ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן חתמו היום (רביעי) בטקס מיוחד על הרחבת החלת הסכם שיתוף הפעולה המדעי בין ישראל לארה״ב באזורי יהודה ושומרון ורמת הגולן.
במהלך נאומו התייחס נתניהו בין היתר למאבק על מתווה החזרה ללימודים בכיתות הנמוכות, ואמר: "אני דן עם שר החינוך ועם אנשי השלטון המקומי על שיפור מתווה החינוך, אנחנו בודקים אפשרויות שונות".
עוד אמר נתניהו: "מחר בקבינט הקורונה אנחנו נדון במתווה הכולל. הקורונה מרימה את ראשה בכל העולם ולכן אני דורש שתוכנית היציאה שלנו תהיה מדורגת ואחראית. אנחנו עושים שלום תמורת שלום, אנחנו מחזקים את ישראל, אנחנו מקבלים את ההחלטות הנכונות שהורידו את רמת התחלואה אצלנו, בזמן שכל מדינות אירופה חוות תחלואה גבוהה מאוד בעיצומו של גל שני קטלני".
4 צפייה בגלריה
חתימה על הסרת המניעה לשיתוף פעולה מדעי בשטחים
חתימה על הסרת המניעה לשיתוף פעולה מדעי בשטחים
נתניהו בטקס על משבר החינוך: "נבדקות אפשרויות". היום
(צילום: אמיל סלמן)
בנושא החיסונים ציין נתניהו: "יש תחרות עולמית - מי ישים את ידו על החיסונים קודם. אנחנו פועלים בשלושה אפיקים - אחד הוא ייצור עצמי דרך המכון הביולוגי. השני, אנחנו פועלים דרך משרד הבריאות מול החברות המובילות בעולם. באפיק השלישי אני פועל אישית מול מנהיגי מדינות, בהם עם סגן הנשיא האמריקני מייק פנס שאחראי על הטיפול בקורונה בארה"ב, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וגם עם מנהיגי אירופה שאיתם אני משוחח כמעט מדי יום.
"אני אמשיך לפעול כדי להבטיח שלאזרחי ישראל יהיו מספיק חיסונים ובזמן הנכון. זו המשימה הגדולה ביותר שלנו במאבק, כי זה מה שיוציא אותנו משגרת מהקורונה וכמובן מהמגבלות הקשות שאנחנו חווינו רק לאחרונה", אמר רה"מ.
4 צפייה בגלריה
דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמן
"דרך חדשה לעשות עסקים". השגריר דיוויד פרידמן
(צילום: אוהד צויגנברג)
באירוע השתתפו גם שר המדע יזהר שי (כחול לבן) והשר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס (הליכוד). הטקס נערך באוניברסיטת אריאל, ולאחריו נתניהו צפוי להיפגש עם כמה ראשי רשויות ביהודה ושומרון.
במסגרת ההסכם, מדענים מאוניברסיטת אריאל יוכלו לקדם מחקרים בשיתוף האמריקנים ולזכות למימון. חתימת ההסכם מתרחשת ברקע המאבקים בין ור"ה (ועד אגודת האוניברסיטאות) לבין אוניברסיטת אריאל - על רקע פוליטי. זאת היות שיש גורמים בוועד האוניברסיטאות שטוענים כי אריאל היא שטח כבוש ולכן אין לשתף פעולה. מאז שנכנס לתפקידו, השר אלקין פועל להכניס את אוניברסיטת אריאל לתוך ור"ה - מהלך שטרם קרה.
"נכנסו להסכם טכנולוגי ומדעי בין שתי המדינות", אמר השגריר פרידמן, "אנחנו פותחים בדרך חדשה לעשות עסקים. אנחנו מסיימים הליך שלא היה צריך להיות פוליטי מלכתחילה".
נתניהו אמר כי "חתימת ההסכם היא הישג גדול שמצביע על המחויבות של הנשיא טראמפ להביא שלום לאזור. עד כה הוא עזר לישראל להשיג שלושה הסכמים - עם איחוד האמירויות, בחריין וסודן".
בנוסף, הוא התייחס בטקס לאתגרים הביטחוניים: "אני מתרשם שבזמן הקורונה אנחנו ממשיכים לפתח את היכולות הצבאיות שלנו, יש בהן מרכיב טכנולוגי ומדעי מרשים ביותר, שמעצים מאוד את היכולות הצבאיות של מדינת ישראל מול חיזבאללה, מול כל אויב אחר. כדאי שייקחו את זה בחשבון".
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
חתימת הסכם השלום ובמסגרתו, עצירת הסיפוח
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
"מברך על ההישג החשוב". השר זאב אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
החתימה על הסכם זה כוללת כאמור את הרחבת הסכמי שיתופי הפעולה המדעיים והאקדמאיים, גם ביהודה שומרון ורמת הגולן, בין ישראל לבין ארצות הברית. עד כה שיתופי הפעולה השונים לא כללו את השטחים שמעבר לגבולות 67'. השר זאב אלקין, ששוהה בימי אלה בבידוד, מסר: "‏אני מברך את רה"מ על הישג גדול לקידום הריבונות ביו"ש וחיזוק אוניברסיטת אריאל - עוד שלב בדרך להכרה בינלאומית בזכויותינו באזור זה".
מאחורי הקלעים התרחשה תקרית לאחר שנציגיו של ראש הממשלה הזמינו ראשי מועצות ביו"ש ובחרו שלא להזמין את ראש מועצת ישע דוד אלחייני ואת ראש מועצת שומרון יוסי דגן. בעקבות כך חלק מראשי הרשויות בחרו שלא להגיע.
מי שכן הגיע היה ראש מועצת אפרת עודד רביבי שאמר: "נעניתי בכבוד ובשמחה להזמנת רה"מ נתניהו להיות נוכח בטקס ההיסטורי שהרחיב את ההסכמים השיתופיים המדעיים בין ארה"ב לבין ישראל. מדובר בצעד משמעותי בעולם האקדמי ובקפיצת מדרגה ענקית לשלום ודו-קיום. יש כאן קריאה ברורה מצד ארה"ב, במיוחד על רקע ההתמודדות עם משבר הקורונה, שנכון להעדיף את עולם המדע והחקר על פני פוליטיקה".
באוניברסיטת אריאל מסרו: "אנחנו מברכים על מהלך היסטורי זה הפותח למדעניות ומדענים באוניברסיטת אריאל הזדמנות לחיזוק הקשר המדעי עם עמיתיהם בארה"ב על ידי הגשת בקשות לתמיכה מקרנות המחקר המשותפות".
ראש העיר אריאל אלי שבירו מסר: "ההסכם, שאליו ייחלנו שנים, יאפשר לאוניברסיטה באריאל ולמוסדות אקדמיים ביו"ש וברמת הגולן להתמודד על תמיכות מקרנות ממשלתיות דו-לאומיות מארצות הברית וישראל, וליהנות משת"פ מדעי ותקציבי עם מוסדות אמריקנים".
הטקס מתקיים כשבועיים לאחר שמועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי - הוועדה שמחזיקה בכל הסמכויות התכנוניות ביהודה ושומרון - אישרה את בנייתן של כ-1,800 יחידות דיור שייבנו בשלבים שונים ביהודה ושומרון.
אישור זה הגיע בעקבות לחץ של ראשי מועצת יש"ע וראשי המתנחלים, שאיימו על רה"מ נתניהו כי ייצאו למאבק ציבורי אם לא יתקבל האישור, לאחר תקופה ארוכה שאותה הם כינו "הקפאה".
ראשי המתנחלים מתמודדים בימים אלה עם ההבנה שחלום הסיפוח ירד מהפרק בעקבות הסכם השלום עם איחוד האמירויות. בנוסף, הם חוששים כי ההסכם כולל גם את הקפאת הבנייה בהתנחלויות.