בלילה שבין שני לשלישי שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - והבהיר לו לראשונה מתחילת מבצע "שומר החומות" שהוא תומך בקידום הפסקת אש בין ישראל לחמאס. ביידן הדגיש שהוא עדיין מגבה את ישראל ותומך בזכותה להגן על עצמה.
ניו יורק טיימס פרסם אמש (ג') פרטים על השיחה בין שני המנהיגים. לפי העיתון, בשיחה הזהיר ביידן את נתניהו שהוא לא יוכל להדוף לאורך זמן את הלחץ ההולך וגובר של הקונגרס בארה"ב - ושל הקהילה הבינלאומית - לסיום המבצע בעזה ולשינוי במדיניות הישראלית כלפי חמאס ורצועת עזה. בניו יורק טיימס נכתב כי בתקופה של שינויים בדינמיקה הפוליטית בארה"ב, הנשיא מציג את עצמו כידיד קרוב של ישראל בהשוואה למחוקקים בקונגרס.
סוכנות הידיעות AP דיווחה אתמול שגורמים אמריקנים מעודדים בשיחות סגורות את נתניהו, ואת שאר הבכירים הישראלים, לחתור לסיום המבצע בעזה ולהפחית את התקיפות. גורם שבקיא בפרטים אמר ל-AP שבממשל ביידן הדגישו בפני הגורמים הישראלים שבכל הקשור להתנגדות העולמית להמשך המבצע, שהחל לפני 9 ימים, הזמן לא משחק לטובת ישראל.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
נתניהו וביידן. הלחץ על נשיא ארה"ב גובר
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
ביידן מקפיד להתייצב לצד ישראל בהצהרותיו הפומביות, אך בחילופי הדברים עם נתניהו בוחר טון תקיף יותר. ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן, אמרה על הטקטיקה הזאת: "הוא עושה את זה כבר מספיק זמן כדי לדעת שהדרך הטובה ביותר להפסיק עימות בינלאומי היא בדרך כלל לא להתווכח בפומבי. לפעמים הדיפלומטיה צריכה להתרחש מאחורי הקלעים".
בימים האחרונים מתמודד ביידן עם לחץ גדול מצד האגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית. סנאטורים דמוקרטים קוראים לו לפעול להפסקת אש מיידית בין ישראל לארגוני הטרור הפלסטיניים. חלק מהדמוקרטים הפרוגרסיבים אף מותחים ביקורת על הסיוע הצבאי לישראל - על רקע הפרסום בוושינגטון פוסט שממשל ביידן אישר עסקת נשק גדולה בהיקף 735 מיליון דולר, ושאישורה הרשמי הועבר לקונגרס 5 ימים לפני פתיחת המבצע בעזה.
4 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן
(צילום: EPA)

שגרירת ארה"ב למועצת הביטחון: הצהרה לא תרגיע את המתיחות

מתחילת המבצע מתייצבת ארה"ב לצד ישראל בדיונים במועצת הביטחון של האו"ם, והטילה וטו על פרסום הצהרה שמבקרת את ישראל – ולא מגנה את ירי הרקטות מעזה. שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפלד, אמרה בדיון במועצה שוושינגטון מאמינה שהצהרה משותפת של המועצה לא תסייע להרגיע את המתיחות בין ישראל לפלסטינים.
"אנחנו לא שתקנו – וגם לא אתם", אמרה אמש תומאס-גרינפלד למועצת הביטחון על התגובות לעימות הנוכחי. "אנחנו התמקדנו ונמשיך להתמקד במגעים דיפלומטיים אינטנסיביים כדי להביא סוף לאלימות הזאת. הנשיא ביידן הביע תמיכה בהפסקת אש".

על רקע הלחימה בעזה, וירי הרקטות לישראל, מתחה דוברת הבית הלבן ביקורת על הממשל הקודם. בשיחה עם כתבים במטוס הנשיאותי, אייר פורס 1, אמרה ג'ן סאקי שהממשל של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ "לא עשה דבר מועיל" לפתרון הסכסוך.
אחד הכתבים שאל את סאקי אם העימות הנוכחי דורש מארה"ב לבחון מחדש את "הסכמי אברהם" שנחתמו בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, בתיווך ממשל טראמפ. לפי אותו כתב מה שעולה מההסכמים הוא שהצדדים צריכים "לשכוח" מהבעיה הפלסטינית ולהמשיך הלאה. "אנחנו לא פועלים לפי הטקטיקות של הממשל הקודם", השיבה. לפי דוברת הבית הלבן חוץ מהצעה להסכם שלום, הצעה שלטענתה נכחדה כבר בראשית דרכה, "אנחנו לא חושבים שהם עשו שום דבר מועיל, באמת, כדי לסיים את הסכסוך הממושך במזרח התיכון".
4 צפייה בגלריה
15 ספטמבר 2020 דונלד טראמפ עם בנימין נתניהו ושרי החוץ של בחריין ו איחוד האמירויות חתימה על הסכמי אברהם הבית הלבן וושינגטון
15 ספטמבר 2020 דונלד טראמפ עם בנימין נתניהו ושרי החוץ של בחריין ו איחוד האמירויות חתימה על הסכמי אברהם הבית הלבן וושינגטון
ספטמבר 2020 בבית הלבן, בטקס החתימה על "הסכמי אברהם"
(צילום: רויטרס)
סאקי אמרה שביידן "חידש את הסיוע ההומניטרי ואת הסיוע הביטחוני לפלסטינים. זה משהו שהופסק ב-2018, ואנחנו הרגשנו שלא מדובר בפעולה מועילה של הממשל הקודם".
"אנחנו מתמודדים עם עימות שמתרחש בזה הרגע", אמרה סאקי לכתבים. "אנשים נהרגים ויש אלימות מתמשכת. אנחנו הולכים לעבוד כדי לפתור את זה". הדוברת ציינה שארה"ב ממשיכה לתמוך בפתרון שתי המדינות ושזו הדרך היחידה להביא סוף לסכסוך.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
טראמפ תקף: "היעדר התמיכה של ביידן בישראל מוביל למתקפות חדשות"
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
בתחילת מבצע "שומר החומות" בעזה אמר טראמפ ש"היעדר התמיכה של ביידן בישראל מוביל למתקפות חדשות נגד בעלות הברית שלנו". הנשיא לשעבר אמר כי "אמריקה חייבת לעמוד לצד ישראל ולהבהיר שהפלסטינים חייבים להפסיק את האלימות, הטרור וירי הרקטות, ולהבהיר שארה"ב תתמוך בתקיפות בזכותה של ישראל להגן על עצמה". טראמפ הוסיף: "כשאני הייתי בתפקיד היינו ידועים בתור 'נשיאות השלום', מכיוון שהיריבות של ישראל ידעו שארה"ב עומדת לצדה בצורה איתנה, ושאם הן יתקפו הן ייענשו במהירות".
בתוך כך, לשכת הנשיאות הצרפתית קראה הלילה למועצת הביטחון של האו"ם לקבל להחלטה בדבר הפסקת הלחימה בין ישראל לחמאס. נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה, ולפי הצהרת לשכתו "שלוש המדינות הסכימו על שלושה דברים פשוטים - הירי חייב להיפסק, הגיע הזמן להפסקת אש ומועצת הביטחון חייבת לקדם את הנושא".
פורסם לראשונה: 22:50, 18.05.21