"התחלתי את הבגרות והלך לי ממש טוב, עד שפתאום התחילה האזעקה". גיתית סויסה, תלמידת כיתה י"ב בתיכון אמי"ת בעכו, התכוננה כמו רבים מתלמידי י"א-י"ב לבחינת הבגרות במתמטיקה. אלא שבשעה 16:16 אתמול (יום ד') פילחה אזעקה צורמת את השקט בכיתה. "לא ידעתי כל כך מה לעשות, לא חשבתי שתהיה אזעקה בעכו ועוד באמצע בגרות", סיפרה סויסה בעקבות שיגור ארבע הרקטות מדרום לבנון לעבר הקריות ויישובים בגליל.
שלושה בני אדם, בהם ילדה בת 9 שנפגעה קל מפגיעת רכב בקריית ביאליק, נחבלו בדרכם אל המרחב המוגן. האזעקות החרידו את התלמידים בקריות ובערים הסמוכות אליהן. "רצנו למקלט, כולם מפחדים וחלק בוכים, רעדתי ולא ידעתי מה הולך בחוץ", העידה סויסה. "אחרי האזעקה חזרנו לבגרות כרגיל. כמובן שלא יכולתי לחשוב אפילו על הבגרות, רק חשבתי מה יקרה אם תהיה עוד אזעקה".
11 צפייה בגלריה
גיתית סויסה בית ספר אמית עכו
גיתית סויסה בית ספר אמית עכו
"רעדתי ולא ידעתי מה הולך בחוץ". גיתית סויסה
11 צפייה בגלריה
תלמידי קריית אתא המשיכו בבחינה לאחר האזעקה
תלמידי קריית אתא המשיכו בבחינה לאחר האזעקה
תלמידים בקריית אתא המשיכו בבחינה לאחר האזעקה
משרד החינוך אפשר לבתי הספר באזורים המטווחים להחליט אם להמשיך בבחינה או לפזר את התלמידים. במקביל, מנהל אגף הבחינות דוד גל הודיע לבתי הספר שהחליטו להמשיך כי התלמידים יקבלו הארכת זמן של חצי שעה. התלמידים שהפסיקו את הבחינה, יוכלו להיבחן במועד הנוסף שנקבע מראש לכל רחבי הארץ בשל המצב הביטחוני - 9 ביוני.
כך לדוגמה, התלמידים בתיכון בקריית חיים בחיפה, תיכון אורט בקריית מוצקין ותיכון אורט בקריית ביאליק פוזרו לבתיהם בעיצומה של הבחינה. תלמידי תיכון רבין בקריית ים המשיכו את הבחינה באופן חלקי, ותלמידי הטכני בחיפה ותיכון רוגוזין בקריית אתא המשיכו באופן מלא.

תלמידים והורים ביקשו פקטור

היום צפוי להתקיים החלק השני של בחינת הבגרות במתמטיקה, ואולם פיקוד העורף לא מחייב את בתי הספר בצפון לערוך את הבחינות במרחבים מוגנים. תלמידים רבים ומוריהם כבר פנו למשרד החינוך להתחשב בתנאים שבהם נערכה הבחינה, ויש אף כאלה שביקשו פקטור או כל פתרון אחר.
איריס גולדנברג, מנהלת קריית החינוך אורט עכו, סיפרה כי היה צורך להרגיע את התלמידים וחלק מההורים. "אז מה עוד לא היה לנו השנה? צוות המורים, התלמידים, המשגיחים והמנהלה התפנו למקלטים הפזורים ברחבי בית הספר. צוות ההנהלה המצומצם ואני רצנו לכיוון הבניין שבו התקיימה הבחינה. עשינו סריקה מהירה כדי לוודא שאף תלמיד לא נשאר בכיתה או מחוץ למקלט, ובמקביל הועברה הודעת הרגעה להורים.
"אין ספק שהתחושות היו לא נעימות, היה צורך להרגיע חלק מהתלמידים וההורים. לאחר כחצי שעה, ובהתאם להנחיות, כ-73 מתוך 84 הנבחנים בחרו להמשיך את הבחינה. מעצם היותנו מורגלים במצבי חירום, השליטה באירוע הייתה מיטבית וכראיה לכך רוב התלמידים הרגישו בטוחים ובחרו להישאר בבית הספר".
11 צפייה בגלריה
יעל אלבין מאולפנת סגולה
יעל אלבין מאולפנת סגולה
"התלבטתי אם לחזור לבחינה". יעל אלבין
(צילום: מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא)
רוחמה חזות, ראש אולפנת בני עקיבא סגולה בקריית מוצקין, סיפרה גם היא על האזעקה בעיצומו של המבחן. "האזעקה הפתיעה אותנו, הצוות מיד נכנס לפעולה כדי להרגיע את התלמידים במרחבים המוגנים ולהודיע לכל ההורים שכולן בסדר. עם ישראל לא מפחד מדרך ארוכה, אחרי 10 דקות הן חזרו להמשיך את הבגרות במתמטיקה בתוך המרחבים המוגנים. עוד קצת חיבוקים, שתייה מתוקה ובעזרת השם מקווים להצלחה רבה".
הילה פריד, תלמידת כיתה י"ב באולפנה, המשיכה להיבחן לאחר שחלה רגיעה מסוימת. "אמנם הבחינה הייתה יחסית סבירה, אבל האמת שנלחצתי מאוד. הייתה לי התלבטות קשה אם להמשיך, אבל ראיתי שלא נשאר לי הרבה וגם צוות האולפנה מאוד עזר והרגיע אותי ואת כולנו".
יעל אלבין, אף היא תלמידת י"ב באולפנה, סיפרה: "הבחינה עצמה הייתה ממש סבירה, לא האמנתי בהתחלה שהאזעקה אמיתית. התלבטתי אם לחזור אל הבחינה, אבל בגלל שמה שנשאר לי שם זה רק לבדוק את עצמי - החלטתי לחזור ולסיים".
11 צפייה בגלריה
כפיר יובל תלמד כיתה י"א קריית אתא
כפיר יובל תלמד כיתה י"א קריית אתא
"לא נלחצנו". כפיר יובל
11 צפייה בגלריה
רון צפריר קריית אתא
רון צפריר קריית אתא
"כל התלמידים המשיכו בבחינה". רון צפריר
כפיר יובל ורון צפריר, תלמידי כיתה י"א בקריית אתא, סיפרו: "שמענו את האזעקה מרחוק. לא נלחצנו, הרגשנו שאנחנו יכולים להמשיך את הבחינה. צוות ההנהלה נכנס והרגיע אותנו. ניתנה לנו האפשרות להמשיך את הבחינה בתוספת זמן של חצי שעה או לסיים אותה אם איננו יכולים לעמוד בלחץ. כל התלמידים המשיכו בבחינה ואנחנו מקווים שעמדנו בה בהצלחה".
ברוריה הספל, מנהלת המקיף השש-שנתי רוגוזין בקריית אתא, סיפרה בהתייחסה להחלטת התלמידים להמשיך בבחינה: "שמענו 'בומים' ממרחק רב, לא הייתה כל אזעקה ולכן שיערנו שיש התרחשות מדאיגה אך מרוחקת מאזורנו. יחד עם זאת, נכנסנו לכיתות על מנת להעריך את מצבם של התלמידים. אפשרנו למי שחש בחרדה, מתח או קושי לעזוב את הבחינה, אולם כל הנבחנים בשאלון 4 ו-5 יחידות לימוד העדיפו להמשיך בבחינה ולסיים אותה".

"שמחה שנקבל הזדמנות נוספת להיבחן"

עמית גבריאל, תלמיד כיתה י"א בתיכון קריית חיים בחיפה, שוחרר עם שאר התלמידים לאחר קטיעת הבחינה. הוא ייגש לבחינה במועד החדש. "שמעתי הדי פיצוצים ולא התייחסתי אליהם ברצינות עד שמורה הגיעה וביקשה להתפנות ולרדת קומה", שחזר גבריאל. "לא שמעתי אזעקה, ורק אחרי זמן קצר שוחררנו הביתה".
סאן וקנין, תלמידת כיתה י"ב בתיכון קריית חיים, התאכזבה לנוכח ההחלטה להפסיק את הבחינה. "הבנו שהייתה התקפת טילים כי פינו אותנו מהחדרים. אני מצטערת שהבחינה לא הסתיימה מאחר שהיא הייתה טובה והוגנת. אני שמחה שנקבל הזדמנות נוספת להיבחן, נקווה שהבחינה הבאה תהיה שוות ערך לבחינה שהתקיימה היום".
11 צפייה בגלריה
עמית גבריאל תלמיד בקריית חיים
עמית גבריאל תלמיד בקריית חיים
"מורה ביקשה להתפנות". עמית גבריאל
11 צפייה בגלריה
סאן וקנין תלמידה בקריית חיים
סאן וקנין תלמידה בקריית חיים
"נקווה שהבחינה הבאה תהיה שוות ערך". סאן וקנין
נטע רינקוב, מנהלת התיכון בקריית חיים, אמרה כי גם אצלה היו תלמידים שרצו לחזור להיבחן. "שמענו את האזעקה מהקריות הסמוכות ומיד לאחריה צוות בית הספר פינה את התלמידים למרחב מוגן במבואת בית הספר. לאחר כמה דקות התלמידים שבו למבחן. התייעצנו עם המפקחת, והתקבלה החלטה לבטל את הבחינה מאחר שהתלמידים היו נרגשים ולא מרוכזים דיים להמשיך את המבחן. התלמידים הונחו לעזוב לבתיהם".

גם בשפלה: "האזעקות הסתיימו ונתתי את המקסימום"

גם דרומה יותר הופתעו תלמידים עם קולות של אזעקה באמצע בחינת הבגרות במתמטיקה. ברחובות, גבעת ברנר ויישובים נוספים בשפלה תפסה האזעקה את התלמידים בעקבות ירי רקטות מרצועת עזה. כפי שנקבע מראש, התלמידים באותם מקומות פונו למרחבים מוגנים - ומיד לאחר מכן המשיכו בבחינה עם תוספת של חצי שעה.
תמר שמאי, תלמידת כיתה י"א בתיכון אמי"ת הלל ברחובות, ניגשה לבחינה ב-5 יחידות לימוד. "פתאום נשמעה אזעקה, זה היה מאוד מלחיץ. מהר מאוד תפסתי את עצמי והחלטתי להיות רגועה לטובת המשך הבחינה. כשהסתיימו האזעקות התרכזתי כרגיל ונתתי את המקסימום מבחינתי. הבחינה הייתה הוגנת, אבל חשוב שמשרד החינוך יבין את הסיטואציה ויתחשב".
11 צפייה בגלריה
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
בגרות במתמטיקה בראשון לציון בצל מבצע "שומר החומות"
(צילום: חגי דקל)
שירי פישר, מורה למתמטיקה בתיכון אמי"ת הלל ברחובות, סיפרה על ההחלטה להמשיך את הבחינה לאחר האזעקה: "הבנות גילו חוסן מרשים, המשיכו את הבחינה ברוגע באופן מעורר התפעלות. כמורה למתמטיקה זה שנים רבות, נפעמתי לראות את הבגרות של הבנות. מדובר בבנות שנבחנות ברמה של 5 יחידות לימוד, בבחינה כזו הלחץ גדול גם במצב רגיל. למרות השנה הקשה שעברנו, שנת קורונה, בתוספת אזעקות חוזרות ונשנות כולל בליל הבחינה, הבנות המשיכו להיבחן ברוגע ושלווה בלתי נתפשים.
"אני גאה בבנות האלו, בשבילי הן המצטיינות ביותר מקרב תלמידותיי כל השנים. הן עמדו במבחן האמיתי. כולי תפילה שבעזרת השם הן ישיגו ציונים גבוהים גם בבחינה במתמטיקה. ואני מאמינה בלב שלם כי משרד החינוך יוסיף עוד להתחשב בהן על מה שכבר עשה עד כה בתפילה לימים שקטים יותר".
11 צפייה בגלריה
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
"בית הספר עזר בהרגעת הלחצים"
(צילום: חגי דקל)
נדב גורפינקל, תלמיד כיתה י"א בתיכון קבוצת יבנה, סיפר: "היה מוזר לעשות את בחינת הבגרות במצב ההזוי הזה, השילוב של הדאגה מהמצב וניסיונות הריכוז בבחינה היו מאתגרים. בית הספר היה חם ודואג ועזר מאוד בהרגעת הלחצים. נבחנו במבנה ממוגן והרגשנו בטוחים גם ברגע האזעקות".
מיה שפי, תלמידת י"ב בתיכון האזורי גבעת ברנר, אמרה: "באמצע הבגרות שמענו אזעקה. הרגשתי מוגנת כי הייתי במקלט, זה לא הוציא אותי מריכוז כי ידעתי שלא יקרה כלום. אני שמחה שנבחנו בבית הספר שלנו ולא בבית ספר אחר כפי שתוכנן".
11 צפייה בגלריה
מיה שפי תלמידת י"ב מגבעת ברנר
מיה שפי תלמידת י"ב מגבעת ברנר
"זה לא הוציא אותי מריכוז". מיה שפי
11 צפייה בגלריה
אודליה שינדורף
אודליה שינדורף
"נגרם עוול גדול לתלמידים". שיינדורף
(צילום: אלמוג גבאי)
הנהגת ההורים הארצית ביקשה ממשרד החינוך לתת פקטור לכל הנבחנים במתמטיקה בטענה שהבחינה הייתה קשה ולא מתחשבת לאחר שנת הקורונה וקיומה על רקע האזעקות. אודליה שיינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "לצערנו, משרד החינוך וכותבי הבחינות התגלו כמנותקי קשר וכנראה חיים בגלקסיה אחרת או במציאות מדומה. לא מספיקה שנת הקורונה, גם המצב הביטחוני שהקשה על התלמידים היה נוכח היום".
היא אמרה עוד: "משרד החינוך וכותבי הבחינות גרמו היום עוול גדול לתלמידים אשר ניסו בכל כוחם להמשיך ללמוד לאורך כל השנה על אף הלמידה הלא אפקטיבית בזום, הקושי הנפשי והבריאותי. פשוט מביש ומביך שבמקום לכתוב בחינה הוגנת, ממצה וראויה ולתת לילדים רוח גבית למאמץ בהתאם למצב, מצאו לנכון לכתוב בחינה ארוכה, קשה, מתחכמת ומתסכלת ובעיקר לא הוגנת בהתחשב בנסיבות".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה לטענות שלפיהן הבחינה הייתה קשה ולא מתחשבת: "משרד החינוך רואה לנגד עיניו את טובת התלמידים, ולאור זאת לקראת הבחינה המשרד דאג לתת שורה של התאמות, בהן: מיקוד של החומר, צמצום שלו ומתן תוספת זמן. על אף זאת, אם במסגרת הבדיקות יימצא כי היה קושי חריג, הרי שהמשרד יידע לתת מענה ובלבד שהתלמידים לא ייפגעו, ובמיוחד לנוכח המצב".
פורסם לראשונה: 22:33, 19.05.21