שר הבריאות של גרמניה אמר שהוא מוכן לשקול לרכוש את החיסונים של רוסיה וסין לנגיף הקורונה. השר, ינס שפאן, אמר את הדברים לקראת ישיבת חירום על מבצע החיסונים המקרטע של גרמניה. הוא אמר שאם החיסונים של רוסיה וסין יקבלו אור ירוק מהאיחוד האירופי גרמניה עשויה להשתמש בהם. "אם חיסון נחשב לבטוח ויעיל, בלי קשר למדינה שבה הוא מיוצר, הוא יכול לעזור לנו להתמודד עם המגפה", אמר שפאן.
לפי הגרדיאן עד כה קיבלו 2 מיליון גרמנים את החיסון לקורונה - לעומת 10 מיליון בבריטניה, שהייתה הראשונה במערב לחסן את אזרחיה. גרמניה ושאר מדינות האיחוד האירופי לא עומדות ביעדים של מבצע החיסונים. בעקבות תקלות בייצור, חלק מהחיסונים שהיו אמורים להגיע לאיחוד יתעכבו בשבועות ארוכים. מדינות האיחוד מפגרות אחרי ישראל, ארה"ב ובריטניה בחיסון האזרחים נגד קורונה. בשטח האיחוד חיים כ-450 מיליון איש.
3 צפייה בגלריה
רוסיה גרמניה ולדימיר פוטין ו אנגלה מרקל פגישה בעיירה גראנזי ליד ברלין
רוסיה גרמניה ולדימיר פוטין ו אנגלה מרקל פגישה בעיירה גראנזי ליד ברלין
פוטין ומרקל
(צילום: EPA )
הקנצלרית אנגלה מרקל ושר הבריאות שפאן נמצאים תחת לחץ גדול לייעל את מבצע החיסונים, ומשתתפים היום בישיבת חירום של ראשי המדינה יחד עם נציגים מתעשיית התרופות. הפרשנים אומרים שהעובדה שהממשלה אפילו שוקלת שימוש בחיסונים של "ספוטניק V" ו"סינובאק" – שלא נבחנו בסטנדרטים מערביים ומעולם לא הוזכרו בתכניות החיסונים הקודמות של גרמניה – מראה עד כמה היא נואשת למצוא פתרון למצב.
בחמישי הודה שפאן שגרמניה לא עומד ביעדים של מבצע החיסונים, והזהיר כי יהיו "לפחות עשרה שבועות קשים של מחסור בחיסונים". היום אמר שר הבריאות שחשוב כבר כעת להבטיח את אספקת החיסונים לשנת 2022. שפאן מעדיף שההיערכות תהיה של האיחוד האירופי כולו - אך ציין שבמידת הצורך ההיערכות תהיה גם ברמה הלאומית. לאורך מבצע החיסונים טוענים מתנגדי הממשלה שהמבצע האיטי תלוי במידה רבה מדי באיחוד האירופי. הם קראו לממשלתה של מרקל לרכוש חיסונים באופן עצמאי ולא להיות תלויה בבריסל.
3 צפייה בגלריה
ינס שפאן בחירות של המפלגה הנוצרית דמוקרטית גרמניה
ינס שפאן בחירות של המפלגה הנוצרית דמוקרטית גרמניה
שר הבריאות הגרמני ינס שפאן
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר הפך החיסון של החברה הבריטית-שבדית "אסטרה-זניקה" לחיסון השלישי שמקבל את אישור האיחוד האירופי, אחרי החיסונים של "פייזר" ו"מודרנה". האיחוד נמצא בעימות עם "אסטרה-זניקה", בעקבות עיכוב באספקת החיסונים ליבשת. בתוך כך הודיעה היום נציבת האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין שחברת "פייזר", שגם היא מתעכבת באספקה ליבשת, תעביר לאיחוד תוספת של 75 מיליון מנות חיסון ברבעון השני של 2021.
רוסיה שלחה ל-EMA, סוכנות התרופות האירופית, בקשה לאישור החיסון שלה לקורונה. מוסקבה טוענת שאם האישור יתקבל היא תוכל לספק ברבעון השני של השנה 100 מיליון מנות חיסון לאיחוד האירופי. כדי להתחסן דרושות שתי מנות.
3 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
גרטרוד, בת 101, מתחסנת בגרמניה
(צילום: רויטרס)
רוסיה הודיעה שהחיסון שלה לקורונה אושר כבר באוגוסט – לפני שלב הניסויים הקליניים של החיסונים האחרים. בעקבות האישור המזורז עלה חשד שהליך אישור החיסון הרוסי היה מפוקפק. פרשנים תיארו את מבצע החיסונים כדרך נוספת של ולדימיר פוטין לחזק את ההשפעה הגיאופוליטית של רוסיה - שכמו סין נמצאת בעימות עם האיחוד האירופי סביב שלל סוגיות דיפלומטיות.
בחודש שעבר מסר הקרמלין שבשיחה בין פוטין למרקל שני המנהיגים "שוחחו על נושאים שעוסקים בשיתוף הפעולה במאבק במגפת הקורונה, עם דגש על אפשרות לייצור משותף של חיסונים". הקרמלין הוסיף שפוטין ומרקל סיכמו להמשיך לדון בנושא, בין השאר באמצעות שרי הבריאות והסוכנויות האחראיות בשתי המדינות. לאחר מכן אמר דובר בממשלת מרקל שהקנצלרית "לא שוללת" שימוש במפעלים באירופה לצורך ייצור החיסון "ספוטניק V".