המורדים החות'ים, שנתמכים על ידי איראן, מנסים לכבוש את המעוז האחרון שנמצא בידי הממשלה בצפון תימן. בימים האחרונים הם הגבירו את קצב התקיפות שלהם באזור העיר מריב, ובקרבות קשים שהיו ביומיים האחרונים נהרגו עשרות לוחמים משני הצדדים.
4 צפייה בגלריה
כוחות הקואליציה של סעודיה באזור העיר מריב צפון תימן
כוחות הקואליציה של סעודיה באזור העיר מריב צפון תימן
תקיפה של כוחות הקואליציה שמובילה סעודיה באזור מריב בצפון תימן
(צילום: AFP)
החודש פתחו החות'ים במתקפה לכיבוש מריב, שנמצאת באזור שעשיר בנפט, 120 ק"מ ממזרח לבירה צנעא. אובדן השליטה על העיר יהיה מכה קשה לממשלת תימן ולקואליציה של סעודיה: החות'ים כבר שולטים בבירת תימן, צנעא, ובשטחים גדולים בצפון המדינה. לפי גורמים בתימן ביומיים האחרונים נהרגו בקרבות לכיבוש מריב 48 לוחמים משני הצדדים, רובם חות'ים. עוד 120 לוחמים נפצעו בקרבות. במסגרת המאמצים של החות'ים לכתר את העיר מריב הם ניתקו את קווי האספקה למחוז שנמצא במרחק 50 ק"מ מדרום לעיר.
בימים האחרונים חלה הסלמה במתקפות המל"טים של החות'ים על סעודיה - שמסייעת לממשלת תימן במלחמה, שנמשכת כבר שש שנים. היום הודיעה סעודיה שהיא יירטה שני מל"טים של החות'ים ששוגרו לעיר חמיס מושייט בדרום המדינה. דובר החות'ים טען ששני מל"טים שלהם פגעו בשדה תעופה בעיר אבהא, שסמוכה לחמיס מושייט. אתמול אמרה סעודיה שהיא סיכלה מתקפת מל"טים נוספת של החות'ים בשדה התעופה באבהא, כמה ימים אחרי שמטוס נוסעים עלה בלהבות אחרי שמל"ט התפוצץ בשדה התעופה.
ההסלמה מצדם של החות'ים מגיעה אחרי שארה"ב החליטה להסיר את המורדים מרשימת ארגוני הטרור, כדי לקדם את הסיוע ההומניטרי לתימן ולסלול דרך לשיחות שלום לסיום המלחמה. לפי הפרשנים, החות'ים מנסים לצבור מומנטום לקראת כניסה למו"מ כלשהו עם ממשלת תימן - שנתמכת על ידי הקהילה הבינלאומית. אם מריב אכן תפול לידי המורדים, לחות'ים תהיה שליטה מלאה על צפון תימן - ויתרון אסטרטגי על הממשלה במו"מ.
נפילת מריב תהיה מכה קשה גם לסעודיה, שהשקיעה במאמצים גדולים בהגנה על העיר בשנים האחרונות. הקואליציה שסעודיה עומדת בראשה הגבירה לאחרונה את קצב התקיפות האוויריות נגד המורדים החות'ים כדי למנוע מהם לכבוש את העיר.
בשבוע שעבר הודיע ג'ו ביידן שארה"ב תפסיק לסייע לקואליציה שמובילה סעודיה במלחמה בתימן. הוא אמר שהמלחמה בתימן, "חייבת להסתיים". בנאום שבו הציג את מדיניות החוץ שלו אמר: "כדי להדגיש את המחויבות שלנו (לסיום המלחמה) אנחנו מפסיקים את כל הסיוע האמריקני למתקפות המבצעיות במלחמה בתימן, כולל את מכירות הנשק הרלוונטיות". הצעד מנוגד לא רק למדיניות טראמפ, אלא גם למדיניות של ברק אובמה, שביידן היה סגנו. סעודיה היא בעלת ברית חשובה של ארה"ב במזרח התיכון, ושותפה מרכזית במאבק באיראן.
עשרות אלפי בני אדם נהרגו במלחמה בתימן ומיליונים נאלצו לעזוב את בתיהם. האו"ם מגדיר את המשבר ההומניטארי במדינה כקשה ביותר בעולם. בשישי סוכנויות האו"ם הזהירו שכ-400,000 ילדים תימנים בני 5 ומטה נמצאים בסכנת מוות בעקבות מחסור חמור במזון.