לפני כחודשיים, בזמן שמפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב שמעון לביא ביקש אישור מיועץ הנדסה לקיום ההילולה בל"ג בעומר במירון, התברר כי קיימים שני חללים גדולים מתחת לרחבת "תולדות אהרן" במתחם קבר שמעון בר יוחאי, שבו אירע הלילה (ו') האסון. 45 בני אדם נהרגו באסון ויותר מ-100 נפצעו.

בתחילה קיבלו במשטרה תוכנית של מהנדס בטיחות של המרכז הארצי לפיתוח המקומות קדושים, שמיפה את אזור הר מירון. מפקד המחוז הצפוני ביקש תוכנית בטיחותית נוספת של יועץ בטיחות נוסף חיצוני, שאינו קשור למרכז הארצי.
קצין הרישוי של המחוז הצפוני במשטרה נדהם כשהתקבלו התוכניות החדשות של היועץ הבטיחותי החיצוני - שבמהלך העבודה שלו גילה שני חללים תת קרקעיים מתחת לאדמה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יהודה רוזן)
החללים נועדו לחלוקת מזון על ידי ארגונים שונים. בעקבות כך, העבירו במשטרה הנחייה לחסום את המנהרה ולהוציא אותה משימוש. "זה יכול היה להיות אסון גדול פי כמה וכמה אם חלילה החללים האלה לא היו מתגלים, והיו עומדים עליהם אלפי אנשים. כולם היו נופלים למטה", אמרו גורמים בכירים במשטרה. רק לאחר שמילאו את החללים והוסיפו קלונסאות לחיזוק, והביאו אישור מהנדס בטיחות - אושרה הרחבה.
"לילה קשה, לילה טרגי", אמר הבוקר מפקד המחוז. "אני שמעון לביא נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע. אני מוכן לכל בדיקה. אנחנו נערכנו לכלל התרחישים, האירוע הזה קרה. אנחנו בשלב איסוף הראיות כדי להגיע לאמת. מסתובבים סרטונים שאין להם קשר למציאות. ממה שאני קיבלתי שוטרים הצילו פה חיי אדם גם במחיר חייהם".
עם זאת, בכירים במשטרה התייחסו לאסון ואמרו כי "המדינה אחראית, ומקבלי ההחלטות למעלה אחראים. מפקד מחוז הצפוני פיקד על ההר, אבל מה הוא יכול לעשות שהמדינה התירה את האירוע הזה? אי אפשר להגיד לאנשים מסוימים להגיע ולאחרים לא. המחוז הצפוני נערך עם כל הכוחות שיש לו ועם עוד תגבורות מבחוץ. אף אחד לא חשב שמישהו יחליק במדרגות ויגרום לעומס הזה? הרי הסמטה הזאת והמדרגות אושרו על ידי המהנדסים".