האם קריסת החניון בבית החולים שערי צדק שבירושלים מוקדם יותר היום (שני) נגרמה בשל חפירת כביש 16 בעיר? את השאלה הזו בודקים כעת במשרדי הממשלה. עבודות הכרייה בכביש הסתיימו רק לפני חודשיים וחצי, אך החלק שקרס מתחת לבית החולים נחפר כבר לפני כחצי שנה. לפי גורמי המקצוע, מדובר באזור שבו הקרקע מלאה בחללי אוויר שאפשרו את קריסת הקרקע וההערכה המקצועית היא שקריסה דומה יכולה הייתה להתרחש גם אם המנהרה לא הייתה נחפרת, אם כי לא בהכרח בעומק זהה.
כביש 16 הוא מיזם תשתית תחבורה לאומי שאותו מובילים משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל באמצעות שותפות של החברות הפרטיות שפיר ופיצרוטי, שזכו במכרז הזכיינות לתכנון ולביצוע הפרויקט ב-2018, ובסופו יהווה הכביש דרך נוספת מכביש 1 במחלף מוצא עד מרכז העיר באזור מחלף בייט הסמוך לשכונת גבעת מרדכי ובית החולים שערי צדק - שבו התרחשה היום הקריסה.
הכביש צפוי להיפתח ב-2022. אורכו שישה ק"מ, הוא יכלול שני נתיבים בני שני מסלולים כל אחד ושלושה מחלפים – מוצא, רבידה, וצומת בייט. עלות הקמתו עומדת על יותר ממיליארד שקל.
3 צפייה בגלריה
בולען נפער בחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים
בולען נפער בחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים
הבולען שנפער בחניון של בית החולים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
בולען נפער בחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים
בולען נפער בחניון בבית החולים שערי צדק בירושלים
כוחות החילוץ סורקים אחר לכודים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מדובר בפרויקט ייחודי בשל העובדה שהוא נעשה בשיתוף המגזר העסקי והפרטי: שותפות החברות מממנת את הקמת הפרויקט, בתמורה לתשלום עבור 25 שנות זיכיון שבהן הן יתפעלו את מערכות המנהור והכביש. המכרז בוצע בשיטת PPP - Public Private Partnership, כשהתחרות נשואת המכרז הייתה על גובה מענק ההקמה שתשלם המדינה למציע הזוכה. הצעתה של קבוצת שפיר-פיצרוטי למענק ההקמה עמדה על 50 מיליון שקל.
לפי הודעת הזכייניות, עם סיום פריצת המנהרות הכביש "צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים להקל את עומסי התנועה ולצמצם את זמני הנסיעה"; אך הצהרות מסוג זה, שניתנו לפני פתיחתו של כל כביש חדש בשנים האחרונות, לא הוכיחו את עצמן במבחן המציאות משום שכל כביש חדש שנפתח מתמלא בתוך זמן קצר במכוניות נוספות. לכן, הקמתו של הכביש גררה ביקורת נרחבת מצידם של ארגוני החברה האזרחית ומומחים שמחו על הקמת כביש חדש במקום לחזק את התחבורה הציבורית בבירה ואליה.
אם אכן בסיום הבדיקה יימצא קשר בין קריסת החניון ובין חפירת המנהרה, במשרדי הממשלה ידונו בשיטת המכרזים הללו ויידרשו לשאלה כיצד גם במסגרת של הפרטה של הליכי התכנון והביצוע בפרויקטים לאומיים אכן תובטח רמת רגולציה שתאפשר למדינה למנוע ממקרים כגון אלה להישנות.
קריסת החניון התרחשה סמוך ל-14:00 בתיעוד מהמקום נראה שחלק ניכר ממגרש החנייה שבו החנו מכוניות באזור שקע פנימה, כשהמכוניות נופלות אל תוך הקרקע. לא דווח על נפגעים. שבעה צוותי כיבוי חילוץ והצלה מתחנות ירושלים הוזעקו יחד עם היחידה לחילוצים מיוחדים לאזור. הצוותים סרקו את המקום לאיתור לכודים או נפגעים, וציינו כי קיים חשש שיש מכוניות שנקברו בחול.
ממשרד התחבורה נמסר: "פרויקט כביש 16 מבוצע על ידי חברת 'שפיר הנדסה' בניהולה של חברת נתיבי ישראל. האירוע נמצא בבדיקה ונמתין לתוצאותיה".
משותפות שפיר-פיצרוטי נמסר בתגובה: "בשלב ראשוני זה מוקדם להסיק מסקנות כלשהן ביחס לאירוע הבולען בחניון בית החולים. כלל גורמי המקצוע, לרבות מומחי ההנדסה הבכירים ביותר, משלבים כוחות יחדיו למציאת מקור האירוע וחזרה מהירה לשגרה".