רוב מתחמי היבדק וסע חדלו לפעול למשך יומיים, הבדיקות יימשכו בשיטה הקודמת: 8,000 דגימות קורונה שנלקחו ביומיים ממתחמי "היבדק וסע" של פיקוד העורף, הובילו לעומס אדיר במעבדות ולשיא של 56 אלף בדיקות ביום - שנשבר שלשום (יום ב').

בפיקוד העורף ובמערכת הבריאות חששו ש-8,000 הדגימות הללו לא ייבדקו ותוקפן יפוג, ולכן עצרו למשך יומיים, את פעילות כ-20 מתחמי הדרייב אין. בחמש ערים שהוכרזו ככתומות או צהובות בשל עלייה בתחלואה בהן בשבוע האחרון, כפי שדווח ב-ynet, תימשך הפעילות כסדרה היום ומחר.
במתחמים אלה, שנמצאים בחולון, אשדוד, נתניה, גבעת שמואל ופתח תקווה, יוכלו להיבדק גם תושבים שאינם גרים בערים אלה ומחזיקים בהפניה לבדיקה. יצוין כי קיבולת בדיקות הדגימות במעבדות השונות לא עולה על כ-50 אלף ביום, אך בשבוע שעבר חתם משרד הביטחון על חוזה עם שתי מעבדות נוספות כדי להגדיל אותה.
בנוסף, בפיקוד העורף מעריכים שעד נובמבר ניתן יהיה לבצע מעל ל-80 אלף בדיקות ביום. בשל העומס שנוצר על המעבדות והחשש מקריסתן, הוחלט גם לעצור את שיטת הבדיקות ה"חופשיות" שהונהגה בימים האחרונים והובילה לעלייה בנבדקים ולתורים ארוכים בחלק מהמתחמים, כשאלפי בני אדם ניצלו, ככל הנראה בשל חגי תשרי שבפתח, את האפשרות החדשה להיבדק ללא הפניה או אישור כלשהו, באופן מיידי ובעידוד הרשויות.
מהיום נפסקת שיטה זו וכדי להיבדק תידרש הפניה ממד"א או מרופא המשפחה. המהלך צפוי להחזיר גם את הסדר והשליטה על נושא הבדיקות למינהלת הדגימות במפקדת אלון, האמונה על הנושא. כך או כך, בפיקוד העורף מבהירים כי הבדיקות שמבוצעות בקופות החולים ועל-ידי מד"א יימשכו מחר ומחרתיים כרגיל.
בינתיים, בקרב ראשי רשויות מקומיות מקנן החשש מהפיכת עריהם לכתומות או אדומות לאחר הסגר בעוד כחודש. הדבר הוביל לתופעה נוספת: רבים מהם דרשו שייפתח מתחם "היבדק וסע" ברשות שבראשה הם עומדים. אלא שההחלטה הנוגעת למיקומי מתחמי הבדיקות הללו תעבור למפקדת אלון של פיקוד העורף, בהתאם לקריטריונים שנקבעו בנוגע לעלייה בתחלואה וקצב ההדבקה.

ההמלצה: מערכת החינוך תיסגר ביום חמישי

ועדת השרים לענייני הקורונה סיכמה את המלצותיה לממשלה, ובין היתר המליצה להשבית את מערכת החינוך מיום חמישי ולא לאלתר כפי שדרש פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. עוד הומלץ לסגור מספרות ומכוני יופי. מכוני כושר ובריכות ייפתחו רק למי שעוסקים בספורט מקצועי. מסעדות לא יוכלו לפעול במתכונת טיי-אוויי אלא רק במשלוחים. מותר לצאת מהבית לריצה או להליכה ללא הגבלת מרחק בתנאי שחוזרים הביתה. במסגרת זו מותר גם להגיע אל חוף הים אך לא להיכנס למים. חזנים ותוקעים בשופר יורשו להסתובב בין יישובים.
לפי ההודעה, הניסוח המשפטי של ההסכמות לתקנות טרם הושלם, וכל התקנות כפופות לאישור בהצבעה של שרי הממשלה. אתמול דרש פרופ' גמזו לסגור את מערכת החינוך כבר ממחר כדי למנוע הדבקות - וטען שהממשלה קיבלה החלטה "לא נכונה" כשדחתה את הסגירה המתוכננת.

3,189 נדבקים חדשים אתמול

מנתוני משרד הבריאות עולה כי עוד 3,189 נדבקים בקורונה אובחנו אתמול. בכך עלה מספר המאומתים מאז הגיע הנגיף לארץ בחודש פברואר ל-164,402.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,153 חולי קורונה, 534 מהם במצב קשה. 138 חולים מחוברים למכונות הנשמה. היום נפטרו שמונה חולים ומספר הנפטרים הגיע ל-1,147. מתחילת החודש נפטרו 203 חולי קורונה בישראל.
משרד הבריאות דיווח על התפוסה במחלוקת הקורונה בבתי החולים השונים: ברמב"ם בחיפה עומדת התפוסה על 257%, באסף הרופא 204%, בבית החולים בנהריה כ-163%, במעייני הישועה בבני ברק 124%, בשערי צדק 116.6%, בשיבא 114.5%, בהלל יפה כ-114%, בברזילי כ-110%, באסותא באשדוד 107% ובהדסה הר הצופים 100%. לשם השוואה, התפוסה במחלקות הקורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב עומדת על 50%.