"המון של פורעי חוק וזעם, פושטקים כאלו, רצו להוציא את הזעם שלהם ועשו שמות באוטובוס, בי ובנוסעים". אייל ציפורי, נהג חברת אפיקים, סיפר הבוקר (יום ב') ל-ynet על השתלשלות הצתת האוטובוס בשעת לילה על ידי נערים מתפרעים בבני ברק. "פוניתי לבית חולים עם שני פרמדיקים של מד"א, שהוציאו אותי בשן ועין משם", אמר ציפורי.
לאחר יום עמוס בעימותים אלימים בין חרדים לשוטרים, הגיע ציפורי עם האוטובוס לרחוב השומר בעיר - שם קבוצת נערי שוליים רגמה את רכבו באבנים. לאחר שהנהג וחמשת הנוסעים פונו מהאוטובוס, המתפרעים הציתו את האוטובוס. הנהג ציפורי נפצע קל ופונה לקבלת טיפול בבית החולים שיבא בתל השומר.
"זאת הייתה תחושה שאם אתה נשאר פה - אתה מת, זה סוף החיים שלך", סיפר הבוקר הנהג שחבר בארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית. "באותם רגעים אתה לא מעכל שזרקו אבנים ושברו. חשבתי שהם יעצרו פה, אבל זה לא נעצר שם".
2 צפייה בגלריה
אוטובוס חברת אפיקים עולה ב אש ב בבני ברק
אוטובוס חברת אפיקים עולה ב אש ב בבני ברק
הצתת האוטובוס של חברת אפיקים בבני ברק
סגן שרת התחבורה אורי מקלב (יהדות התורה) אמר בתגובה: "אנחנו עושים מאמצים רבים לשמור את ביטחון הנהגים וביטחון הנוסעים. מה שקרה אתמול זו עבריינות לשמה וחובתנו לשמור את ביטחון הנהגים וביטחון הנוסעים.
אותם פורעים שתקפו אמש את נהגי האוטובוסים - תוקפים את הנוסעים כאחד ועל כולנו להוקיע אותם ולטפל בהם בחומרת הדין. אנחנו מבינים את מצוקת הנהגים ועומדים איתם בקשר כל העת כדי ליצור אווירה בטוחה לנהגים".
בעקבות ההתפרעויות בבני ברק ומחשש לביטחון הנוסעים והנהגים, משרד התחבורה הנחה את חברות האוטובוסים לחדול מלהיכנס לשכונות בעיר. הנסיעה תתבצע רק בדרך ז'בוטינסקי, ולקראת הצהריים תתקיים הערכת מצב שבה יוחלט על המשך המהלכים.
2 צפייה בגלריה
אוטובוס חברת אפיקים שנרגם באבנים על ידי חרדים בבני ברק
אוטובוס חברת אפיקים שנרגם באבנים על ידי חרדים בבני ברק
האוטובוס נרגם באבנים לפני שהוצת
(צילום: חדשות כל העולם)
במהלך הלילה עצרה המשטרה ארבעה חשודים במעורבות בהפרות סדר בבני ברק, שכללו פרט להצתת האוטובוס גם יידויי אבנים לעבר אוטובוס של חברת אגד ולעבר רכבו של ראש העיר אברהם רובינשטיין, וכן ניסיון לפרוץ לתחנת כיבוי האש בעיר.
ממשטרת מרחב דן נמסר כי "נאלצנו להתמודד אמש עם הפרות סדר קשות בעיר בני ברק, במסגרתן פורעי חוק תקפו אזרחים והסבו נזק רב לרכוש, לרבות הצתת אוטובוס תוך ניסיון פגיעה בכוחות החירום וההצלה וסיכון הציבור שומר החוק כולו.
"בפעילות ממוקדת כוחות משטרה של תחנת בני ברק, שתוגברו בשוטרים נוספים מכל רחבי המחוז, פיזרו את ההתקהלות האסורה מרחובות העיר, בדגש על ההתגודדות האלימה מול תחנת כיבוי האש. מדובר בעבירות חמורות וקשות, נפעל לאיתור ומיצוי מלוא חומרת הדין עם פורעי החוק אשר במעשיהם מסכנים חפים מפשע".

אחרי שראש העיר רובינשטיין השתתף בכינוס חירום בעירייה, התקהלו סביב רכבו מאות תושבים ברחוב השומר. כמה מהנוכחים קראו לעברו קריאות גנאי והתנפלו על הרכב. לדברי עדי ראייה, רובינשטיין הוברח מהמקום בעזרת שימוש בגז פלפל. "לשבור לו את המראה", נשמע אומר אחד הנוכחים בתיעוד מהזירה.
במקביל, אוטובוס של חברת אגד בקו 402 נרגם באבנים ברחוב אהרונוביץ' בעיר. לאחר מכן נכנסו כמה נערים לתוך האוטובוס, רוקנו מטפים וגנבו ציוד של הנהג שנמלט מהאוטובוס.

מעשי הפורעים החרדים הוצנעו

היומונים החרדיים, בהם גם הביטאונים הרשמיים של ש"ס ויהדות התורה, הקדישו הבוקר כמעט כולם את עמודי השער שלהם לאירועים האלימים בריכוזי החברה החרדית, אך רובם התמקדו בסיקור התנהלות המשטרה ובביקורת עליה. מעשי הפורעים החרדים הוצנעו.
יוצא דופן הוא "יתד נאמן" של הזרם הליטאי המרכזי, שמסיבות חינוכיות בחר בהוראת הרבנים להתעלם לחלוטין מהאירועים ולעסוק רק בהסברה בנושא הנחיות הקורונה והחיסונים. "הדרך" של ש"ס בלט אתמול כשהזכיר והוקיע בכותרת הראשית הן את התפרעות החרדים והן את הכוח המופרז שהפעילה המשטרה.

בכינוס החירום שנערך אמש בעיריית בני ברק, סיפר יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני כי קיבל מסר מהמנהיג הרוחני של הזרם הליטאי בציבור החרדי, הרב חיים קנייבסקי. "הוא אמר שאגיד בשמו שצריך להפסיק עם ההפגנות האלה, והוא קורא למשטרת ישראל להפסיק עם הדברים הנוראיים שהם עושים לתושבי בני ברק על לא עוול בכפם", אמר ח"כ גפני.
נציגו של הרב קנייבסקי בכנסת הוסיף: "זו תקופה מאוד קשה ורואים את התחלואה בכל הארץ, גם בציבור החרדי, ולצערנו רואים שאנשים שנפגעים הם צעירים, יולדות, תינוקות. ההתמודדות יוצרת מצבים קשים מאוד.
"אנחנו צריכים לומר את הדברים מבית ומחוץ. אנחנו לא מסכימים להתנהגות המשטרה, לא יעלה על הדעת שבגלל שיש הפרה בחופי תל אביב לסגור שכונה ולירות שם פצצות ורימוני עשן ורסס כמו שעשו כאן בבני ברק בחמישי בלילה והיום. אני רוצה לראות שהמשטרה תעשה את זה ותסגור את רמת אביב עם עונש קולקטיבי".