לנוכח העלייה בתחלואה למרות הסגר שהוטל ביום ראשון האחרון, צפוי משרד הבריאות לבקש לצמצם את פעילות מערכת החינוך בבתי הספר וייתכן שגם יבקש צמצום של פעילות מקומות העבודה. "בתחילת השבוע הבא כבר נוכל לראות את השפעת הסגר הנוכחי על הורדת התחלואה", אמר הערב מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ל-ynet. "אם היא לא תרד - נצטרך לדון בהחמרת ההגבלות".
1 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
(צילום: לע"מ, רויטרס)
בתדרוך לתקשורת שקיים הערב אמר פרופ' לוי כי מצב שבו הממשלה לא תיענה לבקשות משרד הבריאות מסיבות פוליטיות הוא מסוכן. "אנחנו עלולים כל שבועיים לראות הכפלה של מספר המאומתים. אם המצב ימשיך כמו שהוא, בעוד פחות משבוע אנחנו יכולים להגיע עד לכדי 784 חולים קשים", הוא אמר. "אנחנו חושבים שיכול להיות שנצטרך להטיל עוד הגבלות. הסגר רך יחסית. אנחנו מבינים את הכאב והקושי, אבל אני מקווה שנקיים אותו – כדי שנוכל לצאת ממנו אחרי זמן קצר".
בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי הוא מתכוון גם כן לבקש להדק את הסגר בשבוע הבא, וסיפר על ההצעה שהובאה לממשלה בנושא פעילות מערכת החינוך בזמן הסגר. "היא הייתה מתחשבת ביותר - הכי קטנים לומדים כי הם לא יכולים ללמוד בזום, י"א-י"ב מתכוננים לבגרויות. באו אנשים חסרי אחריות בוועדת החינוך והפכו את ההחלטה. הם חשבו שהם פותחים את מערכת החינוך, בפועל פתחו חצי וסגרו חצי", אמר.
הוא סיפר כי הוא התכוון לחזור להצעה המקורית: "י"א-י"ב בכל הארץ לומדים בכיתות, גם בערים אדומות - מה שלא קיים היום, שאלפי חבר'ה בגילים האלה לא יודעים מה יהיה עם הבגרויות ומה יהיה עם הגיוס לצה"ל. שישלחו מכתבי תודה לחברי ועדת החינוך", הוא עקץ.
כפי שציין אדלשטיין, עם הכניסה לסגר השלישי, הממשלה קבעה כי מערכת החינוך תפעל באופן חלקי: גנים וכיתות א'-ד' ימשיכו לפעול לפי המתווה הקיים, כיתות ה'-י' ילמדו בבית בכל הישובים, ותלמידי כיתות י"א-י"ב ילמדו לפחות יומיים בבית הספר. החלטה זו נגעה לכל הישובים בארץ, כולל האדומים והכתומים, ומטרתה הייתה בעיקר לתת לתלמידי כיתות י"א-י"ב ללמוד לבגרויות החורף, מאחר שלמידה מהזום לבחינות אלה הייתה עלולה להשאיר תלמידים רבים מאחור.

ואולם, השבוע ועדת החינוך הצביעה נגד החלטת הממשלה - וקבעה כי מתווה הלימודים יישאר כשהיה, שבו הגנים וכיתות א'-ד' ילמדו בכל הערים אך תלמידי כיתות ה'-י"ב ילמדו בבית הספר רק ביישובים הירוקים והצהובים.
במצב זה, כשמפת הרמזור מצביעה על יותר מ-50% יישובים כתומים ואדומים, רוב תלמידי י"א-י"ב נאלצים ללמוד בביתם ולא בבית הספר. יו"ר ועדת החינוך של הכנסת רם שפע פנה השבוע לפרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש בקריאה לשנות את ההחלטה בנוגע לכיתות י"א-י"ב, אך כאמור משרד הבריאות מתנגד לכך שתלמידי כל שכבות הגיל ילמדו בבית הספר בשל העלייה הכללית בתחלואה. החלטת ועדת החינוך להשאיר את מתווה הלימודים כשהיה תקפה עד 15 בינואר, אז תוכל הממשלה תוכל לדון אם לשנותו.
"הסגר לא אפקטיבי כמו הקודמים, הוא יצטרך להימשך יותר משבועיים"
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר הערב בכנס וירטואלי של אוניברסיטת אריאל כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של של גל שלישי. האם הסגר אפקטיבי? הוא לא כמו הסגרים הקודמים. אנחנו סבורים שהמשך שלו יצטרך להיות מעל שבועיים. ומה יקרה בתום השבועיים הללו? כל האופציות פתוחות כי נצטרך לעקוב אחרי התחלואה והחיסונים ונראה האם נכון להמשיך את הסגר. נצטרך לראות כיצד החיסונים ישפיעו על מדד התחלואה. ככל שהחיסונים ישפיעו על מדד התחלואה, נוכל להוריד בהגבלות".
"את סיום הסגר השלישי נעשה בצורה יותר מהירה ונעשה את זה עם אמצעים יותר חדשניים", אמר אש. "הדרכון הירוק יאפשר כניסה למקומות. אולי נחזור לשגרה בקיץ. מקווים מאוד שנצליח לחסן את רוב האוכלוסייה. נגיע כבר בחודש מרץ אפריל למצב יותר טוב ובקיץ מקווים למשק פתוח לגמרי וחזרה כמעט לשגרה".