האם המרגל ג'ונתן פולארד יעלה בקרוב לישראל? בימים אלה מסתיימת תקופה בת חמש שנים מאז שוחרר מהכלא בארה"ב, ובמסגרתה הוטלו עליו הגבלות שלא אפשרו את יציאתו מניו יורק. בראיון לאולפן ynet אמרה הבוקר (יום ה') מנכ"לית ארגון "שורת הדין", עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, כי הסיכוי שיגיע לישראל תלוי בהחלטה אמריקנית בשאלה אם הוא עדיין מהווה סיכון ביטחוני.
באמצע שנות ה-80, לאחר שהורשע בריגול לטובת ישראל, נגזר על פולארד מאסר עולם בלתי קצוב (45 שנה). כעבור 30 שנה, ב-2015, הוא הובא בפני ועדת שחרורים וזו הסכימה - בהמלצת משרד המשפטים האמריקני - לשחרר אותו לחמש שנים תחת תנאים מגבילים.
"התנאים היו מגבילים באופן קיצוני ביותר", הוסיפה עו"ד דרשן-לייטנר, המייצגת אותו בארץ. "אזיק אלקטרוני, אי יכולת לצאת מניו יורק, הגבלה ל-12 מייל מהבית, עוצר ב-19:00 בערב, אי שימוש באינטרנט, אי קיום שיחה עם תקשורת וכדומה".
- מה יקרה עכשיו? "בימים אלו התקופה הזו מסתיימת וצריכה להתקבל החלטה מה יעלה בגורלו. או שהוא ישתחרר ויחזור הביתה לישראל, או חלילה ייאלץ להישאר שם".
1 צפייה בגלריה
פולארד בניו יורק אחרי שחרורו. "זו לא החלטה נשיאותית"
פולארד בניו יורק אחרי שחרורו. "זו לא החלטה נשיאותית"
פולארד בניו יורק אחרי שחרורו. "זו לא החלטה נשיאותית"
(צילום: רויטרס)
- יש גורמים שיכולים אפקטיבית להשפיע על ההחלטה הזאת? "לחלוטין".
- דונלד טראמפ או מישהו אחר? "זו לא החלטה נשיאותית. טראמפ יהיה מוצא אחרון. יש לו יכולת להעניק חנינה, ובשלהי כהונתם נשיאים מפעילים את הסמכות וחוננים אסירים שאיש לא העלה בדעתם שניתן לחון אותם. אבל כאן אנחנו עדיין במסגרת הדין, אנחנו עדיין מכוחו של אותה ישיבה במעצר, אותו שחרור מגביל.
"יש שני תנאים שיכולים להשפיע על החלטת ועדת השחרורים. הראשון הוא התנהגות ראויה. האם הוא התנהג כשורה במהלך התקופה הזו? האם הוא הפר את התנאים הקשים שהוטלו עליו? האם היה איזשהו אירוע חריג שיכול להצדיק את המשך ההגבלות האלה? התנאי השני הוא אם פולארד מהווה סיכון ביטחוני, ופה אנחנו לא יודעים כי תמיד ישנם 'אנשים טובים' בפנטגון שיגידו שפולארד עדיין מהווה סיכון, 35 שנה אחרי".
- מה הסיכוי שיוכל לעלות לישראל להערכתך? "בשיא הכנות, אף אחד לא יודע. אנחנו רק יכולים להתפלל. כולנו תקווה שהסאגה הזו תבוא לסיומה ונראה את פולארד כאן בארץ".