ארגון עיתונאים בגרמניה החליט לתת לשקע ברומטרי שפקד את המדינה בשבוע שעבר והביא איתו טמפרטורות מקפיאות, עננים שחורים ושלג, שם זכרי בשפה הטורקית – אחמט – בניסיון לשקף את המגוון האנושי ההולך וגדל באוכלוסיית גרמניה. לשקעים הברומטריים הבאים החליט הארגון לתת שמות בערבית, כורדית ויוונית, כגון קמאל, גוראן, חכים ודימיטריוס. לרמות ברומטריות מתכוון הארגון להצמיד שמות נשיים בעלי שורשים פולניים, עבריים וסלאביים – בוזנה, חנה ודרגיקה.
3 צפייה בגלריה
גרמניה שמות של מהגרים ל סופות מערכות מזג אוויר
גרמניה שמות של מהגרים ל סופות מערכות מזג אוויר
אחמט על המפה בגרמניה
3 צפייה בגלריה
גרמניה שלג סערה סופה היער השחור
גרמניה שלג סערה סופה היער השחור
שלג ביער השחור בשבוע שעבר
(צילום: AP)
בגרמניה מתן שמות למערכות מזג אוויר אינו זכות השמורה למטאורולוגים בלבד: כל אדם יכול להשתתף במשימה הזו אם ישלם את הכסף הדרוש – 250 אירו לשקע ברומטרי ו-350 אירו לרמה ברומטרית, הנוטה להימשך זמן רב יותר. ארגון "יצרני התקשורת החדשים של גרמניה", המייצג עיתונאים מרקעים אתניים שונים, ניצל את האפשרות הזו, וכדי להפוך את מפת מזג האוויר לרב-תרבותית יותר הוא קנה את הזכות לתת את השם ל-14 שקעים ורמות בשנת 2021, תוך שהוא משתמש לשם כך בתרומות פרטיות.
יו"ר הארגון, פרדה אטמן, שהוריה באו מטורקיה, הסבירה: "עד עכשיו למערכות מזג אוויר היו רק שמות טיפוסיים גרמניים, אפילו שמוצאם של כ-26% מתושבי גרמניה היום הוא במדינות אחרות". בגרמניה, מדינה בת כ-83 מיליון תושבים, חיה בין השאר קהילה גדולה בת יותר משלושה מיליון טורקים.
פרויקט השמות של הארגון הוא יוזמה סמלית שנועדה לקדם מדיניות שבמסגרתה תשקף גרמניה ביתר שאת את הגיוון החברתי בה, וערוץ הטלוויזיה הגרמני DW מדווח כי את קמפיין מתן השמות למערכות מזג האוויר מכנים אנשיו "חטפנו את מזג האוויר", וכי ארגוני עיתונאים מאוסטריה ושווייץ כבר הצטרפו אליו, בטענה שזו דרך להיאבק בגזענות.
3 צפייה בגלריה
גרמניה שלג סערה סופה היער השחור
גרמניה שלג סערה סופה היער השחור
שקעים ורמות, גברים ונשים: השמות מתחלפים. גרמניה בשבוע שעבר
(צילום: AP)
לא כולם, כמובן, מרוצים מהמבצע. במפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), שפועלת נגד קליטתם ושילובם של מהגרים בגרמניה ונחשבת בעיני רבים למפלגת ימין קיצוני, בעלת שורשים אנטישמיים, תקפו את המהלך. חבר הפרלמנט הגרמני מטעם המפלגה סבסטיאן מונצמאייר כתב בטוויטר שהצעד הזה הוא חלק מ"בהלה-לגיוון".
בעבר, שקעים ברומטריים קיבלו בגרמניה תמיד שמות נשיים ורמות ברומטריות קיבלו תמיד שמות של גברים. הנוהג הזה השתנה ב-1998, ומאז בכל שנה מחליפים השמות תפקידים – בשנה אחת מקבלים השקעים שמות של גברים והרמות מקבלות שמות של נשים, ובזו שאחריה דווקא השקעים מקבלים שמות נשיים והרמות שמות של גברים.
לצד השמות הרב-תרבותיים שיתווספו למפה השנה, לשקעים הברומטריים ולרמות הברומטריות ימשיכו להיות גם שלל שמות גרמניים ב-2021, בהם ריינהרד, פולקר, מרגרט, וולטראוד וטרודי.
במסגרת הפרויקט שלו מבקש הארגון האחראי ליוזמה מכלי תקשורת גרמניים גם להקצות מכסות לשכירת שירותיהם של עיתונאים שחורים ועיתונאים ממשפחות שהיגרו לגרמניה. לדבריו רק 10-5% מהכתבים והעורכים בגרמניה באים ממשפחות של מהגרים.