2 צפייה בגלריה
בריטני ספירס
בריטני ספירס
בריטני ספירס
(צילום: AP)
סרט דוקומנטרי חדש, שמשודר בימים אלו על של בריטני ספירס, נוגע בסוגיית מצבה הנפשי והיותה נתונה תחת אפוטרופסות מלאה של אביה, ללא יכולת לקבל החלטות באופן עצמאי. הסרט העלה לשיח התקשורתי בארצות הברית את נושא האפוטרופסות בכלל, ואת נושא החלופות לאפוטרופסות בפרט. באפוטרופוס הכללי שבמשרד המשפטים התייחסו היום (ב') לנושא בהודעה שפורסמה ועסקה בסוגיה האם כל אדם עם מוגבלות נפשית או קוגניטיבית חייב שימונה לו אפוטרופוס או שיש חלופות נוספות.
בהודעת משרד המשפטים נכתב: "בימים אלה חזרה בריטני ספירס לכותרות בעקבות סרט דוקומנטרי של הניו יורק טיימס, שעוסק בין היתר בסוגיית האפוטרופסות המלאה שיש לאביה, ג'יימי ספירס, עליה. המשמעות היא שמזה כ-12 שנים אביה מקבל החלטות בשמה, מה שגרם לבריטני לאבד את עצמאותה לחלוטין. מעריציה טוענים כי אביה אינו מעוניין בטובתה, אלא בכספה. טענה זו קיבלה חיזוק מצדה של ספירס, אשר עתרה לבית המשפט בבקשה לבטל את מינויו של אביה כאפוטרופוס עליה. בעקבות סיפורה האישי, עולה השאלה האם קיימות חלופות לאפוטרופסות והאם אדם אשר יש באפשרותו לקבל החלטות אך זקוק לסיוע ותיווך מסוימים בשל קושי נפשי או קוגניטיבי, עדיין זקוק שימונה לו אפוטרופוס".

אפוטרופוס הוא אדם שתפקידו לדאוג לענייניו של מי שאינו מסוגל לעשות זאת בעצמו. במקרים שבהם אנשים אינם מסוגלים לנהל את ענייניהם, בית המשפט ממנה אפוטרופוס כשמטרתו לסייע להם, לדאוג לענייניהם ולהגן עליהם, על גופם ועל רכושם. בישראל בית המשפט מחויב לשמוע את האדם שממנים לו אפוטרופוס. משרד האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים הוא הגוף המפקח על אפוטרופסים בארץ.
באפטרופוס הכללי מציינים כי לפני ארבע שנים תוקן חוק כך שהוא מציג גישה חברתית חדשה מזו שהיתה קיימת בעבר: דגש על כיבוד רצונו של האדם (בעבר הדגש היה על "טובתו"), שמיעת האדם, שיתוף בהחלטות, עידוד חיים עצמאיים והצבת האדם במרכז ולא מוגבלותו. התיקון לחוק מציע שתי חלופות לאפוטרופסות, שעדיין קיימת: קבלת החלטות נתמכת וייפוי כוח מתמשך.
2 צפייה בגלריה
מעריצים של בריטני ספירס מפגינים למען שחרורה
מעריצים של בריטני ספירס מפגינים למען שחרורה
מתוך הסרט: מעריצים של בריטני ספירס מפגינים למענה
(צילום: באדיבות יס)
החלופה של קבלת החלטות נתמכת מלווה את האדם, בדרכו לקבל את ההחלטה שהכי מתאימה לו, בהתאם לבחירתו ולרצונו. זו חלופה שמתאימה למי שיש להם היום אפוטרופוס והם אינם מעוניינים בכך, אבל גם למי שטרם מונה להם אפוטרופוס. התומך יכול לסייע בקבלת החלטות בכל התחומים או רק בתחום מסוים, למשל בנושא כלכלי, רפואי או אישי. החלופה של ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם להחליט עבורו מי ינהל עבורו את עניינו כשלא יהיה מסוגל לעשות זאת בעצמו ובאיזה אופן ינוהלו העניינים. כלי זה יכול להוות חלופה לאפוטרופסות לאנשים שרוצים לתכנן את עתידם וניתן לערוך ייפוי כוח לעניינים רפואיים בלבד.