הדמוקרטים בבית הנבחרים הציגו הערב (יום ב') בדיון את סעיף ההדחה שגיבשו נגד דונלד טראמפ – הסתה למרידה – בשל חלקו בהתפרעויות של תומכיו בגבעת הקפיטול בשבוע שעבר, תשעה ימים לפני סיום כהונתו. הדמוקרטים מאשימים את טראמפ באחריות ישירה למהומות וב"סיכון חמור של ביטחון ארה"ב ושל מוסדותיה הממשלתיים".

סעיף ההדחה כולל ציטוטים מטענותיו החוזרות ונשנות של טראמפ ולפיהן הוא ניצח בבחירות בנובמבר, את נאומו בוושינגטון ביום שבו פשטו המתפרעים על הקונגרס ובו קרא לתומכיו "להילחם" למענו ואת ניסיונו לשכנע את מזכיר המדינה של ג'ורג'יה "למצוא" מספיק קולות כדי להפוך את ההפסד שלו במדינה לניצחון.
במקביל, ביקשו הדמוקרטים מסגן הנשיא מייק פנס ומהקבינט להפעיל את תיקון 25 לחוקה המאפשר להכריז כי הנשיא אינו כשיר למלא את תפקידו וליטול ממנו את סמכויותיו. הערב הרפובליקנים התנגדו לכך והצבעה נוספת בנושא צפויה להתקיים מחר. הדמוקרטים שולטים בבית הנבחרים ולכן הם צפויים לאשר את הצעד מחר. עם זאת, אישורו אינו מחייב את פנס ואת הקבינט לפעול.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מפגינים למען דונלד טראמפ ליד הקפיטול לפני הצבעת ה קונגרס אישור תוצאות בחירות
ארה"ב מפגינים למען דונלד טראמפ ליד הקפיטול לפני הצבעת ה קונגרס אישור תוצאות בחירות
סעיף ההדחה - הסתה למרידה. טראמפ
(צילום: EPA)
לאחר ההצבעה מחר, לפנס ולקבינט יהיו 24 שעות לפעול לפני שהדמוקרטים יקדמו את הליך ההדחה. בסוף השבוע הביעו פנס ובכירים בקבינט התנגדות להדחת טראמפ, בין היתר משום שנותרו תשעה ימים בלבד עד לסיום כהונתו. בהנחה שפנס לא יפעל, ההצבעה על פתיחה בהליך הדחה שני והיסטורי נגד טראמפ צפויה ביום רביעי.
במכתב ששלחה אתמול יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי לחבריה הדמוקרטים כתבה כי "בכל הנוגע לשמירה על החוקה ועל הדמוקרטיה שלנו, אנחנו נפעל בדחיפות". פלוסי הוסיפה כי "הנשיא הזה מייצג איום מיידי לשתיהן. האימה של המתקפה המתמשכת על הדמוקרטיה שלנו שבוצעה על ידי הנשיא הזה מתעצמת, וכך גם הצורך שלנו לפעול".
5 צפייה בגלריה
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
הדמוקרטים מאשימים את טראמפ באחריות ישירה. המהומות בקפיטול, בשבוע שעבר
(צילום: MCT)
לפי הליך ההדחה המוגדר בחוקה, אישור סעיף האישום בבית הנבחרים מעביר את ההליך לסנאט, שם נערך לנשיא "משפט" שבו נדרשת הרשעה ברוב של שני שלישים כדי להביא לסילוק בפועל. זה אומר שכל 50 הדמוקרטים ולפחות 17 מתוך 50 הרפובליקנים בסנאט יצטרכו להצביע בעד כדי להרשיע אותו. נכון לאמש, רק שני רפובליקנים בסנאט הצהירו בפומבי כי יש להדיח את טראמפ.
הסנאט נמצא בפגרה עד 19 בינואר ויוכל כנראה להתכנס שוב רק ב-20 בינואר, יום השבעתו של ג'ו ביידן. הדמוקרטים מתכננים לגנות את מעשיו של טראמפ, אך לעכב את תחילת משפט ההדחה עד לאחר 100 הימים הראשונים של ג'ו ביידן כנשיא, זמן רב לאחר שטראמפ יעזוב את הבית הלבן. משפטנים שונים בארה"ב העריכו כי הדבר עשוי להיות אפשרי, למרות שבפועל כבר אין משמעות ל"הדחה".
5 צפייה בגלריה
וושינגטון ארה"ב
וושינגטון ארה"ב
"נפעל בדחיפות". פלוסי
(צילום: רויטרס)
עם זאת, במקרה של הרשעה יהיה אפשרי, בהצבעה נוספת, למנוע מטראמפ להתמודד לתפקיד ציבורי בעתיד, או להשית עליו הגבלות אחרות כמו שלילת פנסיה והטבות שלהן זכאים נשיאים לשעבר. פלוסי סיפרה לרשת CBS כי ההגבלות הללו מהוות מוטיבציה עבור תומכי הליך ההדחה. אף שהדמוקרטים השיגו מחדש שליטה על הסנאט, הסיכויים שישיגו את הרוב הדרוש של שני שלישים כדי להרשיע את טראמפ נמוכים ביותר.
אם אכן יתנהל משפט הדחה נגד טראמפ בתחילת תקופת נשיאותו של ביידן, קיומו עלול לפגוע ביכולתו לאשר במהירות את מינוי שרי הקבינט שלו או להעביר סיוע כלכלי נוסף לאמריקנים שנפגעו ממשבר הקורונה, כפי שהבטיח לעשות. זאת משום שעל פי הנהלים בסנאט, כל עוד מתקיים משפט הדחה, הסנאטורים יכולים להתמקד אך ורק בו, ולא בחקיקה או בנושאים אחרים. לפי דיווח ברשת CNN, ביידן צפוי לחשוף השבוע תוכנית סיוע לנפגעי הקורונה ולבקש מהקונגרס לאשר אותה בהקדם האפשרי.

חשש ממהומות בהשבעת ביידן

חמישה בני אדם נהרגו במהומות הקפיטול. אחד מהם הוא השוטר בראיין סיקניק, תומך טראמפ בעצמו, שניסה לחסום את המפגינים וספג מכה בראשו ממטף כיבוי אש. כל הארבעה האחרים הם מפגינים תומכי טראמפ: אשלי באביט בת ה-35 נורתה למוות על ידי שוטר בשעה שניסתה לפרוץ למליאת בית הנבחרים. שלושת האחרים – קווין גריסון, בנג'מין פיליפס ורוזן בוילנד – מתו מ"מצבי חירום רפואיים".
5 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
אלפי חיילים מהמשמר הלאומי יאבטחו את ההשבעה. ביידן
(צילום: AP)
בצל האירועים האלימים, שורר כעת בוושינגטון חשש מעימותים סביב אירועי ההשבעה של ביידן בעוד פחות משבועיים. ראש העיר וושינגטון מיוריאל באוזר קראה להגביר את האבטחה לקראת כניסתו של ביידן לתפקיד. "אנחנו מאמינים בתוקף כי ההשבעה הנשיאותית ה-59 שתתקיים ב-20 בינואר תדרוש גישה שונה מאוד מאשר ההשבעות קודמות לנוכח הכאוס בקפיטול", כתבה באוזר במכתב לצ'אד וולף, השר לביטחון המולדת.
באוזר ביקשה להכריז כי העיר נמצאת לפני אסון בשל "איומים חדשים, מעשי מרידה של טרוריסטים מקומיים" כדי לאפשר שליחת כוחות פדרליים. היא ביקשה גם להשאיר את האבטחה שתוצב לקראת ההשבעה עד 24 בינואר, ולכלול בכך גם את הקפיטול ייכלל בהיקף, וכן לדחות כל בקשה להפגין באותם ימים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
חשש מהפגנות של חמושים בהשבעה. ההתפרעויות בוושינגטון
(צילום: AFP)
הערב הודיע מפקד המשמר הלאומי של ארה"ב, גנרל דניאל הוקנסון, כי קיבל אישור להציב עד 15,000 חיילים בוושינגטון הבירה כדי לאבטח את השבעת ביידן. לדברי הוקנסון, עד שבת צפויים להגיע לבירה כ-10,000 שיסייעו באבטחה ובהכנות להשבעה.
בתוך כך, כלי תקשורת אמריקניים דיווחו הערב כי ה-FBI הזהיר מפני חמושים המתכננים להפגין בוושינגטון הבירה ובערי הבירה בכל 50 המדינות ביום ההשבעה. לפי הדיווחים, בעלון של הבולשת הפדרלית נכתב כי קבוצה חמושה הודיעה שתגיע לוושינגטון כבר ב-16 בינואר, והבטיחה להתקומם "אם יהיה ניסיון להדיח את טראמפ מתפקידו".
מומחים ששוחחו עם רשת CNN הזהירו בסוף השבוע כי בפורומים של פעילי ימין קיצוני גוברות מאז מהומות הקפיטול הקריאות להשתמש באלימות סביב טקס ההשבעה של ביידן, וכי רבים מהפעילים האלה עדיין משוכנעים שטראמפ הוא זה שיושבע לנשיא ב-20 בינואר. בין השאר ציטטו מגיב בפורום של תומכי טראמפ, שכתב אחרי אירועי הקפיטול: "אסור לנו לתת לקומוניסטים לנצח. גם אם אנחנו צריכים לשרוף את וושינגטון DC עד היסוד. מחר נחזיר לעצמנו את DC, ואחר כך נחזיר לעצמנו את המדינה שלנו!".