נאצר הוא פלסטיני שנולד בשכם, טכנאי שיניים במקצועו, שנשוי כבר יותר מ-20 שנים לנאג'ד, ערביה-ישראלית מכפר סולם שליד עפולה. עוד כשנישאו פנו השניים למשרד הפנים בבקשה לגור ביחד כאן בארץ, אך עד 2006 נאלצו לחיות בנפרד.
על רקע ההצבעה המתקרבת על הארכת חוק האזרחות, סיפרו השניים בריאיון לאולפן ynet על הקשיים היומיים שהם חווים בפעולות הכי בסיסיות - מטיפולים רפואיים ועד נסיעות בדרכים נפרדות.
1 צפייה בגלריה
נאצר ונאג'ד עאלם בני זוג תחת איום חוק האזרחות
נאצר ונאג'ד עאלם בני זוג תחת איום חוק האזרחות
נאצר ונאג'ד עאלם
(צילום: אבי חי)
"התחתנו בשנת 2000 והגשנו למשרד הפנים בקשה לגור יחד במדינה, אבל לא הצלחנו", סיפר נאצר, "אחרי כשנה בנפרד, המצב בשטחים הלך והחמיר. היה קשה מאוד לערבים-ישראלים להיכנס לשטח הגדה, וקשה מאוד לפלסטינים לצאת לשטחי ישראל".
במאי 2001 נולד לזוג בן ראשון. "ניסיתי בכל דרך לקבל אישור להיות בלידה, לא נתנו לי. היה ממש קשה להיות במצב הזה, לי ולאשתי", שיתף, "רק אחרי חודש בערך קיבלתי אישור ליום-יומיים בודדים לראות את התינוק. הוא רשום בתעודת הזהות של אשתי כישראלי, ובתעודת הזהות שלו גם אני וגם אמו כתובים. אבל רק אצלי, בתעודת הזהות שלי, אין כל זכר לזה שהוא הבן שלי".

מאז נולדו לבני הזוג עוד שלושה ילדים, ולדבריו בישראל לא מכירים בילדה אחת מבין הארבעה: "בקופת החולים בכפר סולם, המקום שבו היא נולדה, לא רצו לטפל בילדים שלנו, רק כי אני פלסטיני".
עוד הוא סיפר: "ניסינו לגור בירדן ב-2002, פתחתי שם עסק ואשתי בכל פעם נכנסה וחזרה לארץ", סיפר, "הרבה דברים קרו מאז, גם האינתיפאדה. גרנו קצת בשכם ובעוד מקומות. היה קשה מאוד".

המשפחה התאחדה לבסוף בשנת 2006, בעקבות חוק שאפשר זאת, אך מצבו של נאצר לא הוקל. "גם אחר כך לא קיבלתי אישור לנהוג, להוציא רישיון נהיגה, אפילו שמרכז חיי הוא בארץ", טען, "אין לי ביטוח, אין לי כלום. אין לי יכולת אפילו לפתוח חשבון בנק. אני מרגיש כמו נכה, בכל מקום אני תמיד צריך את אשתי וילדיי".
בימים אלה, החוק החדש לאיסור איחוד משפחות שוב מאיים עליהם. "אנחנו לא נגד המדינה, אנחנו איתה ועם משרד הפנים", אמר נאצר, "אנחנו נותנים להם את כל הניירות שהם מבקשים. קשה להם, יכול להיות, אבל קשה גם לנו. אנחנו רוצים לבטל את החוק הזה". נאג'ד הוסיפה: "הוא אבא, אנחנו צריכים לחיות פה חיים טובים כמו כל משפחה. זה כאילו שאני מגדלת לבד את הילדים".
"אני לא אוכל לראות את הילדים ואת אשתי", הוסיף נאצר, "ובלי היכולת לגור ביחד – אין מה לחיות. נמאס להביא כל שנה מחדש אישור למשרד הפנים. אלה חיים שהם לא חיים".