"כמה אפשר לצפות באנשים מבעד לזכוכית משוריינת?", שאלה שרית אייזנברג, אחות אחראית במחלקת קורונה בבית החולים נהריה, בשיחה היום (שלישי) עם אולפן ynet. "יש רגעים שאנחנו בוכים", הוסיפה. גם אנדליב מרעי, מנהל סיעוד במחלקת קורונה בבית החולים קפלן, וחני פטל, אחות ראשית במחלקת קורונה מבית החולים שמיר אסף הרופא, הצטרפו לקריאותיה.
5 צפייה בגלריה
שרית אייזנברג, המרכז הרפואי לגליל נהריה
שרית אייזנברג, המרכז הרפואי לגליל נהריה
"המשפחה של החולה בוכה, ואנחנו איתה". שרית אייזנברג
5 צפייה בגלריה
חני פטל, אחות ראשית במחלקת קורונה, אסף הרופא
חני פטל, אחות ראשית במחלקת קורונה, אסף הרופא
"אחת התרופות היא להפגיש את החולה עם המשפחה". חני פטל
5 צפייה בגלריה
אנדליב מרעי, מנהל הסיעוד במחלקת קורונה בקפלן
אנדליב מרעי, מנהל הסיעוד במחלקת קורונה בקפלן
"לפעמים עומדים מול חולים ואין לנו מה לעשות". אנדליב מרעי
לדברי חני פטל, "החלום שלי הוא שהמחלקה תהיה בסדר, שהקורונה תסתיים ושאצא לטיול. יש לנו 94 מטופלים חולי קורונה בחמש מחלקות, והטיפול נמרץ כולו מאויש לחולי קורונה. זה לא פשוט, יש עומס בלתי נלאה".
פטל סיפרה כי "החולים האלה זקוקים לחמצן, ולא מצליחים לנשום. הם לבד ורוצים לראות את המשפחה. אנחנו מסייעים להם בעניין הזה ומפגישים אותם עם המשפחות, ולפי דעתי זו אחת התרופות. זה נותן לחולים המון כוח".
אנדליב מרעי אמר כי "מלבד קושי הפיזי של הנשימה בחליפות המיגון כל היום, יש לנו קשיים אחרים שאנחנו מתמודדים איתם. יש מטופלים במצב קשב ומונשמים, שלפעמים אנחנו עומדים מולם ואין לנו מה לעשות. אין לנו יותר מענה. אתה נותן טיפול ורואה שהמטופל עדיין מתקשה נשימתית, זה גורם לתחושה של חוסר אונים".
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
1,174 חולים במצב קשה. מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים הלל יפה חדרה
מחלקת קורונה בית חולים הלל יפה חדרה
מחלקת קורונה בבית החולים הלל יפה
(צילום: gettyimages)
לדברי שרית אייזנברג, "יש רגעים שאנחנו בוכים. קודם כל כשאני מלווה משפחות שבאות להיפרד מאבא או מאמא, ואז אנחנו נכנסים בדקות האחרונות של החולה ומלווים אותן יד ביד. המשפחה בוכה, ואנחנו איתה".
"הבכי הוא לא שאלה של עד מתי, אלא שאלה של למה", הוסיפה. "זה בכי של כמה אפשר להמשיך בסיעוד מבעד למצלמות. כמה אפשר לצפות באנשים מבעד לזכוכית משוריינת? כמה אין לנו שליטה מלאה על כל מה שקורה בתוך המחלקה הזו. כמה אין לנו שימוש מלא בכל החושים שלנו - אנחנו לא רואים הכל ולא שומעים הכל. זה לא קל, זו רפואה אחרת".
"איך אפשר להקציב שירות של צוות סיעודי שכל המהות שלו זה תקשורת בין חולים לצוות?", אמרה. "איך אפשר שאיש צוות רפואי נראה כמו איש חלל? אני בן, אני בת? אני מחייכת? המבט שלי הוא מבט של מחלה? של אושר? הכל מכוסה, אף אחד לא יודע איך אני נראית, וזה החלק הארי בטיפול שלנו. גם כשאני מדברת, לא שומעים אותי מבעד לחליפה".
היא הסבירה: "אנחנו שוהים ליד החולים, ומי שעובד במחלקת קורונה יודע כמה אנרגיה הגוף שלנו מוציא כשאנחנו בתוך החליפה הזו. אנחנו יוצאים ספוגים בזיעה ומאבדים נוזלים. אחד מהדברים ברוטינה שלנו בשנה האחרונה הוא מקלחת - אחרי כל משמרת הצוות מתרחץ".
בתי החולים בישראל מתמודדים נכון להבוקר עם 1,174 חולי קורונה במצב קשה, בנוסף לעוד מאות חולים במצב בינוני. כמו כן, לאחרונה מדווחים בבתי החולים על יותר ויותר נשים בהיריון במצב קשה, וחושדים שיש לכך קשר למוטציות של הנגיף. בצל מבצע החיסונים הגדול, אתמול אובחנו יותר מ-10 אלף נדבקים - מה שמצביע על כך ששיעורי התחלואה עדיין גבוהים במיוחד.