4 צפייה בגלריה
מזוודה מזוודות ב נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
מזוודה מזוודות ב נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
"אולי נוכל לנהל עכשיו יחד עם גורמי המקצוע"
(צילום: AFP)
בכיר ברשות שדות התעופה התייחס הערב (רביעי) בשיחה עם ynet לפסיקת בג"ץ שקבע שהמגבלות על נמל התעופה בן גוריון אינן חוקתיות ואמר: "ההחלטה היום תאפשר לנו כעת אולי לנהל את נתב"ג בדרך שלנו. ננהל יחד עם גורמי המקצוע, בלי שייכנסו שיקולים פופוליסטיים". לדבריו, "במשך חודשים רבים משרד הבריאות וגורמי הממשלה סירבו לדרישות שלנו, שהגיעו מהפקת לקחים משדות תעופה אחרים בעולם".
הוא ציין כי כבר בהתחלה דרשו ברשות לבצע בדיקות קורונה לנוחתים. לטענתו, מי שמנע את המהלך בשעתו היו הגורמים במשרד הבריאות: "העדיפו ליישם אידיאולוגיה של בידודים ומלוניות". הבכיר אמר כי "כאשר משרד הבריאות הבין שצריך פתרון אחר הגיעו הצמידים האלקטרוניים אבל אז הוא לא הצליח לספק את הכמות הנדרשת. אם היו נותנים לנו למצוא פתרונות וליישם אותם לא היינו מגיעים לנקודה הזאת שבה בג"ץ צריך להתערב".
4 צפייה בגלריה
רשות שדות התעופה
רשות שדות התעופה
"אם היו נותנים לנו ליישם פתרונות בג"ץ לא היה צריך להתערב"
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
אסתר חיות, נוסעים בנתב"ג
אסתר חיות, נוסעים בנתב"ג
במשרדי הממשלה דנים - כיצד מגיבים לפסיקת בג"ץ?
(צילום: עמית שאבי, AFP)
מאז החלטת בג"ץ מוקדם יותר היום צוות עבודה משותף למועצה לביטחון לאומי, משרד התחבורה, משרד הבריאות, והייעוץ המשפטי מתכנס כדי למצוא חלופות אפשריות. בין היתר עלתה האפשרות לקבוע הגבלת כניסה של 7,000 איש ביום מטעמים פרוצדורליים של בדיקות ויכולת קליטה בנמל התעופה, וכן לנסות לתקן הגבלות ביציאה. בשלב זה טרם התקבלו החלטות.
בכיר במשרד הבריאות תקף הערב בחריפות את שופטי בית המשפט העליון וכינה את פסיקתם "אידיוטית". הגורם האשים את השופטים ואמר כי "זאת שערורייה, התוצאה היא שבעוד כמה ימים נצטרך להגיד לכל הווריאנטים ברוכים הבאים לישראל".
עוד ציין כי במשרד הבריאות לא רצו לחכות לבג"ץ והתחילו להיערך להרחבת הפעילות בנמל התעופה. "זה עולם הפוך", אמר הגורם. "חששתי שגורמים פוליטיים יקבלו החלטות כאלה ערב הבחירות, ובג"ץ תוקע לנו סכין בגב, פשוט כך. לא ייאמן".
4 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
"החלטה מעוררת דאגה". פרופ' אש
(צילום: הדר יואביאן)
קודם לכן אמר פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, כי ההחלטה מקרבת את ישראל לגל תחלואה גבוה. "ההחלטה מעוררת דאגה מכיוון שתאפשר כניסת וריאנטים מסוכנים ותחלואה רבה. עשינו צעדים רבים למנוע זאת, וחבל שאנחנו מציבים בסיכון את הנתונים המעודדים", אמר אש.
קודמו בתפקיד, פרופ' רוני גמזו, חלק עליו. "כל הכבוד, החלטה חכמה", אמר ל-ynet. "החשש ממוטציות ומפגיעה בביטחון ובאיזון שהשגנו הוא לא סביר. אנחנו חייבים לאפשר חופש יותר גדול של אדם בתנועה, בעיסוקים שהם מחייבים כניסה ויציאה מהארץ וכרגע החיסון הוכח כיעיל כנגד הוירוס, גם במוטציות שונות. המשרד עבר שנה מאוד קשה, והוא מאוד שמרן בשמירה על ההישגים שלו. אני יכול להבין ואני מכיר את ההבדל בין קו המחשבה שלי לשלהם. קו המחשבה שלי מאזן בין הצרכים של האנשים ולהם קשה קצת לראות את זה".
בהתאם להחלטת בג"ץ מוקדם יותר, על הממשלה נאסר להאריך את התקנות שקובעות סף נכנסים יומי לישראל דרך נתב"ג. בנוסף, הוחלט כי גם התקנות שמחייבות פנייה לוועדת חריגים לטובת יציאה מישראל עבור מי שאינם מחוסנים או מחלימים לא יוארכו גם הן. למעשה, המשמעות היא שמיום ראשון יבוטלו כל ההגבלות על כניסה לישראל או יציאה ממנה דרך נתב"ג.
ההחלטה בעתירת התנועה לאיכות השלטון התקבלה בהרכב של שלושה שופטים, שכלל את נשיאת העליון אסתר חיות, השופט ניל הנדל והשופט יצחק עמית. חיות טענה כי ההגבלות פוגעות בליבת הזכות החוקתית לכניסה לישראל וליציאה ממנה, ובזכויות נוספות שמצויות במרכז החיים הדמוקרטיים.