2 צפייה בגלריה
אנטולי ויקטורוב  בטקס השואה הבינלאומי במכון משואה, תל יצחק
אנטולי ויקטורוב  בטקס השואה הבינלאומי במכון משואה, תל יצחק
שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב
(צילום: עידו ארז)
בצעד יוצא דופן זומן היום (רביעי) שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב לשיחת נזיפה במשרד החוץ בירושלים, לאחר שאמר כי הגורם לחוסר היציבות במזרח התיכון היא ישראל, ולא איראן, וכי אין כל הוכחה שמנהרות הטרור בגבול הצפון נחפרו על-ידי חיזבאללה.
באמירות חריגות ולא ידידותיות כלפי המדינה המארחת אמר ויקטורוב כי "הבעיה באזור היא לא הפעילות האיראנית. הבעיה היא היעדר הבנה בין המדינות ואי היענות להחלטות מועצת הביטחון בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני". לדברי השגריר, "ישראל היא זו שתוקפת את חיזבאללה, חיזבאללה לא תוקף את ישראל".
עוד אמר כי אחרי שראה את המנהרות מלבנון לישראל, אין הוכחה שחיזבאללה בנה את המנהרות האלה. "ישראל צריכה להימנע מלתקוף שטחים של מדינות ריבוניות החברות באו"ם", הוסיף ויקטורוב וטען כי מי שהפרה ראשונה את הסכם הגרעין הייתה ארצות הברית ולא איראן. "הם פרשו מהתוכנית וזה אפשר לצד האיראני לבצע כמה צעדים שאינם תואמים באופן מלא לתוכנית, וזה מצער גם כן".
2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ בירושלים
(צילום: גיל יוחנן )
ויקטורוב זומן לפגישה אצל ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, השגריר אלון בר. בר מחה בחריפות על דברי השגריר ויקטורוב ודחה אותם על הסף. בר הדגיש שהדברים אינם עולים בקנה אחד עם המציאות במזרח התיכון שהוצגה לשגריר לא אחת ונדונה בשיחות מדיניות ובערוצים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.
בר הבהיר לשגריר את עמדתה של ישראל וציפייתה כי השיח, כולל בסוגיות האזוריות ובראשן האיום האיראני וארגוני הטרור העושים את דברה של איראן, ובמיוחד חיזבאללה, יתקיים בצינורות הדיפלומטיים, תוך התייחסות למציאות ולאיומים עמן מתמודדת ישראל ולא לחזיונות שווא מקוממים ומסוכנים, כמקובל וכפי שהיה נהוג עד כה בין שתי המדינות. שגריר רוסיה הבהיר כי בכוונתו להוציא מכתב הבהרה לעיתון לאור טענתו שחלק מהדברים שצוטטו מפיו אינם מדויקים.
שר החוץ גבי אשכנזי התייחס לדבריו של השגריר ואמר: "שמענו את ההתבטאות וזימנו את השגריר, שהבהיר שהדברים הוצאו מהקשרם. הערנו שאנו רואים את העניין בחומרה, ושישראל לא מקבלת את האמירות האלה. בכך אני מקווה שתהיה הבהרה לאמירות המביכות והלא מקובלות האלה".