לשכת הפסיכיאטר המחוזי בדרום בקריסה, מה שמוביל לפגיעה בזכויותיהם של עצורים ונאשמים שנדרשים לעבור בדיקה פסיכיאטרית. המצב כה גרוע עד שהפסיכיאטר המחוזי בדרום, ד"ר רוני שרף, שלח כמה וכמה מכתבים לבית המשפט שבהם הוא מודה כי עומס העבודה לא מאפשר לו לתת חוות דעת. "בשל עומס עבודה ומגבלות כוח אדם, אין בידינו לתת מענה לכל הבקשות לחוות הדעת, ומרב מאמצינו מופנים כעת לבדיקת העצורים", כתב ד"ר שרף במקרה שבו נדרש להציג חוות דעת בנוגע לקטין בן 17 שנאשם בגניבה.
2 צפייה בגלריה
מכתב של פסיכיאטר הפסיכיאטר במחוז דרום ל משרד הבריאות חוות דעת
מכתב של פסיכיאטר הפסיכיאטר במחוז דרום ל משרד הבריאות חוות דעת
המכתב של הפסיכיאטר המחוזי בדרום לבית המשפט
"אין ביכולתו של הפסיכיאטר המחוזי לבדוק בעצמו את כל הנאשמים", כתב, וציין כי החוק מסמיך אותו להפנותם לבדיקה במרפאות פסיכיאטריות אחרות, בדומה לנעשה באזורים אחרים בארץ. "למרות זאת, בקשות לחוות הדעת המופנות למרפאות הפסיכיאטריות בבית החולים סורוקה וברזילי אינן מבוצעות כלל, ונוצר לצערי עיכוב קשה בבדיקת נאשמים שאינם עצורים".
נראה שגם לבית המשפט נמאס מהמצב. שופט בית משפט השלום לנוער יניב בוקר נאלץ לדחות את הדיונים בעניינו של הקטין הנאשם, שממתין זה ארבעה חודשים לחוות דעת, וביקש כי יימצא פתרון למשבר. "אין זו הפעם הראשונה שביהמ"ש מקבל מהפסיכיאטר המחוזי הודעה בכתב על חוסר יכולת מערכתית לעמוד בצווי בית המשפט לבדיקת נאשמים, בשל עומס עבודה ומגבלות", כתב השופט בוקר בהחלטה שהותרה לפרסום.
"בהודעה הנוכחית עולה כי ככל הנראה קיים כשל חמור בהיענות של בתי החולים, במחוז הדרום במיוחד, לבקשות הפסיכיאטר המחוזי וכלשון ההודעה: 'הבדיקות אינן מבוצעות כלל'". השופט החליט לדחות את הדיון "לאור המצב הבלתי סביר", וביקש לערב את נשיאת בית המשפט לנוער.
מרפאות בריאות הנפש בדרום מתמודדות עם עומסים גדולים, בין היתר בעקבות המצב הביטחוני, ואינן פנויות לטפל בקטינים או באוכלוסייה המופנית אליה מבית המשפט לקבלת חוות דעת.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
זכויות נאשמים נפגעות
(צילום: shutterstock)
"תגובת הפסיכיאטר המחוזי לבתי המשפט כנה אך בעייתית מאוד, בלשון המעטה", אומר עו"ד שלומי לוי, מנהל מחלקת נוער מחוז דרום בסנגוריה הציבורית. "מדובר באוכלוסיות מוחלשות ממילא שנמצאות בצומת דרכים מול מערכת פלילית נוקשה. קטינים שייתכן שהם פגועי נפש, כשמצבם הרפואי והצורך לטיפול תרופתי לא ברור, ובעקבות כך גם מצבם המשפטי והטיפול ההתנהגותי לוט בערפל ומתמשך שלא לצורך, עד לעינוי דין של ממש לקטין ולמשפחתו".

אוזלת היד של המערכת

המצב הביטחוני בדרום, יחד עם ההסתגרות עקב התפשטות נגיף הקורונה, מובילים לעליית מפלס הלחץ בבית ולהידרדרות במצב הנפשי. "על משרד הבריאות לחתור יחד עם משרד הרווחה למציאת פתרונות לעומסים שאותם מתאר הפסיכיאטר המחוזי, תחת אמירה חסרת אונים שהמרפאות מסרבות לבצע את הוראותיו", הוסיף עו"ד לוי מהסנגוריה הציבורית.
בסנגוריה הציעו לנייד חלק מהבדיקות מאזור לכיש למחוז מרכז, ובכך להקל על העומס בדרום. בנוסף, קטינים הנמצאים במסגרות טיפוליות שונות ממלא נבדקים על ידי הפסיכיאטר המטפל במוסד, כך שניתן יהיה להטיל עליהם לבצע את הבדיקות הנדרשות. "בסנגוריה הציבורית אנחנו פועלים ללא לאות לזרז את ההליכים המשפטיים ולמצוא פתרונות יצירתיים למצבם המורכב של הקטינים הללו, אך ללא ספק יש כאן הרבה מה לעשות תחת הצגת אוזלת יד של מערכת בריאות הנפש בדרום".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ככל שבית משפט מחליט לשלוח את החשוד לבדיקה פסיכיאטרית ומוציא צו המורה על כך, פסיכיאטר המחוז והמסגרות הפסיכיאטריות דואגים לתת את המענה בהתאם להחלטת בימ"ש. ברור כי לעיתים בשל שיקולים מערכתיים, הבדיקה לא מתבצעת באופן מיידי, כמו הצורך בתיאומים רבים בין גורמי אכיפת החוק (משטרה/שב"ס) לבין הפסיכיאטר המחוזי והמסגרת הבודקת, עומסים הן של בדיקות אחרות והן של הטיפולים השוטפים, הצורך באיסוף חומרי רקע קודמים אודות הנבדק אשר מהווים בסיס לבדיקה ועוד.
"לאור כל השיקולים הנ"ל, במקרים בהם בית המשפט לא מורה במפורש על ביצוע הבדיקה בדחיפות ותוך פרק זמן מוגדר, הפסיכיאטר המחוזי והמסגרות הבודקות מטפלים בבדיקה תוך התחשבות במכלול השיקולים".
במשרד הבריאות ציינו בתגובתם כי מתן חוות דעת פסיכיאטרית הוא שירות שיכול להתבצע בקופות החולים, במרפאות ציבוריות ממשלתיות או אצל ספקים אחרים, בהתאם לשיקול הדעת של הקופות, על ידי פסיכיאטרים מומחים ומורשים מטעם הפסיכיאטר המחוזי.
"הסדרת מנגנון של חלוקה צודקת בין כל נותני השירותים לבריאות הנפש בכלל ובאזור הדרום בפרט, כולל בתי חולים/מרפאות חולים ממשלתיים, מרכזים של קופות החולים ומרפאות ורופאים של קופות החולים, יכולה לקדם את הנושא", אמרו במשרד הבריאות.
"בנוסף נבחנת האפשרות של ביצוע חוות הדעת באמצעות טלה-רפואה תוך בחינה של היתרונות והחסרונות. כמו כן, נבחנת האפשרות של העסקה ישירה של פסיכיאטרים על ידי בתי משפט/משטרה/שב"ס. מיותר לציין כי קיים מחסור כללי בפסיכיאטרים, ובוודאי שבתקופת הקורונה עם כל המגבלות המצב יותר קשה".
אדיר ינקו השתתף בהכנת הכתבה