יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג התייחס היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet לתגובתו של ראש הממשלה שהוגשה לבג"ץ ובה טען שהחליט למנות את בני גנץ לתפקיד שר המשפטים, ואמר כי "נתניהו הבין שהוא הגזים". גינזבורג הוסיף כי הוא מקווה שלא מדובר בתרגיל של נתניהו וכינה את ההתנהלות של נתניהו "כמטע מופרעת" ואמר כי "נתניהו הלך צעד רחוק מדי ופשוט פעל בצורה בלתי מתקבלת על הדעת".
לדברי גינזבורג, "זו החלטה מתבקשת. אני חושב שהמינוי הזה היה צריך להתקבל לפני מספר שבועות רבים, ולא, אין סיבה אמיתית לעיכוב הזה ולכל הסאגה המכוערת שעברנו. חבל שהגענו אליה בצורה כזאת. פגיעה כל כך אנושה במערכת אכיפת החוק, בכללי המשחק הדמוקרטי, נעשו פה דברים שמעולם לא נעשו. אני חושב שכל אזרח בישראל הבין אתמול שאם גנץ לא ישמור על מערכת המשפט וימנע את ההתנהלות הבלתי חוקית שאתמול ראינו אותה, בית המשפט תתרסק והדמוקרטיה שלנו תתרסק".
2 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג בריאיון אולפן
איתן גינזבורג בריאיון אולפן
"ההתנהגות של נתניהו כמעט מופרעת". ח"כ גינזבורג
(צילום: ירון ברנר)
איך אתה מסביר את זה שאחרי קצת יותר מ-12 שעות אחרי הישיבה אנחנו עדים למהלך הזה? "אני לא צריך להסביר את זה. אני חושב שמי שמבין את ההתנהלות של נתניהו, זו התנהלות כמעט מופרעת הייתי אומר. זו בעיטה בכל מוסכמות יסוד בסיסיים. אנחנו עדיין אגב, במשבר חוקתי-משפטי על טורבו. מלבד משרד המשפטים יש עוד חמישה משרדים שלא מונו. אין מצב שבו יש משרד ללא שר שאחראי עליו, כמו שאין מצב שבמשרד רה"מ לא יהיה מעליו ראש ממשלה. ולכן, הסיטואציה שאליה הגענו שבגלל שיקולים אישיים, פוליטיים, של ראש הממשלה שנמצא בסיטואציה קשה מבחינתו, אולי מבחינה משפטית הוא עומד בפני משפט פלילי, גם מבחינה פוליטית שהוא מאבד את האמון שלו ואת הבייס שלו.
הדיבורים ששמענו בימים האחרונים, שאולי בכל זאת תהיה ממשלת ליכוד-כחול-לבן, רוטציה כשגנץ ראשון עם הסכמים יותר יציבים, זה מופרך? "נראה לי שזה ברור היום לכולם, שאין אמון בבנימין נתניהו. במשבר הקורונה שנכנסו לממשלה כדי להציל את ישראל, הוא לא התעלה על גודל האירוע. אנחנו רואים מה הוא עושה היום, איך הוא שם את טובתו לפני הכול. האיש הזה, נגמר האשראי. ולכן זו הצעה לא רלוונטית".
מה המסר שלך לבנט, לסער, על מה שאנחנו עדים לו היום? "ראשית, שהגיע הזמן באמת לעשות חילופי שלטון. כולנו פה מוותרים על הרבה מאוד עקרונת ודברים כדי לעשות פה ממשלה מאוחדת, ממשלה של ערכים, ממשלה ישרה, ממשלה ממלכתית. נתניהו הוכיח שאי אפשר לסגור איתו הסכמים, אי אפשר להאמין למילה אחת שיוצאת לו מהפה, אי אפשר להאמין להסכמים שהוא חותם עליהם ולכן נדמה לי שבנט יכול להיות זה שתהיה פה ממשלה שכולם יהיו מאושרים ממנה. גם בשמאל, גם במרכז, גם בימין שהוא וסער מייצגים".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
נפתלי בנט, בנימין נתניהו וגדעון סער
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
כשנשאל אם הדבר יכול להיות כרוך בוויתר על משרד הביטחון לטובת סער, אמר כי "אנחנו עשינו משא ומתן עם כולם". לדבריו, "ברור, כולם מגיעים עם העקרונות שלהם והרצונות שלהם ובסוף יש הכרעות. אני חושב שהיום אין יותר מתאים מגנץ לעמוד בראשות משרד הביטחון, הוא הדמות הבכירה בכנסת, בכלל וגם בגוש השינוי בפרט, אבל כחול לבן לא תהיה זו שתעמוד ותכשיל את קיומה, של הקמתה של ממשלת שינוי. נראה לי שכולם מבינים ששר הביטחון צריך להיות בני גנץ, אבל בלי קשר אנחנו נשב למשא ומתן, נדבר על מה שצריך, נשים את כל המחלוקות בצד, נדבר על מה שמוסכם,נטפל במה שחשוב לאזרחי ישראל. הם צריכים שיטפלו בהם ולא להתעסק כל היום בפוליטיקה הלא רלוונטית והלא מעניינת שאחנו נמצאים בה, והכל בגלל שיקולים אינטרסנטיים אישיים של אדם אחד שנמצא במצוקה פוליטית ומשפטית".
מוקדם יותר מורן אזולאי שוחחה עם גורמים מגוש השינוי שאומרים לה "זה נראה כמו חנפנות פוליטית", אתם לא מתפתים לחנפנות הזאת? "ראינו אתמול מה הוא עשה למערכת, אני הייתי אתמול נוכח בבית המשפט אחרי האירוע המביש שהיה בישיבת הממשלה שהוא לא מאפשר ליועץ הממשלה לדבר, כששרי הליכוד מצביעים נגד חוק יסוד שהם תמכו בו, שהם מצביעים בניגוד לעמדת היועץ המשפטי, שצועק שם בקול אנוש "זו הצבעה לא חוקית". זו שבירה של כל כלל שאני חושב שרק במדינות אחרות, שלישיות, רואים מקרים כאלה. איפה יעלה הדעת שבמדינה דמוקרטית שהדברים האלה יבואו לכדי המצב הזה? כולם מובכים מהסיטואציה הזאת, אני חושב שגם הם הבינו שהם לקחו צעד אחד רחוק מידי, שהם צריכים לייצב את המערכת, המדינה חשובה פה יותר מכל אחד מאיתנו, אפילו יותר חשובה מנתניהו, ובאמת, אנחנו פה מקריבים את המדינה בשביל גחמות פוליטית, בשביל ח"כ שלא נבחר שלוש פעמים, לוקחים בחירות ארבע פעמים, אנחנו לקראת בחירות חמישיות, בשביל מה? בשביל להשאיר אדם אחד בשלטון? אנחנו השתגענו?".
עד הסופ"ש אפשר לגבש את העקרונות והתיקים האלה של מה שאתם קוראים לו "ממשלת שינוי"? "אני חושב שזה האינטרנס של כל הישראלים, ולא משנה באיזה צד מהמפה הפוליטית, שתקום ממשלה יציבה, ממשלה ישרה, ממשלה ממלכתית שתדאג להם. אין שום סיבה לא לעשות את זה מהר. אני חושב שהגם, כולם יודעים מה כל אחד חושב על האחר, כולם יודעים מה העקרונות, אפשר להגיע לעקרונות מוסכמים, לקווי יסוד מוסכמים, זה לא כזה מסובך. אם רוצים יושבים ומסדרים את זה ובאמת אפשר סוף שבוע תחילת שבוע הבא להשביע ממשלה חדשה בישראל".


מוקדם יותר גם השרה פנינה תמנו שטה מכחול לבן פנתה בריאיון באולפן ynet לאנשי הימין ואמרה כי "יש הפנמה מאוד ברורה של כל השחקנים על המגרש, בין אם מימין ובין אם משמאל, שנתניהו סיים את תפקידו". תמנו שטה הוסיפה כי "תם הטקס. אני חושבת שמספיק שהם ראו מה שהיה אתמול וגם אפילו לפני. מעבר לכך שהוא לא מסוגל לכבד הסכמים, אתמול הם אמרו, "זה צריך להיות רצון טוב לכבד הסכמים". זאת הגישה. אז מעבר שזה המצב, אני חושבת שכולנו מבינים שכמו שאמר פוגלמן, כרגע אנחנו נמצאים בהתפרקות שלטונית. כולנו צריכים לגלות אחריות ולהקים כאן ממשלה, ממשלת שינוי, ממשלה שתרפא את החברה הישראלית, שנעבוד באמת בתחומים המאוד מאוד חשובים, כי אנחנו רק עכשיו יצופו כל המשברים האמיתיים של הקורונה וכל הנזקים שנעשו, ואת זה אפשר לעשות ביחד".
חבר הכנסת יאיר גולן ממרצ הוסיף כי אסור לראות בפשרה של נתניהו הוכחה לכיבוד הדמוקרטיה מצדו. "אני מציע שאנחנו נהיה חרדים כל הזמן ולא ניתן לאיש הזה שום אפשרות בכלל להתקדם הלאה עם מסע ההרס שהוא מחולל בציבוריות הישראלית ובדמוקרטיה הישראלית. הוא כבר עשה כל כך הרבה נזקים, ניטרל את הכנסת, הפך אותה לאסקופה נדרסת, ממשלת ישראל לא מתפקדת, קבינט לא מתכנס, אין תהליכי קבלת החלטות סדורים, אין תהליכי חקיקה סדורים. אז כל זה אפשר להגיד שהוא לא הרס את הדמוקרטיה? שהוא מכבד את הדמוקרטיה? חס וחלילה. אמרתי, אין לאיש הזה שום אסטרטגיה, הכל טקטיקה. ניסה עוד מהלך, לא הלך, לא נורא. מבחינתו מטרת העל, האסטרטגיה היא אחת – לחלץ את עצמו מבית האסורים. חוץ מזה כל שיקול אחר לאומי, מפלגתי, אישי, כפוף אך ורק למטרה הזאת שהוא רואה אותה כמטרה קדושה".
האם אירועי היממה האחרונה מקרבים אותנו לממשלת שינוי? "מבחינתי בהחלט כן. זה רק מבהיר בצורה חד משמעית כמה הצורך הזה דוחק. אני יכול להגיד שאנחנו במר"צ נכונים מחר להיכנס מתחת לאלונקה הזאת. אני לא אוהב את הביטוי הזה אבל הוא מאוד שימושי בציבוריות הישראלית. ואני קורא לעמיתי, נפתלי בנט, לגדעון סער, לעבאס מנסור, לכל אלה שעדין משחקים כל מיני משחקים – כן נחמד לי, לא נחמד לי וכן הלאה. עזבו את כל השיקולים בצד. כדי להחזיר את ישראל לנורמל חייבים להקים ממשלה מהר שבראשה עומד מישהו אחר מבנימין נתניהו. כל עוד הוא שם, צל כבד מאפיל על חיינו הציבוריים והקואליציה שנתניהו רוצה לגבש היא של ימין מושחת, משיחים גזעניים וחרדים".