מדינות ערב. למפלגת העבודה יש את ביטחון הפנים, שזה דבר דרמטי. האם יש לי דרך להשיג יותר? התשובה היא לא. זה מה שאני יכול להשיג וזה מה שנפתלי בנט יכול להשיג. זאת ממשלה של פשרות".

- אם היינו אומרים לך לפני שנה שאתה תשב בממשלה של בנט וליברמן, היית חושב שירדנו מהפסים. "יכול להיות, אבל אם הייתם אומרים לי שאני יכול למנוע ממשלה של נתניהו עם בן גביר וסמוטריץ', או אני יכול למנעו בחירות חמישיות שיביאו אותי חזרה למקום הזה, אז הייתי אומר שאני אעשה כל דבר למנוע את שני הדברים הללו. אגב, אני לא בטוח שזו אופציה, אבל אי אפשר לדעת. הכול אפשר. על הנייר זה לא אפשרי, אבל לפעמים יש הפתעות".
- אם לבנט יש איזו תוכנית דו-שלבית להכניס בהמשך את החרדים לממשלה, זה דבר שאתם יכולים לחיות איתו? "אנחנו לא התנגדנו לכניסת החרדים לממשלה. אנחנו ישבנו עם ש"ס בממשלה ואנחנו יכולים לשבת איתם, כמובן זה תלוי בקווי היסוד. לא נסכים למחיקה של קווי היסוד והפיכת הממשלה לממשלה חרדית, אבל החרדים אינם פסולים. ישבנו איתם בעבר, אני מאמין שנשב איתם בעתיד. הם אזרחים במדינה הזו כמוני, צריך לשלב אותם. לשלב אותם בשוק התעסוקה, ואפשר גם לשלב בממשלה, בתנאי שזה לא יפגע - לא בנשים, לא בלהט"בים ולא כדי לגרום להעצמת הכפייה הדתית".

איוב קרא: "לא רואה את הממשלה הזאת קמה"

השר לשעבר מטעם הליכוד אמר במשדר ynet כי הוא "שמח שהשמאל מחבק את בנט ואת שקד, ומפרגן לליברמן שהיה שונא נפשו", אך טען: "אני עדיין לא רואה את הממשלה הזאת קמה, איך היא מתפקדת ימים יגידו. הדרך עוד ארוכה. אני מעריך שבסופו של דבר המילה האחרונה לא נאמרה על ידי רוב ח"כים בשתי הרשימות, גם מתקווה חדשה וגם מימינה".


על בנט אמר: "ההתאבדות שלו הגיעה בגלל שלא היו לו אופציות. אם היינו הולכים היום לבחירות הוא יודע שהוא היה מתאדה, ולכן הוא הלך עד הסוף עם המהלך הזה, כדי שאולי תבוא לו איזו תקווה. אבל האנשים שלו לא חייבים להתאבד ביחד איתו. אני מעריך שמה שיש לו, מה שהוא מקבל מההתאבדות הזאת, אף אחד לא יקבל ולכן הוא מוכן להמר".

ח"כ מואטי מהעבודה: "ההצהרה של נתניהו - איבוד עשתונות מוחלט"

חברת הכנסת אמילי מואטי שהתראיינה גם כן באולפן, התייחסה להפגנות שנערכות לאחרונה בעד ונגד הממשלה שייתכן שתקום. "האנשים האלה שמפגינים באמת חושבים שהם פטריוטים, חושבים שהם מצילים את המדינה. אבל שנים הזריקו להם רעל לדם, שנים אמרו להם שאנחנו מסוכנים. תראו מה היה אתמול במסיבת העיתונאים של נתניהו, איזה איבוד עשתונות מוחלט", היא אמרה.
לדבריה, "מצביעי נתניהו הם לא הבעיה - אלא הם הפתרון. אני חושבת שנתניהו הוא הבעיה וצריך להפריד בין הדברים. יותר מדי שנים נתניהו נותן לכולם את ההרגשה שמצביעיו זה הוא, וזה לא נכון. מצביעיו הם אנשים נהדרים והם יכולים להיות יופי של פתרון להמשך הקיום שלנו כאן כדמוקרטיה".

ח"כ בן גביר: "עם מנסור עבאס זו לא הייתה ממשלת ימין"

חבר הכנסת איתמר בן גביר, ששותפו בצלאל סמוטריץ' היה בין המתנגדים החריפים לממשלת ימין המבוססת על תמיכת המפלגות הערביות בדרך כלשהי, אמר במשדר: "אני לא משנה את עמדתי, כי זו לא ממשלת ימין. ממשלה עם מנסור עבאס שחולל חלק מהמהומות, שהתנועה האיסלמית שלו היא זו שמיררה חיים של יהודים בלוד ובדרום - היא לא ימין".
עוד הוא אמר: "אני לא אהרוס את המדינה, אבל אם אנחנו נהיה אופוזיציה לוחמת שעובדת כמו שצריך, אני מניח שהימים של הממשלה הזאת, ככל שהיא תצא לפועל, יהיו ספורים. זו שאלה של דקות, של זמן מאוד מאוד קצר. אני חושב שהיא תהיה ממשלת שיתוק. אחד שם ישתק את השני, אחד שם יגביל את השני".