נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע הערב (יום ה') למחלקת המדינה בוושינגטון, ונשא שם את הנאום הגדול הראשון שלו על מדיניות החוץ מאז שנכנס לבית הלבן. "אמריקה חזרה, הדיפלומטיה חזרה", אמר ביידן, והוסיף שהימים שבהם ארה"ב "לא הייתה נוכחת" בזירה הבינלאומית הסתיימו. הוא הדגיש שהקשרים של ארה"ב עם בעלות בריתה הם "הנכס החשוב ביותר" שלה. בנאומו לא הזכיר את ישראל, ולא התייחס לאיראן ולהסכם הגרעין.
ביידן הבטיח שארה"ב תשקם בכהונתו את היחסים הדיפלומטיים שנפגעו, ותתמודד עם כמה אתגרים מרכזיים של הקהילה הבינלאומית. הוא ציין בין השאר את מגפת הקורונה, את ההתחממות הגלובלית ואת הפגיעה בדמוקרטיה ובזכויות האדם במדינות ברחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב מחלקת המדינה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב מחלקת המדינה
ביידן נואם במחלקת המדינה
(צילום: AFP)
שניים מהאתגרים המרכזיים של ביידן בכהונתו בבית הלבן יהיו היחסים של ארה"ב עם רוסיה וסין. ביידן אמר בנאומו הערב שבשיחה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא הבהיר לו שהימים שבהם ארה"ב "עברה בשתיקה" על פעולותיה של רוסיה הסתיימו. ביידן קרא הערב לרוסיה לשחרר מיד, וללא תנאים מוקדמים, את איש האופוזיציה אלכסיי נבלני, שנשלח למאסר.
בשיחה בשבוע שעבר עם פוטין, הראשונה מאז כניסתו לבית הלבן, העלה ביידן כמה סוגיות שמדאיגות את הממשל החדש שלו: מעצר נבלני, המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב, מתקפת הסייבר הגדולה נגד מחשבי הממשל האמריקני (שמיוחסת לרוסיה) והדיווח שגורמים רוסים הציעו מענקים למחבלים מהטליבאן תמורת חיסול אמריקנים באפגניסטן.
בנושא הסיני אמר ביידן שבייג'ינג היא ה"מתחרה" המשמעותית ביותר של ארה"ב בזירה הבינלאומית, אך הדגיש שוושינגטון מוכנה לשתף איתה פעולה - במידה שהדבר ישרת את האינטרסים האמריקניים. "אנחנו נתמודד באופן ישיר עם האתגרים שנשקפים לשגשוג, לביטחון ולערכים הדמוקרטיים שלנו על ידי המתחרה המשמעותית ביותר שלנו – סין", אמר נשיא ארה"ב. "אנחנו נתעמת עם הניצול הכלכלי של סין, ונתמודד עם דפוס הפעולה התוקפני שלה כדי להדוף את המתקפה שלה על זכויות אדם, קניין רוחני ומשילות בינלאומית. נהיה מוכנים לעבוד עם בייג'ינג - כשזה יהיה האינטרס של אמריקה".

מכסת הפליטים השנתית תגדל פי 8

ביידן מתכנן להעלות את מכסת הפליטים השנתית בארה"ב ל-125,000 - לעומת 15,000 בלבד בסוף כהונתו של דונלד טראמפ. ביידן הודיע שיחתום על צו להיערכות להגדלת מכסת הפליטים, לאור "צורך עולמי חסר תקדים". הוא הבטיח שארה"ב תחזור למלא את "תפקידה ההיסטורי" כמדינה שקולטת פליטים מרחבי העולם, אחרי ארבע שנים של קיצוצים במכסת הפליטים, שהייתה בשפל. היעד של מכסת הפליטים בשנה הפיסקלית הקרובה (שתחל ב-1 באוקטובר) הוא 125,000 – יותר מפי 8 מהמכסה בשנה הנוכחית. "ייקח זמן לבנות מחדש את מה שנפגע בצורה קשה כל כך, אבל זה בדיוק מה שאנחנו הולכים לעשות".
הנשיא הודיע שארה"ב תפסיק לסייע לקואליציה שמובילה סעודיה במלחמה בתימן. הוא אמר שהמלחמה שמשתוללת בתימן, שבה מסייעת סעודיה לכוחות התימניים מול המורדים החות'ים, שנתמכים על ידי איראן, "חייבת להסתיים". לפי האו"ם תימן סובלת מהמשבר ההומניטארי הגדול בעולם, 80% מהאזרחים זקוקים לסיוע ומיליונים נמצאים בסכנת רעב.
"כדי להדגיש את המחויבות שלנו (לסיום המלחמה) אנחנו מפסיקים את כל הסיוע האמריקני למתקפות המבצעיות במלחמה בתימן, כולל את מכירות הנשק הרלוונטיות", אמר ביידן. הצעד מנוגד לא רק למדיניות טראמפ, אלא גם למדיניות של ברק אובמה, שביידן היה סגנו. סעודיה היא בעלת ברית חשובה של ארה"ב במזרח התיכון, ושותפה מרכזית במאבק באיראן.
ביידן הבהיר שההחלטה לא תוביל להפסקת הסיוע לסעודיה שאינו קשור למלחמה בתימן, לאור האיומים שנשקפים לסעודיה במזרח התיכון. "סעודיה מתמודדת עם מתקפות של טילים ומל"טים, ועם איומים אחרים מהכוחות שנתמכים על ידי איראן בכמה מדינות. אנחנו הולכים להמשיך לסייע לסעודיה להגן על הריבונות שלה ועל הטריטוריה שלה ואזרחיה", אמר ביידן. סעודיה הודיעה שהיא מברכת על המחויבות של ביידן להמשך שיתוף הפעולה.
בנוסף הודיע ביידן שהוא משהה את ביצוע ההחלטה שקיבל טראמפ לצמצם את מספר החיילים האמריקנים בגרמניה. טראמפ התלונן שגרמניה אינה משקיעה בתקציב הביטחון את כמות הכסף הנדרשת ממנה במסגרת מחויבויותיה בנאט"ו. הוא אמר שוושינגטון תוריד את מספר את החיילים ל-25,000 (קיצוץ של 9,500 חיילים) עד שגרמניה תשלם את הכסף.
ביידן התייחס בנאומו להפיכה הצבאית שהייתה השבוע במיאנמר, וקרא לראשי הצבא לוותר על השלטון ולשחרר את העצורים. הוא אמר שארה"ב משתפת פעולה עם בעלות הברית שלה ודנה בדרכים להגיב להפיכה. "לא צריך להיות ספק שבדמוקרטיה אסור אף פעם לבטל את רצון העם, או לנסות למחוק את התוצאות של בחירות אמינות. הצבא הבורמזי צריך לוותר על השלטון שעליו השתלט, ולשחרר את כל הפעילים והגורמים הרשמיים שנעצרו, להסיר את ההגבלות על התקשורת ולהימנע מאלימות", אמר ביידן על ההפיכה במיאנמר.