2 צפייה בגלריה
סבידור מרכז
סבידור מרכז
המשק נפתח - והשוברים לרכבת אוזלים מהר
(צילום: יריב כץ)
מאז חזרתה לפעילות של הרכבת בחודש יוני האחרון, הנסיעה בה מחייבת הצטיידות בשובר עלייה לרכבת, לכל נסיעה בנפרד, בנוסף לכרטיס הנסיעה הרגיל. ואולם, עם חזרת המשק לעבודה כמעט מלאה, מדווחים נוסעים על ביקושים גבוהים לשוברים - שאוזלים לאור צמצום מספר הנוסעים ברכבות בהתאם להגבלות, שמתירות תפוסה של עד 75% ממספר הנוסעים שבשגרה.
מוריה, שמתגוררת בעכו ועובדת בבית החולים רמב"ם בחיפה, סיפרה ל-ynet שניסתה לעלות על הרכבת של השעה 06:34 הבוקר (יום א') מעיר מגוריה לתחנת חיפה בת גלים, אולם לא הצליחה להנפיק שוברי נסיעה - שהיו זמינים רק לשלוש שעות מאוחר יותר. ביקושים דומים נרשמו ברכבות בין נתניה לתל אביב בשעות 06:54, 07:54 ו-08:54.
"אני נוסעת כבר חודש באותה הדרך, והבוקר לא הצלחתי להזמין שובר", סיפרה מוריה. "היו איתי עוד 20 אנשים באותה סיטואציה, אבל זה לא הזיז לאף אחד ולא הסכימו להכניס אותנו ללא שובר. אנשים שרוצים לנסוע ביום ראשון בבוקר צריכים להזמין שלושה ימים מראש שובר כי הרכבות מאוד מבוקשות".
ברכבת ישראל העריכו כי היום ייסעו ברכבות כ-140 אלף איש, ובכך יירשם שיא נוסעים מאז החזרה לפעילות בחודש יוני. רכבות רבות הגיעו הבוקר ל-75% תפוסה, ומצב דומה התרחש בכל יום ראשון וחמישי בשבועות האחרונים. אם בתקופה שלפני הקורונה היו נוסעים בימים אלה כ-270 אלף איש בצפיפות רבה - היום נוסעים כמחצית מהם, כשבערך 25% אחוזים מהנוסעים הם חיילים.
2 צפייה בגלריה
רכבת פגעה ברכב שפרץ מחסום ליד שפיים, הופסקה התנועה בין הרצליה לנתניה
רכבת פגעה ברכב שפרץ מחסום ליד שפיים, הופסקה התנועה בין הרצליה לנתניה
בערך רבע מנוסעי הרכבות הם חיילים
(באדיבות בארכבת)
בשל העומסים הרבים ברכבות לפני פרוץ משבר הקורונה הוחלט להגביל את כניסת החיילים לרכבת, ומשרדי הביטחון והתחבורה הקימו מערך היסעים לרשותם. עם חזרת הרכבת לפעילות בחודש יוני, ובשל הביקוש הנמוך שהיה אז לנסיעות בה, חיילים חזרו בהדרגה לנסוע ברכבת לבסיסים, שכן מדובר בכלי תחבורה הרבה יותר נוח עבורם לעומת הסעות או אוטובוסים, שעומדים הרבה זמן בפקקים בכבישים הבינעירוניים.
במשרד התחבורה מתקיימים דיונים בנוגע לשאלה אם חיילים ימשיכו לנסוע ברכבות נוכח הביקושים הגוברים לנסיעות. בדיונים עולה גם הדילמה בעניין השארת שיטת השוברים גם ביציאה ממשבר הקורונה כדי להבטיח נסיעה בתנאים הולמים, בשונה מהצפיפות והדוחק שחוו הנוסעים טרם פרץ המשבר, בעיקר בימים ראשון וחמישי, או להסירם כדי שנוסעים רבים יותר יוכלו לנסוע בכל רכבת.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "למרות הסרת המגבלות וחזרת המשק לפעילות, נקבע על ידי משרד הבריאות כי התפוסה בתחבורה הציבורית תמשיך לעמוד על 75% בלבד. בהתאם לכך, הנסיעה ברכבת מותנת בהנפקת שובר נסיעה מראש, במטרה לווסת את תנועת הנוסעים. באשר להסעות החיילים, קיים סיכום בין צה"ל, משרד הביטחון ומשרד התחבורה, שלפיו חיילים אמורים להשתמש בימים ראשון וחמישי בהסעות שמשרד הביטחון מעמיד לרשותם, ולא ברכבת ובאוטובוסים של התחבורה הציבורית".