2 צפייה בגלריה
סאיב עריקאת
סאיב עריקאת
סאיב עריקאת
(צילום: AP)
מצבו של בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת המאושפז עם קורונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים הידרדר ומוגדר כעת אנוש. כך עדכן הבוקר (יום ב') בית החולים.
"הבוקר חלה הידרדרות במצבו, המוגדר כעת כקריטי ובשל מצוקה נשימתית הוא הונשם והורדם", מסרה דוברת בית החולים. "מר עריקאת מהווה אתגר עצום לטיפול בקורונה בהיותו מושתל ריאות עם דיכוי של המערכת החיסונית, ועם זיהום חיידקי בנוסף לקורונה. הדסה עם רופאיה המקצועיים הבכירים ביותר, נמצאת בקשר רפואי בינלאומי לגבי מדיניות הטיפול בחולה מורכב כזה. הדסה תמשיך לעדכן את משפחתו כמקובל באשר למצבו ותעדכן את הרשות הפלסטינית בהיותו בכיר שם".
בעקבות בקשה של הרשות הפלסטינית, הועבר אתמול עריקאת מביתו ביריחו לבית החולים בירושלים לצורך קבלת טיפול רפואי מהיר. בכיר הרשות בן ה-65 נמצא כאמור בקבוצת סיכון: לפני שלוש שנים הוא עבר בהצלחה השתלת ריאות בארצות הברית.
עריקאת, שאחראי על ניהול המשא ומתן הפלסטיני עם ישראל בכ-20 השנים האחרונות, עבר את ההשתלה בבית החולים אינובה פיירפקס במדינת וירג'יניה. הוא סבל ממחלת ריאות שהלכה והחמירה עד אשר לא נותרה לו ברירה אלא להיכנס לרשימת המתנה להשתלת ריאות.
הוא קיבל בין היתר טיפול רפואי בישראל והיה מועמד להשתלה בארץ, בארצות הברית ובירדן. בסופו של דבר טס כאמור לארה"ב כדי להמתין שם לתורם מתאים, ונכנס לחדר הניתוח לאחר שנמצאו עבורו ריאות מתאימות.

ברשות הפלסטינית מודעים היטב למבוכה ולביקורת שעשויה להתעורר נגדה בעקבות ההחלטה להעביר את עריקאת לאשפוז דווקא בישראל - במיוחד בימים שבהם שורר נתק מדיני מוחלט בין רמאללה לירושלים ולנוכח הביקורת הקשה כלפי ישראל שמכוננת יחסים עם איחוד האמירויות ובחריין מצד אחד וההתקרבות בין פתח לחמאס מצד שני.
לפיכך, מנסים ברמאללה למזער נזקים. כך למשל, אחד מדוברי פתח מיהר לצייץ אתמול כי "העברתו של סאיב עריקאת לבית החולים הדסה אינה קשורה להידבקותו בקורונה אלא בסיבוכים רפואיים הקשורים להשתלת הריאות שעבר לפני שלוש שנים. בית החולים הזה נבחר מאחר שהוא בית החולים הקרוב ביותר שיש לו את הציוד והצוותים הרלוונטיים לטיפול בו. עריקאת הועבר לבית החולים הדסה משום שכל אפשרויות הטיפול האחרות כוללות את העברתו לחו"ל – דבר שאינו מתאפשר בשל המגפה".
2 צפייה בגלריה
האבא חולה קורונה ומאושפז במצב קשה בהדסה, אך זכה לצפות בחתונת בנו דרך החלון
האבא חולה קורונה ומאושפז במצב קשה בהדסה, אך זכה לצפות בחתונת בנו דרך החלון
בית החולים הדסה עין כרם
(צילום: אבי חיון)
בחשבון הטוויטר הרשמי של מחלקת המשא ומתן הפלסטיני הסתירו את עניין העברתו של עריקאת לירושלים וכתבו כי הוא מועבר לבית חולים בתל אביב. כעבור שעה קלה שינו את הנוסח - וציינו כי הוא מועבר לבירה.
גם הבקשה מצד משפחתו של עריקאת להעבירו לבית חולים בישראל עשויה לתת אינדיקציה נוספת לכך שמצבו לא טוב. אם מצבו הרפואי היה סביר באופן יחסי – סביר שבני משפחתו היו מעדיפים להעביר אותו לבית חולים בעמאן.