4 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
השרים דנים על חידוש הלימודים מיום חמישי
(צילום: AP)
קניונים וחדרי כושר ייפתחו לפני חלק ממערכת החינוך, מסעדות ומלונות - כשבועיים לפני הבחירות. אלו רק חלק מסעיפי מתווה היציאה שהציג הערב (יום ג') פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש לשרי קבינט הקורונה.
• לקריאת המתווה של פרויקטור הקורונה - לחצו כאן
השרים התכנסו הערב שוב כדי לדון באסטרטגיית היציאה מהסגר, יומיים לאחר שנגמר באופן רשמי, וזמן קצר לאחר שהשיחה התמקדה בפעימות השונות של ההקלות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להקדים את נושא החינוך על פני התו הירוק שיאפשר חזרה מסוימת לשגרה. השרים אישרו פה אחד לחדש את הלימודים עד כיתה ד' החל ממחרתיים ברשויות ירוקות, צהובות וכתומות עם ציון של פחות מ-6.5 במתווה הרמזור. ברשויות אדומות הותר לחדש את הלימודים רק בקבוצות של עד 10 ילדים, כולל המורה, באוויר הפתוח.
נכון לעכשיו לפחות, רשימת הערים הכתומות שבהן ניתן יהיה לחדש את הלימודים על פי המתווה החדש קטנה בהרבה מרשימת הערים הכתומות שבהן ימשיכו ללמוד בזום. הרשויות הכתומות שבהן ציון הרמזור הנוכחי הוא 6.5 לכל היותר הן רמת גן, רעננה, נס ציונה, טירת כרמל, קריית מוצקין וכפר יונה.
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
(צילום: רויטרס)
לפי ההערכות, המפלגות החרדיות הסירו את התנגדותן למתווה בתמורה להוצאת י"א-י"ב מהחזרה לשגרה, כך שהאישור ללמד בחוץ קבוצות של עד 10 תלמידים יחול על התלמידים שיצטרכו ללמוד לבגרויות. שר החינוך יואב גלנט הדגיש כי "אני חושב שאנחנו צריכים להיות מאוד מאוד זהירים בכל מה שאנחנו עושים, ולהפעיל המערכת לפי הקריטריונים של משרד הבריאות שאחראי על המלחמה מול הנגיף. ניישם פתיחה של עד כיתות ד' מיום חמישי, ומי שלא יספיק להיערך יוכל גם בשישי או בראשון. תהיה פתיחה הדרגתית. משרד החינוך צריך לקבל עדיפות על פני סקטורים אחרים.
לפי הפרויקטור בפעימה הראשונה, שעל פי המתווה התחילה שלשום לאור העמידה ביעדי החיסונים ומדדים אחרים דוגמת מקדם ההדבקה ומספר החולים במצב קשה, אמור להיפתח החינוך בכיתות הנמוכות לצד ההקלה במקומות עבודה ובמתכונת הסגר. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי בעיניו ניתן לכפות על מורים להתחסן - אך זה חייב להיות תחת חקיקה בכנסת.
4 צפייה בגלריה
קניון הזהב ראשון לציון
קניון הזהב ראשון לציון
לפי התוכנית של הפרויקטור, הקניונים יחזרו בעוד שבועיים
(צילום: משי בן עמי )
לפי המתווה, במסגרת הפעימה השנייה החל מ-23 בחודש יחודשו הלימודים בכיתות ה'-ו', וכן ייפתחו חנויות הרחוב ללא תו ירוק. עוד הציע לפתוח בתאריך זה, בכפוף לתו הירוק, את הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים (ביג), חדרי כושר, אירועי תרבות וספורט, מוזיאונים, תערוכות, ספריות ומלונות שיפעלו רק על בסיס חדרים וללא אזורי הסעדה. המדדים שהוגדרו לפעימה הזו הם שלושה מיליון מחוסנים במנה שנייה, 90% מחוסנים בקרב שכבת הגיל של בני 50 ויותר, פחות מ-900 חולים קשים ומקדם הדבקה שקטן מ-1. אש ציין כי בכל הנוגע למספר החולים במצב קשה, הוא עושה זאת בחשש. "אם נישאר במספר הזה לאורך זמן, זה עומס גדול. אני מקווה שזה מספר שימשיך לרדת", אמר.
4 צפייה בגלריה
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב
יחזרו שבועיים לפני הבחירות? מלון בת"א
(צילום: נדב אבס )
התאריך המשוער לפעימה השלישית נקבע ל-9 במרץ - עשרה ימים לפני חופשת הפסח. במסגרת זו יחודשו הלימודים בכיתות ז'-י' בערים ירוקות וצהובות וכן בכתומות עם רמות חיסון של 70%. בתי הקפה והמסעדות הקטנות ייפתחו ללא תלות בתו ירוק. במקומות הבאים הפתיחה תותנה בתו ירוק: מסעדות (בכפוף להזמנה מראש), מלונות בהפעלה מלאה, גני אירועים, אטרקציות וכנסים.
לאחר שהפרויקטור הציג את המתווה, שר הפנים אריה דרעי פנה אליו ואמר: "אולי הטאבלט שלי קטן, אבל אני לא רואה בתוכנית שלך בתי כנסת. אנחנו עדיין מדינה יהודית. איפה החתונות? איפה בתי הכנסת?". אש השיב לו כי "אנחנו מגבשים מתווה שיאפשר את האירועים האלה, לא במספרים בלתי סבירים אבל כן לאפשר. לגבי בתי כנסת - כנראה שייפתח לפי מגבלות ההתקהלות".

הפרויקטור הדגיש כי "יש פה אופק קרוב למדי של פתיחה של המשק, והוא מותנה שנצליח לשלוט בתחלואה ובהתקדמות עם מבצע החיסונים. הכל תחת התנהגות מאוד אחראית - מסכות והגבלות התכנסות. האור בקצה המנהרה קיים, המנהרה עדיין מאוד מאתגרת. מקווה שעם התנהגות אחראית נוכל לעמוד ביעדים ולעשות זאת". שרת התחבורה מירי רגב ציינה כי אם הנתונים ימשיכו כפי שהם היום, הממשלה תצטרך להמשיך עם ההמלצה לסגירת השמיים.
בתוך כך, השרים אישרו כי אדם שהתחסן או החלים מקורונה יהיה מחויב בבדיקת קורונה שלילית עם שובו לארץ, אך פטור מבידוד במלונית. בסיום הישיבה הורה נתניהו למזכיר הממשלה צחי ברוורמן לרכז את עבודת המטה לפתיחת המסחר יחד עם מנכ"לי המשרדים הרלוונטיים.
שרת התפוצות עומר ינקלביץ' אמרה ששמעה רעיון שהציע לחייב מתחסנים אחרי 1 במרץ בתשלום, וציינה שבעיניה מדובר ברעיון טוב. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, השיב: "אני לא חושב שזה נכון לקחת מהאוכלוסייה כסף על חיסון שמגיע לה כדין".