נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אמש (יום רביעי) שהוא מאמין שזהות המנצח בבחירות לנשיאות תוכרע בבית המשפט העליון – ולכן חשוב למנות שופטת חדשה ושבעליון יהיו תשעה שופטים. מאוחר יותר הוא אף סירב להתחייב שיקבל את תוצאות הבחירות, והגדיל את החשש שלא יפנה מרצון את תפקידו אם יפסיד.
טראמפ, נזכיר, נחוש למנות לפני הבחירות ב-3 בנובמבר שופטת שמרנית במקומה של רות ביידר גינסבורג, השופטת הליברלית שהלכה לעולמה ביום שישי. הנשיא האמריקני, שכבר הודיע שיבחר אישה לתפקיד, יכריז על המועמדת שלו בשבת הקרובה.

3 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
טראמפ. צריך שופטת חדשה - בגלל "ההונאה הדמוקרטית"
(צילום: AP)
הנשיא מעוניין שהסנאט, שנשלט על ידי הרפובליקנים ברוב של 53 מול 47, יצביע במהרה על המינוי כדי להגדיל את הרוב השמרני בבית המשפט העליון ל-6 מול 3 ליברלים. הסנאטורים הרפובליקנים אמרו שהם עשויים לקיים את ההצבעה לפני הבחירות. הדמוקרטים מתנגדים ודורשים להצביע אחרי 3 בנובמבר.
באירוע בבית הלבן אמר טראמפ שהסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, יו"ר ועדת המשפט בסנאט, כלל לא יצטרך לערוך שימוע למועמדת שבה טראמפ יבחר ושההליך יושלם במהירות.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
הנשיא אמש בבית הלבן
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
רות ביידר גינסבורג
רות ביידר גינסבורג
ביידר גינסבורג. טראמפ ימנה מחליפה לפני הבחירות?
(צילום: רויטרס )
"אני חושב שזה ייגמר בבית המשפט העליון ושזה חשוב מאוד שיהיו תשעה שופטים, ואני חושב שהמערכת הולכת לעבוד מהר מאוד", אמר טראמפ אתמול בבית הלבן, אחרי שתקף פעם נוספת את הלגיטימיות של ההצבעה באמצעות הדואר - שצפויה לעזור לדמוקרטים.
במערכת הבחירות הקרובה, בגלל הגבלות הקורונה, שיעור הבוחרים שיצביעו מרחוק צפוי להיות חריג בהיקפו. בחודשים האחרונים טוען טראמפ שהדמוקרטים מנסים "לגנוב את הבחירות" באמצעות קידום ההצבעה בדואר, ומזהיר מזיופי קולות.
לטענת טראמפ, מכיוון שקיים חשש מ"תרמית של הדמוקרטים", אסור שתהיה אפשרות של תיקו בבית המשפט העליון. "מצב של 4 מול 4 הוא לא מצב טוב. למקרה שזה יהיה יותר פוליטי ממה שזה צריך להיות, חשוב מאוד שיהיה שופט תשיעי".
מאוחר יותר כינס טראמפ מסיבת עיתונאים, שבמהלכה נשאל אם הוא מתחייב לקבל את תוצאות הבחירות. "ובכן, נצטרך לראות מה יקרה", השיב טראמפ, ותקף פעם נוספת את ההצבעה בדואר: "היא לא בשליטה". הנשיא האמריקני כבר סירב כמה פעמים בעבר להבטיח שיתפנה מתפקידו ללא אלימות - רטוריקה שבה השתמש גם בבחירות הקודמות, ומעוררת חשש כבד אצל יריביו.
הפעם היחידה שבה ההכרעה בבחירות הגיעה לבית המשפט העליון הייתה בשנת 2000, בקרב הצמוד בין ג'ורג' בוש הבן לאל גור.
פורסם לראשונה: 23:44, 23.09.20