2 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם החיסונים בכיכר רבין
חיסון במתחם של בית החולים איכילוב בכיכר רבין בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מחריפה המתיחות בין קופות החולים לבתי החולים סביב האחריות על מבצע החיסונים לנגיף הקורונה. לאחר שבתחילת השבוע החלו בתי החולים לתת חיסונים גם לציבור הרחב, בחלק מקופות החולים מסרבים להתחייב כי ייתנו במוקדי החיסון שלהן את המנה השנייה למי שקיבלו את הזריקה הראשונה בבית חולים. בעקבות זאת עלולים מבוטחים רבים ליפול בין הכיסאות ולא לקבל את המנה השנייה.
בקופות התנגדו להרחבת מבצע החיסונים גם לבתי החולים. גורם בכיר באחת מקופות החולים אמר: "אנחנו יודעים לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר, ולא היו צריכים לפתוח את מבצע החיסונים לבתי החולים. אבל בכל זאת מי שהתחסן בבתי החולים יצטרך לקבל גם את החיסון השני בבית החולים. אנחנו חייבים לשמור ולהבטיח את מנת החיסון השנייה למי שהתחסן בקופה". בכללית, הקופה הגדולה ביותר, הסבירו כי "אפשר להתחסן במנה שנייה בקהילה (בקופת חולים), אבל הממשק הממוחשב לא מתעדכן בצורה מלאה, ולכן רצוי להתחסן באותו מקום".

גם בקופות החולים לאומית ומאוחדת מצביעים על קשיים במתן זריקה שנייה למי שכבר התחסנו בבתי החולים. "איך אפשר לדעת שמוקדי החיסון בבתי החולים לא ייסגרו עוד שבועיים? ואם זה יקרה, איפה הם יתחסנו?", אמר גורם באחת מהן.
על פי נתוני משרד הבריאות, עד אתמול (רביעי) בערב התחסנו בקופת החולים כללית 271,839 בני אדם מתחילת המבצע, במכבי 174,997, במאוחדת 76,657 ובלאומית 46,150. בסך הכול התחסנו בקופות 569,643 בני אדם עד אתמול.

מבוטח של קופת החולים מכבי מראשון לציון סיפר: "הייתי אתמול בתחנת חיסון של פיקוד העורף וקיבלתי את החיסון. בתחנה נאמר לי שזו אחריות של קופת החולים לתת לי את החיסון השני. היום בבוקר התקשרתי למוקד של מכבי, ושם נאמר לי שלא אקבל את החיסון השני במכבי ושאדבר עם מד"א. בסופו של דבר קיבלתי מסרון ממד"א שבו נאמר לי שמי שלא התחסן דרכם לפי ההנחיות לא יוכל לקבל את החיסון השני. לאחר מכן קיבלתי מסרון אוטומטי עם המועד לחיסון השני, באותו מקום".
"אני מרגיש שיש ברדק, כי גם במשרד הבריאות לא ידעו להגיד לי מה לעשות ושאדבר עם הקופה, ומצד שני בקופה התנערו. בסוף זה הסתדר, אבל יכול להיות שהרבה מבוטחים של מכבי יהיו במצב שלי", הוסיף המבוטח.
ממכבי נמסר בתגובה: "זו הנחיית משרד הבריאות. הגורם שחיסן את המנה הראשונה יחסן גם את המנה השנייה. אז מכבי פועלת בהתאם להנחיות ועל כן הביקורת אינה במקומה".
2 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם חיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
(צילום: עידו ארז)
בתוך כך עובדים לשעבר בבית החולים איכילוב שהתחסנו במקומות אחרים קיבלו זימון לחיסון שני בבית החולים - על אף שהם כלל לא התחסנו בו. מדובר על עובדים שחלקם עבדו בבית החולים לפני יותר מעשר שנים - אך בעקבות תקלת מחשוב הם סומנו כאילו חוסנו באיכילוב.
בעקבות הזימונים השגויים הוציא בית החולים הבהרה בעניין שבה נכתב: "כל תושב המקבל חיסון כנגד נגיף הקורונה, פרטיו מוזנים במערכת המידע של משרד הבריאות. מי שקיבל את המנה הראשונה של חיסון קורונה באיכילוב קיבל זימון גם למנה השנייה. עובדים לשעבר באיכילוב שחוסנו במקומות אחרים עדיין מופיעים במערכת של משרד הבריאות כעובדי איכילוב, ולכן משרד הבריאות דיווח כי הם חוסנו לכאורה באיכילוב. דיווח שגוי זה הוביל לכך שהם זומנו לקבלת המנה השנייה של החיסון לבית החולים איכילוב. הטעות מטופלת, ובימים הקרובים הם יקבלו זימון למוסד הרפואי שבו חוסנו".
ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה.