הקורונה החריפה את מצבם של אנשים עם מוגבלויות, שהתקשו למצוא עבודה גם לפני המגפה: מהנתונים עולה כי מספר העובדים בחל"ת ביניהם גבוה פי ארבעה מיתר העובדים.
אחת הנפגעות היא ליטל (31) מתל־אביב המאובחנת עם מוגבלות שכלית ותסמונת דאון. לפני המגפה עבדה במלון בקיפול בגדי האורחים. היא ועובדים נוספים עם מוגבלויות שעבדו שם פוטרו. לאחר כמה חודשים שבהם הייתה בבית מצאה ליטל עבודה כמוכרת בחנות ממתקים ומתנות. כשהמגפה פרצה היא פוטרה.
2 צפייה בגלריה
ליטל - אנשים עם מוגבלויות שלא מוצאים עבודה בגלל הקורונה
ליטל - אנשים עם מוגבלויות שלא מוצאים עבודה בגלל הקורונה
ליטל. היו מרוצים מעבודתה
(צילום: יובל חן )
"היה לי מאוד קשה למצוא עבודה עד שנכנסתי לעבוד בחנות", סיפרה אתמול (ב') ל-ynet ול"ידיעות אחרונות". כשהתחיל הסגר הראשון היא פוטרה, פיטורים מתסכלים במיוחד שכן בעלי החנות היו מרוצים מאוד מעבודתה. "הם אמרו לי שאני מתקתקת". כעת היא מיואשת: "גם נפגעתי כלכלית וגם אני שוב נאלצת לשבת בבית. זה מאכזב שלאנשים עם מוגבלות קשה יותר למצוא עבודה".
ריקי מניר (45), בעלת מוגבלות עם הנמכה קוגניטיבית, גם היא נותרה מחוסרת עבודה בגלל המגפה, זאת אחרי 17 שנות עבודה בגן ילדים. "עבדתי שם במטבח, עשיתי כלים, ארגנתי דברים. בסגר הראשון הוציאו אותנו לחל"ת ומאז לא חזרתי", היא מספרת בדמעות.
הכי מתסכל אותה שבינתיים הגן נפתח מחדש ושכל העובדים הוחזרו, חוץ ממנה: "אני לא מבינה למה רק אני נשארתי בבית. אני מרגישה לא רצויה שם, מרגישה שנשארתי מאחור. אני בדיכאון, בוכה הרבה, מאוד עצוב לי, בייחוד כשאני יודעת שיהיה לי מאוד קשה למצוא עבודה אחרת. גם כלכלית נפגעתי, הכסף שאני מקבלת לא מספיק לכלום". לדבריה, בגן לא הסבירו לה מדוע היא לא הוחזרה לעבודה.
2 צפייה בגלריה
ליטל - אנשים עם מוגבלויות שלא מוצאים עבודה בגלל הקורונה
ליטל - אנשים עם מוגבלויות שלא מוצאים עבודה בגלל הקורונה
עבדה 17 שנים בגן ילדים. ריקי
(צילום: תומי הרפז)
"כל האנשים שלנו שעבדו לפני המשבר בענף המלונאות, התיירות והמסעדנות לא חזרו לעבודה", סיפרה אושרת גרומן, מנהלת תוכניות תעסוקה באקים ישראל. "עסקים שפתחו בעצימות נמוכה יותר מעדיפים להחזיר קודם את האנשים ללא המוגבלות. אנחנו תמיד הראשונים ללכת והאחרונים לחזור. לעומת אנשים ללא מוגבלות, שלפעמים בוחרים להישאר בחל"ת משיקולים כלכליים, החבר'ה שלנו מאוד רוצים לחזור לעבוד. זה מאוד חשוב להם גם ברמה הנפשית – להתלבש, לצאת מהבית, לפגוש אנשים. הם פחות יודעים להעסיק את עצמם בבית. כתוצאה מהשהייה הממושכת בבית אנחנו רואים ירידה במיומנות התפקודית שהצלחנו לפתח", אמרה גרומן.
בישראל חיים כיום כ־1.5 מיליון בני אדם עם מוגבלות, מחציתם בגיל שוק העבודה. סקר חדש המתפרסם לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות חושף כי 17% מהם הוצאו לחל"ת, לעומת 8% בלבד בקרב אנשים ללא מוגבלות. 24% מהמועסקים עם מוגבלות ציינו שמנהליהם העדיפו עובדים ללא מוגבלות על פניהם במשבר הקורונה.
הסקר נערך על ידי מרכז אקורד עבור קרן אריסון, קרן משפחת רודרמן, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים וג'וינט ישראל.