3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו ורוני גמזו
(צילום: לע"מ)
ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, דחה הערב (יום ה') את ההצהרה שתכנן למסור לקראת הסגר המתקרב - ונקרא לסדרת דיונים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומומחים נוספים על צעדים להחמרת הסגר. ההחמרות שבהן דנו המומחים וראש הממשלה נוגעות בין היתר לפתיחת השווקים ולצמצום הפעילות במקומות העבודה, אולם בתום ההתייעצויות הוחלט שרק ביום שני יובאו כנראה לאישור הממשלה החלטות להידוק הסגר.
בדיון דרש נתניהו להחליט מיד על החמרת הסגר ולנקוט צעדים קיצוניים. בין היתר דובר על סגירת שווקים, צמצום במספרי עובדים במקומות העבודה, סגירת חנויות בקניונים ואף ביטול מתווה התפילות וסגירת בתי כנסת ביום כיפור. ואולם, בשל העובדה שכל החמרה הייתה מחייבת כינוס חירום של הממשלה – הוחלט לדחות את ההחלטה. שר הביטחון בני גנץ אמר שלא נכון לעשות שינויים כעת.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "הסגר הפך בדיחה"
(צילום: יואב דודקביץ)
ראש המל"ל מאיר בן שבת הציע להכריז על סגר בדומה לזה שהוטל בחודש מרץ, אולם פרופ' גמזו התנגד להחרפת הסגר ואמר שהציבור לא יקבל זאת: "אני לא חושב שסגר ארוך טווח הוא התשובה לקורונה. אם היינו ב-2,000 נדבקים ביום ולא בתקופת החגים לא הייתי נוקט בשום צעד כזה אלא רק במודל הרמזור. הציבור לא איתנו. חייבים לקחת בחשבון גם את הכלכלה. גם אם אני אצא לציבור ואגיד שכל שבוע יהיו לנו 1,000 מתים זה לא ישכנע את הציבור. הציבור לא שם".
נתניהו מצידו תקף את ה"פרצות" בתקנות הסגר הנוכחי: "הסגר הזה הופך לבדיחה. לא סגר לייט. אלא סגר 'יוק'". הוא פנה לגמזו ושאל אותו: "מה, אני כולא את האזרחים בבית מבלי שזה מביא תועלת?". גמזו השיב לו: "מה שהיה במרץ זה לא ספטמבר. אנחנו במהלך פסיכולוגי. סגרנו הרבה עסקים והטלנו מגבלת תנועה. זה ימנע גידול בתחלואה". נתניהו פנה אליו שוב: "מה נשיג במהלך הזה?".

גמזו השיב לו: "אני משער שנראה התייצבות וירידה מסוימת. נרד אולי ל-4,000-3,000 נדבקים, לא יותר מזה". בהמשך תהה נתניהו: "מה יהיה אחר כך?", וגמזו ענה לו: "צריך לעשות תיאום ציפיות עם הציבור". שר הבריאות אדלשטיין התערב בהמשך: "לא יהיה מנוס ממגבלות רציניות. כיוונו לחגים אבל הגענו לסגר מחורר. הציבור שואל מה יהיה אחרי הסגר ואנו מדברים על קטיעת שרשרות הדבקה. אבל אנחנו לא שם". בהמשך, ציין נתניהו: "הסגר הופך בדיחה".
במקביל, ועדת החוקה של הכנסת אישרה את תקנות הסגר, כולל האפשרות להתרחק מהבית קילומטר אחד - והעבירה את האישור הסופי לממשלה.
הדיונים עם נתניהו נערכו לקראת הטלת הסגר שיחל מחר בשעה 14:00. בקרב הציבור נמתחה ביקורת על "פרצות" בסגר, שמאפשרות בין היתר לקיים הפגנות, להתפלל במקומות סגורים, לטבול במקוואות ולעבוד כרגיל במגזר הפרטי ללא קבלת קהל.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר, אמר בתום דיון בוועדה שבראשה הוא עומד, כי "ההרחבה ל-1,000 מטר היא דבר נכון וחשוב. יש ביקורת בכל הציבור והסגר לא קל לאף אחד, אבל חייבים לקחת אחריות על עצמנו". לדבריו, "אני קורא לכל האזרחים לנסות לעבור את זה יחד כדי לקצר את הדרך. אני מקווה שלא נגיע להחמרות נוספות אם תהיה משמעת עצמית". שמונה חברי כנסת הצביעו בעד אישור התקנות וחמישה אחרים התנגדו.
כמה חברי כנסת בוועדה התרעמו נוכח כינוס הדיון אצל נתניהו. ח"כ קארין אלהרר מסיעת יש עתיד-תל"ם אמרה כי "עושה רושם שהם רוצים להעביר את זה מעל הכנסת. יש חוק סמכויות גדול ולפיו הם צריכים להעביר לנו את זה 24 שעות לפני". גם ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת התרעם: "זה פיאסקו. הממשלה יורקת לציבור בפרצוף. בזמן שאנחנו יושבים פה כמה שעות ודנים ברצינות, אנחנו מקבלים מידע שהממשלה מתכוונת לשנות את התקנות".
3 צפייה בגלריה
עופר כסיף
עופר כסיף
"יורקים לציבור בפרצוף". ח"כ כסיף
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ציין בדיון כי "כדי להחמיר את ההגבלות נדרשת החלטת ממשלה. אני לא חושב שזה יקרה בלוח הזמנים". ח"כ אוסנת מארק מהליכוד ציינה מנגד: "נעשה פה דיון רציני והבנו כמה חורים יש. אם הממשלה מחליטה להדק את הסגר – זה עונה על הצרכים של האופוזיציה".
באותו דיון, שבו עלתה החלטת הממשלה מהבוקר, אמר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין כי יש לבטל את מגבלת 500 המטרים בכלל. "אנחנו במצב חירום. מגפת הקורונה שוחטת את החוסן החברתי והכלכלי של ישראל. חייבים למנוע לחלוטין התקהלויות", הוא ציין.
פרופ' איתמר גרוטו הוסיף: "לא נתקלתי מעולם באירוע מהסוג הזה. זה מצב מורכב וקשה לניהול. שיניתי את עמדתי בנוגע לסגר אחרי שיחות עם מנהלי בתי חולים". הוא הוסיף כי מדובר בסגר נושם שדומה לסגרים ברחבי העולם: "מה שבסוף עובד זה להישאר בבית. מי שלא צריך לצאת - שיישאר בבית. זו הדרך היחידה להבטחת בריאות הציבור".

כמו כן, אחרי שח"כ יואב סגלוביץ העיר לפרופסור גרוטו על היעדרותו מדיוני הוועדה לעיתים תכופות, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות תקף אותו בחריפות: "לא ישנתי או הלכתי למשחק כדורגל כבר תשעה חודשים, גם אני יכול לצעוק!". יו"ר הוועדה ניסה להרגיע את הרוחות, הזכיר את החג המתקרב ואף ביקש למחוק את דבריו של גרוטו מהפרוטוקול. המשנה למנכ"ל לא נרגע, דפק על השולחן בחוזקה תוך שהוא צועק "די!".

סגלוביץ' פנה אליו שוב ואמר: "אתה לא הרופא היחיד במשרד הבריאות", ואילו גרוטו השיב בתקיפות: "אני לא הרופא היחיד במשרד הבריאות, אבל אני הבן אדם הכי מנוסה במשרד הבריאות. פי 200 מחגי לוין". סגלוביץ השיב כי יתפקידו לקבל החלטות על סמך מידע רפואי, אך בהמשך התנצל בפני גרוטו.
במסגרת התקנות שאישרה הבוקר הממשלה וייכנסו לתוקף מחר בשעה 14:00, ההתקהלות הוגבלה לעד עשרה אנשים במבנה ציבורי ועד 20 בשטח פתוח, ואסור יהיה לשהות בבית של אדם אחר. נהג יכול להסיע רק שני נוסעים אם אינם מאותו בית, ומספר הנוסעים באוטובוסים הוגבל ל-32. התקנות יפוגו ב-2 באוקטובר. בהתאם להחלטת ועדת החוקה הערב, כאמור, ניתן יהיה להתרחק עד קילומטר מהבית.
ראש מדור חקירות במשטרת ישראל, סגן-ניצב גלעד בהט, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי בסגר הקרוב המשטרה תשים דגש על מניעת התקהלויות, תפזר תפילות שבהן יפרו הנחיות, לא תיכנס לבתים - למעט במקרים של דיווח על מסיבות - וגם לא תרדוף אחרי אנשים בתוך הים.
לדברי סנ"צ בהט, "אנחנו כבר נערכים לאכיפת התקנות, ואני מקווה שהציבור לא נערך לעקיפה שלהן, כדי שנוכל באמת לעבוד יחד עם הציבור כדי למנוע התקהלויות והידבקות. אני מזכיר שהמטרה של ההגבלות היא להביא אותנו למצב של ירידה בתחלואה, ולא לבדוק את ערנות המשטרה או לא להתחמק מדו"חות ומקנסות. זו המטרה העיקרית וצריך לשים אותה בראש. ככל שהציבור יבין שזו המטרה העיקרית שבפניה הוא ניצב, יהיה יותר קל לו וגם לנו".
פורסם לראשונה: 17:52, 17.09.20