שיא של משרתים ערבים בצה"ל: באגף כוח אדם בצה"ל צפויים לסכם את שנת הגיוס בחודשים הקרובים עם יותר מ-1,000 משרתים ערבים, כולם מתנדבים, כחיילי חובה או מילואים, שהתגייסו בשנה החולפת - רובם לאחר פרוץ משבר הקורונה.
לפי הנתונים, שהפתיעו קצינים בכירים בצבא, מדובר בזינוק של יותר מפי 2 בהיקף המתגייסים מהמגזר הערבי, בהם מוסלמים מיישובים באזור המשולש כמו טייבה וקלאנסווה ואף ממזרח ירושלים, בדואים מהפזורה בנגב ומהגליל וערבים-נוצרים מהצפון.
3 צפייה בגלריה
"שגרירים במדים", אוגוסט 2020
"שגרירים במדים", אוגוסט 2020
"שגרירים במדים", אוגוסט 2020
(צילום: דובר צה"ל)


גידול זה, של פי 2 בשנה, מתבטא גם בנתח המשרתים שהתגייס לשירות קרבי: 450 מהם מתגייסים למקצועות לחימה, כגששים ולוחמים ביחידת הסיור הבדואית, אך לא רק. כמה עשרות מהלוחמים מהמגזר שולבו בחטיבות חי"ר ככפיר ונח"ל. אחרים משרתים, במסלולים שונים, כרופאים, אחים, נהגי בט"ש בגזרות, נהגי תובלה וחיילים של פיקוד העורף שיופעלו ביישוביהם בשעת חירום. חלקם משתלבים, דרך הצבא, כשוטרים או לוחמים במשמר הגבול כשירות חובה.
על מנת להקל על ההצטרפות של צעירים מהמגזר הערבי לצבא, באכ"א ערכו בחודשים האחרונים "מבצעי הזמנה" מקוונים, שבהם ניתן להירשם לשירות צבאי כדי לקבל זימון, לקבל מידע על מסלולי השירות ועוד. כ-4,000 בני מיעוטים פנו והביעו עניין, לפי נתוני אכ"א, כ-1,200 מהם נמצאו רלוונטיים וכ-250 כבר בתהליכי גיוס לצבא.
3 צפייה בגלריה
פיקוד העורף כבש את חיפה: מבצע "ההר הירוק תמיד"
פיקוד העורף כבש את חיפה: מבצע "ההר הירוק תמיד"
"חיילי פיקוד העורף יופעלו ביישוביהם בשעת חירום"
"700 מהם בכלל התקשרו ממדינות ערביות, כולל ממקומות כמו לבנון וסוריה, אולי כחלק מהשינוי שהאזור עובר. לא האמנו לביקוש הזה", ציינו באכ"א, "כתוצאה מכך פתחנו לשכת גיוס בכניסה לבסיס מחווה אלון שבגליל, בסיס שבו הם ילמדו לשפר את השפה העברית. שלוחה זו תוכל בסך הכול לגייס לצה"ל עד 2,500 איש בשנה".
גם לתוכנית "שגרירים במדים", טירונות קצרה בת מספר שבועות למובילי דעת קהל במגזר הערבי, חל גידול השנה, כפי שדווח ב-ynet, ולמחזורים האחרונים נרשמו יותר מ-100 משתתפים במחזור, פי 2 לעומת שנים עברו.
במינהל האוכלוסיות באכ"א פועלים גם אופן ממוקד מול אוכלוסיות מיעוטים: בשבועות הקרובים תתבצע פנייה ל-900 ערבים-נוצרים בכוונה לגייס לפחות רבע (כ-200 מהם), פי 3 מכמות הנוצרים המתגייסים בשנה.
באכ"א פחות מעדיפים למסור על כך פרטים לאור הרגישות, אך השנה הורגשה גם פריצת דרך באשר לנכונות של צעירים דרוזים מארבעת הכפרים בצפון רמת הגולן להתגייס לצבא, ומהלכים בנושא כבר בוצעו. בכפרים אלו, מג'דל שמס, בוקעתא, מסעדה ועין קיניא, נמנעו, היסטורית, מלהביע הזדהות פורמלית עם מדינת ישראל, מתוך הערכה או חשש שבעתיד תוחזר רמת הגולן לשליטה סורית כחלק מהסכם בין המדינות.
3 צפייה בגלריה
 מוסלמים בצה"ל, אוגוסט האחרון
 מוסלמים בצה"ל, אוגוסט האחרון
מוסלמים בצה"ל, אוגוסט האחרון
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל הבינו את הפוטנציאל המתרחב של שירות צבאי מהמגזר הערבי ונערכים לפתיחת כיתות טכנולוגיות כשלוחות טכניות, בדומה לבית הספר הטכני של חיל האוויר וסניפיו בכפרים דרוזים, גם בתיכונים ערביים. זאת, בכוונה לשלבם גם במקצועות אלקטרוניקה בצבא ובכך לסייע להם לרכוש מקצוע לעתידם האזרחי. "מאז תחילת משבר הקורונה חל שינוי משמעותי בנכונות של צעירים במגזר לקחת חלק בפעילות הצה"לית, וזה קורה גם במגזר החרדי: לפני כשבועיים פתחנו טירונות 'שלב ב'' לאזרחים מבוגרים יותר שישתלבו בצבא בשירות מילואים, והגיעו לשם חרדים שמעולם לא ראינו, ולא רק נוער נושר מישיבות. הפעילות של צה"ל בעקבות המגפה ביישובים הערביים והחרדיים השפיעה", אמר ל-ynet קצין בכיר באגף כוח אדם.
מאות מאותם מצטרפים חדשים לצה"ל, מהמגזר הערבי והחרדי, ישולבו בפלוגות "אוכלוסייה" במילואים, שבעת חירום יעלו על מדים ויפעלו ככוח של פיקוד העורף בתוך היישוב או הכפר שלהם. מדובר במצבי חירום כמלחמה, הסלמה, רעידת אדמה, מזג אוויר קיצוני או, כפי שהיה השנה – מגפה.
זאת, מתוך הבנה שמדובר בכוח שמכיר בצורה הטובה ביותר את האוכלוסייה המקומית, צרכיה ושפתה. הביקוש לשרת בפלוגות אלו כה גדול, עד שבמגזר החרדי בלבד ייפתחו עד סוף חודש אפריל לפחות שלושה סבבי טירונות שיצרפו לפיקוד העורף 300 חיילים חרדים לשעת חירום. "נוצר מומנטום, עכשיו הצבא נתפס אחרת בציבורים החרדים והערבים", הוסיף הקצין.