איציק סעידיאן, נכה צה"ל בן 26 מאזור ירושלים ששירת כלוחם בגדוד 13 של חטיבת גולני והשתתף בליל הקרב הקשה בסג'עייה במבצע צוק איתן, הצית את עצמו אחר הצהריים (יום ב') במשרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. מצבו של סעידיאן, שמוכר כלוקה בפוסט טראומה, מוגדר קשה. הוא פונה על-ידי צוות מד"א לבית החולים שיבא בתל השומר כשהוא סובל מכוויות בכל חלקי גופו.
מתחקור ראשוני של האירוע עלה כי סעידיאן הגיע אל משרדי האגף כשהוא נושא בקבוק שנראה למאבטחים כמו בקבוק שתייה. הוא המתין בלובי של ועדת קביעת אחוזי הנכות אחרי שהגיש כמה פעמים בקשות להעלאת אחוזי הנכות הנפשית שלו. בשלב מסוים הוא שפך על עצמו את הנוזל והצית עצמו. בחלוף דקות מצאו המאבטחים במקום מטף שסייע בכיבויו. המאבטחים הזעיקו במקביל את כוחות ההצלה.
ד"ר עירוני משיבא מסר: "הוא הגיע במצב מאוד קשה, נאלצנו להרדים ולהנשים אותו. הוא קיבל טיפול נוסף של תרופות ונוזלים ותרופות להרים את לחץ הדם ומשככי כאב בכמויות גדולות. מאוחר יותר הגיעה המשפחה שלו ומסרנו להם את ההודעה הקשה. בשלב זה המטופל יגיע ליחידת הכוויות של שיבא".
2 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
שר הביטחון בני גנץ אמר לאחר המקרה: "אני שולח מעומק ליבי איחולי רפואה שלמה לאיציק סעידיאן, שנפצע הלילה באופן קשה. משרד הביטחון יבצע תחקיר מעמיק לבירור נסיבות האירוע הטראגי. יש לנו חובה מוסרית לעשות כל שאפשר כדי לסייע לנכי צה״ל, טובי בנינו, ששילמו את המחיר הכבד ביותר כדי שנוכל לחיות כאן בביטחון". ממשרד הביטחון נמסר כי שר הביטחון בני גנץ ומנכ"ל המשרד אמיר אשל התעדכנו בפרטי המקרה והורו על תחקורו.
סעידיאן, שהשתתף בקרב הקשה שבו נהרגו לוחמים בגדוד ובהם אורון שאול, קיבל לפי ארגון נכי צה"ל 25% נכות, שהקשו עליו מאוד לנהל את אורח חייו. הוא ביקש להעלות את אחוזי הנכות שלו ל-50% כדי להגדיל את הסיוע עבורו, אך באגף השיקום דחו את בקשותיו.
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר כי הוא "מתפלל בכל ליבי לרפואתו של איציק סעידיאן הערב. בין בנינו ובנותינו ששבו מהקרבות יש רבים, רבים מדי, שלא פוסקים מלהילחם. אנו רואים אתכם. כואבים אתכם. גם כשפצעי הגוף מגלידים, גם כשהכאב הפיסי שוכך, יש השבים ללא מנוח אל שדות הקרב של החיים. גם לאיציק, ולכל ילדינו שעודם נלחמים, אנו חבים את קיומה של מדינת ישראל. אנו אחראים לגורלם".
"רוב האנשים שבגיל שלי לא נמצאים איפה שאני, לא בפן הנפשי, כלכלי, אני מרגיש את הפערים", אמר איציק בעבר לחדשות קשת. "איבדתי שבעה מחבריי תוך שלוש שעות מתחילת הלחימה, ומשם אני ממשיך לעוד שבועיים וחצי בסג'עייה". על הקשיים שחווה בוועדות של אגף השיקום הוא אמר: "לפני ואחרי כל ועדה אתה לא חי. יש לך חצי שעה לספר להם מה עבר עליך בחמש שנים. אם אתה רוצה יחס תשלם לעורך דין עשרות אלפי שקלים".

2 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה
מתוך התערוכה
זיו שילון עם איציק סעידיאן. מתוך התערוכה למען הלומי קרב ונפגעי פוסט-טראומה
(צילום: עידו איז'ק)
בארגון נכי צה"ל ניסו לסייע לאיציק במאבקו, אך טענו כי הכתובת הייתה על הקיר ושזה רק היה עניין של זמן עד שאירוע כזה יתרחש. "כמוהו יש לוחמים וחיילים נוספים, פגועי גוף ונפש, שמתחננים בפני משרד הביטחון להעלות את הסיוע ואת העזרה שלה הם ראויים, אך הם נתקלים בסירובים ולעיתים תוך אטימות כלפיהם", מסרו בארגון. עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל, הוסיף כי "אגף השיקום נמצא בהתפרקות תפקודית ומוסרית קשה וכושל במילוי תפקידו. חייבים רפורמה מקיפה באגף וסיוע מיידי לנכים".
זיו שילון, קצין צה"ל שאיבד את ידו בפעילות מבצעית, שהכיר את איציק כתב בפייסבוק: "אני פשוט לא מאמין!!! קרה משהו נורא, אני מקבל את הבשורות הללו כמו חץ בלב". הוא ציין כי אינו מכיר אותו הרבה זמן, אך הוא היה ער למאבק של איציק לקבל טיפול. "אני יודע כמה נלחם לקבל טיפול, כמה רצה להשתלב וכמה התאהבתי בו במבט ראשון. לא דיברנו יותר מדי פעמים, הוא לא בחור שמראה או מחצין. מהמעט שהכרתי את איציק הוא לא עשה זאת בשביל עצמו אלא בשביל אחיו הפצועים, הפוסט טראומתיים - אלו שעליהם לא רואים", כתב. הוא הוסיף: "אני מקווה שיקרה נס. יומיים לפני יום הזיכרון, פשוט לא נתפס. כל העוסקים בדבר זה לא יכול לקרות לנו אסור שזה יקרה! חייבת להיות רפורמה עמוקה שתשנה מציאות".
בישיבת הממשלה התייחס בנימין נתניהו לאירוע ואמר: "ערב יום הזיכרון אנחנו עדים לאירוע מזעזע. איציק סעידיאן, לוחם גולני ממבצע צוק איתן, הצית את עצמו בעקבות מצוקה נפשית גדולה. לצערי אני יודע שהוא לא היחיד בין הלוחמים שלנו שהוא במצוקה כזאת. מוקדם יותר הערב שוחחתי עם יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן והבעתי זעזוע עמוק מהמקרה. אמרתי שאני מחויב לביצוע רפורמה מקיפה בדרך שבה אנו מטפלים בנכי צה"ל ובפצועינו".