1 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
חיסונים באשדוד
(צילום: רויטרס)
ב-17 בינואר, היום שבו אמור להיות מוענק לראשונה "הדרכון הירוק", יהיו כנראה יותר מחצי מיליון מאושרים שיהיו זכאים לפותח השערים החדש. ואם נמשיך בקצב ההתחסנות הזה, ייתכן שעד סוף החודש יהיו כ-2.5 מיליון איש ואישה שיהיו עמידים למגפה. ואלה כבר מספרים שמשנים את כללי המשחק. לכן, לא נותר לנו אלא לקוות ולהתחנן: הפכו את הדרכון הירוק למנוף של אור, אופק ופתרון, ולא לפשלת מסמוס של הנהלה כושלת.
הדרכון הירוק מקפל בתוכו פוטנציאל וכוח עצום. הוא אמור, לפי מה שפורסם עד כה, לפטור את נושאו מבדיקות לפני טיסה לחו"ל, מבידוד אחרי מגע עם חולה קורונה מאומת, ואולי גם להעניק למחזיקים בו זכאות לכניסה לבתי ספר ללא הגבלות, מורים ותלמידים כאחד, מה שיזרים דם חדש של נורמליות למערכת החינוך הקורסת.
לקניונים הדרכון הירוק יכניס עובדים ולקוחות גם יחד, וכך גם לאירועי תרבות, לבתי כנסת, לחדרי הכושר ולאולמות שמחות, לשמחתם במיוחד של חתנים וכלות שיוכלו סוף-סוף לחוות עם בני משפחותיהם וחבריהם חתונות כמעט נורמליות. השמיים הם הגבול. ניהול נכון עשוי מהר מאוד להפוך את הדרכון הירוק לכלי התאוששות רוחני, נפשי וכלכלי, וזה עוד לפני שהזכרנו תחבורה ציבורית, טיסות, בתי מלון, מפעלים, משרדים, מסעדות.
אז אל תהפכו לנו אותו לדרכון מתסכל ומכעיס של רפובליקת בננות, בסגנון פרויקט הניסוי האומלל והכושל של פתיחת תשעה קניונים בבלאק פריידיי, או הסגר הנוכחי שנידון מראש לכישלון, כי קשה היה לנהל אותו בצורה שלומיאלית יותר.
איך מבטיחים שמוצר חשוב ומשנה התנהלות לא יהפוך לעוד יוזמה סהרורית? אולי הגיע הזמן להכניס סוף-סוף לוועדות הייעוץ כמה נציגי צרכנים שחיים את המציאות בשטח. לשמוע את קולם ולשלב את המלצותיהם
איך הופכים את הדרכון הירוק למוצר נחשק ומעורר הערכה גם יחד? קודם כל, הוא חייב להיות ידידותי וברור למשתמש ולכל הגורמים שצריכים להכיר בו. אל תעמיסו עליו תילי-תילים של ניסוחים לא ברורים, שדורשים פרשנות משפטית. עליו להיות נגיש להפעלה לכל מי שזכאי לו, וברור לזיהוי לכל מי שצריך להכיר בזכויות נושאו. לא כל בני ה-75 פלוס יכולים ללהטט באפשרויות הטלפונים החכמים. דווקא למי שישבו במאסר בית קרוב לשנה מגיעה מסוגלות ליהנות מהדרכון הירוק ומזכויותיו מהרגע הראשון.
ומה יקרה לשומרי שבת שלא מסתובבים בשבת ובחגים עם סלולרים? במשרד הבריאות למדו סוף-סוף מעט מכללי ההתייחסות לאוכלוסייה החרדית, וכבר גילו שם שיש בישראל משתמשי טלפונים כשרים ונטולי ווטסאפ וטכנולוגיות הסלולרים החכמים? האם יפותח עבורם דרכון ירוק זמין?
מהי רשימת הזכויות שיעניק הדרכון הירוק? מתי מתכונן משרד הבריאות לפרסם את כולן? בחצות ליל ה-17 בינואר, דקה לפני שהוא אמור להיכנס לתוקף? מגיע לנו לדעת עוד השבוע. תשובות ברורות לכל השאלות. כולל הווריאציות. כולל פתרונות למקסימום בעיות. האם מנהל חנות, סופרמרקט, קניון, מסעדן, בעל אולם או מכון כושר יוכל לפתוח את עסקו לבעלי דרכונים ירוקים ללא הגבלת אנשים? כמה לקוחות נטולי זכות לדרכון ירוק יוכל להוסיף? מה על ילדים ובני נוער שלא יכולים להתחסן ולזכות בו? מי יבדוק? מי יאכוף?
איך מבטיחים שמוצר חשוב ומשנה התנהלות לא יהפוך לעוד יוזמה סהרורית? אולי הגיע הזמן להכניס סוף-סוף לוועדות הייעוץ כמה נציגי צרכנים שחיים את המציאות בשטח. לשמוע את קולם ולשלב את המלצותיהם - כדי שהדרכון הירוק יוכל באמת להפוך למנוף לחילוץ הכלכלה, ולא לעוד בדיחה מתסכלת.
  • שושנה חן היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com