איטליה הודיעה שהיא מונעת ייצוא של רבע מיליון מנות חיסונים של חברת אסטרה-זניקה לאוסטרליה. הנציבות האירופית תמכה במהלך, שנחשב להסלמה ביחסים בין אירופה לאסטרה-זניקה – שכרגע לא עומדת בהתחייבויות שלה למדינות האיחוד האירופי.
מבצע החיסונים המשותף של מדינות האיחוד האירופי יצא לדרך בסוף דצמבר. עד כה מבצע החיסונים לא עומד ביעדים, וכרגע רק 8% מתושבי האיחוד האירופי התחסנו לקורונה. מדינות האיחוד מפגרות אחרי ישראל, בריטניה וארה"ב. אחת הסיבות לפיגור של אירופה היא עיכובים במשלוחי החיסונים של חברות התרופות. הכעס על אסטרה-זניקה גדול במיוחד. היא לא עמדה בהתחייבויות שלה, והעבירה פחות חיסונים ממה שהבטיחה.
2 צפייה בגלריה
החיסון של אסטרה-זניקה
החיסון של אסטרה-זניקה
החיסון של אסטרה-זניקה
(צילום: רויטרס)
בשלבים הראשונים של מבצע החיסונים לקורונה, באיחוד האירופי החליטו להקים מערכת שתפקח על ייצוא חיסונים שמיוצרים בשטח האיחוד. אותה מערכת נדרשת לוודא שחברות התרופות שמייצרות את החיסונים, ומעוניינות לייצא מנות למדינות מחוץ לגוש האירופי, מכבדות את ההסכמים שנחתמו איתן - ורק אז יינתן אישור לייצוא חיסונים של אותן חברות.
ההודעה האיטלקית על מניעת הייצוא לאוסטרליה היא למעשה הפעם הראשונה שבה אירופה מונעת ייצוא של חיסונים על סמך מנגנון הפיקוח שנקבע בתחילת המבצע. בממשלת איטליה, בנציבות האירופית ובאסטרה-זניקה טרם הגיבו לפרסום.
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה גבר קשיש מתחסן מתחסנים רומא איטליה
חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה גבר קשיש מתחסן מתחסנים רומא איטליה
מתחסנים באיטליה
(קרדיט: רויטרס)
בחודש ינואר ג'וזפה קונטה, שהיה אז ראש ממשלת איטליה, זעם על העיכובים של חברות אסטרה-זניקה ופייזר ואמר שהם לא מקובלים. מריו דראגי, שהחליף אותו בתפקיד והרכיב ממשלה בחודש שעבר, נוקט גישה תקיפה יותר בנוגע למחסור של אירופה בחיסונים. באיטליה הביקורת על מבצע החיסונים רבה: במדינה חיים כ-60 מיליון תושבים ועד כה רק 1.5 מיליון, בעיקר אזרחים ותיקים ועובדי מערכת הבריאות, קיבלו את שתי מנות החיסון.
אוסטרליה החלה את מבצע החיסונים שלה בשבוע שעבר, וחיסנה את אזרחיה עם החיסון של פייזר. מחר אמורה אוסטרליה להתחיל להשתמש גם בחיסונים של אסטרה-זניקה.