תושבי רשויות ערביות שנמצאות בסגר בגלל תחלואת הקורונה זועמים על האופן שבו אוכפים את הסגר. בניגוד לערים יהודיות שבכניסה להן הוצבו מחסומים - הרשויות הערביות בחרו במקרים רבים בחסימת כבישים באמצעות דרדור אבנים ופסולת.
ראשי הרשויות טוענים כי עשו זאת בלחץ המשטרה ופיקוד העורף, והתושבים מתארים כי סביבתם היומיומית "נראית כמו שטח צבאי סגור - ואפילו גרוע מזה", כלשונם. תושבים הוסיפו: "לא ראינו חסימות ביישובים יהודיים אדומי זה רק אצל הערבים. זאת אפליה".
4 צפייה בגלריה
חסימות בואדי ערה
חסימות בואדי ערה
שוטר בוחן את המחסום במוסמוס
4 צפייה בגלריה
 מוסמוס בואדי ערה
 מוסמוס בואדי ערה
סלעים ועפר בוואדי ערה
(צילום: עידו ארז)
הכביש שמחבר בין מושיירפה למוסמוס שבוואדי ערה נחסם בגלל התחלואה במוסמוס - ובתמונות מהמקום נראה שוטר שבוחן את הסלעים איתם חסמו את הציר. באופן דומה נחסם גם הכביש שמוביל מאום אל פחם לזלפה, ובשבוע האחרון התלוננות תושבים גם בכפר כנא, סכנין ושפרעם על התנהלות דומה.
עבד אלהאדי אגבאריה, חבר מועצת מעלה עירון אמר ל-ynet כי מדובר בחסימות לא חוקיות. "איך במדינה כל כך מתקדמת אפשר לעשות דבר כזה? ואם יהיה פה מקרה חירום של שריפה או פציעה ויצטרכו להיכנס למוסמוס ממושיירפה? למה לא לחסום עם ניידת כמו בני אדם? זה נראה כמו גן חיות". אגבאריה הוסיף כי להבנתו המשטרה תיאמה זאת עם המועצה. "אנחנו לא רוצים לקחת את החוק לידיים כי אנחנו לא מתנגדים למחסומים או לסגר, אבל לפחות שהדרך שבה יחסמו תהיה מכובדת".
העיתונאי טהא אגבאריה ממוסמוס אמר כי למועצות המקומיות אין סמכויות לעשות חסימות שכאלה על דעת עצמן. "זה חייב לעבור דרך המשטרה, פיקוד העורף או סמכות משפטית. זה לא אנושי ולא הגיוני לחסום כבישים בפסולת ובעפר. אנחנו כבר במאה ה-21, איך אפשר לחיות ככה? מתייחסים אלינו כאילו אנחנו תחת משטר צבאי", אמר. "דיברתי עם ראש המועצה שאמר לי שהופעלו עליו לחצים אדירים", ציין העיתונאי. "כנראה שהוא נכנע להן".
4 צפייה בגלריה
רלהאדי אגבאריה
רלהאדי אגבאריה
"מה יקרה כשתפרוץ שריפה?". חבר המועצה עבד אלהאדי אגבאריה
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
טהא אגבאריה
טהא אגבאריה
"איך אפשר לחיות ככה? זה לא אנושי". טהא אגבאריה
(צילום: עידו ארז)
גם מוחמד כטיב, תושב כפר כנא, אמר כי הוא לא מבין מדוע תחנת המשטרה הגדולה ביישוב שלו לא מטפלת בחסימות. "אנחנו רואים הרבה שוטרים בשטח, אבל הם מעדיפים לחסום את הכבישים".
מ', תושבת סכנין, הוסיפה כי היא מעולם לא ראתה שחוסמים כך ביישובים יהודיים. "זה נראה כאילו רוצים להגיד לנו שאנחנו המקור לתחלואה. התפקיד של המשטרה הוא לאכוף את החוק, ולא לחסום אותנו כמו בכלא. זאת השפלה. אנחנו מכבדים את כל ההנחיות, עם העבריינים במגזר הם לא מתנהגים ככה". ראש העיר סכנין, ד"ר ספות אבו ריא, אמר כי הסיבה לחסימות המאולתרות היא מחסור בכוח אדם במשטרה, וכי הוא פועל להסרת המחסומים בכבישים שמחברים בין עירו ליישובים אחרים. בכירים במועצת מעלה עירון הודו גם הם שהכבישים נחסמו בלחץ המשטרה.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת הדרג המדיני ועל רקע התגברות התחלואה בחלק מיישובי מדינת ישראל, המשטרה פועלת עם הרשויות המקומיות לאכיפת הגבלות התנועה שהוטלו בישובים שונים ברחבי הארץ. הפעילות מתבצעת לצד מגוון המשימות המוטלות לפתחה של המשטרה, באמצעות מגוון כוחות ואמצעים ובשילוב של חסימות אנושיות ופיזיות, הכל בהתאם לחוק ולתקנות ובכל שעות היממה.
"יודגש כי פריסת המחסומים ואכיפת הגבלות התנועה בישובים אדומים אחידה וקשורה בעיקר להיבטים טופוגרפיים וגאוגרפיים. נמשיך לפעול עם הרשויות לשמירה על התקנות ומניעת הפרתן ולצמצם ככל שניתן את הפגיעה במרקם החיים, הכל למען שלום הציבור ובריאותו".
בצה"ל מסרו בתגובה כי לפיקוד העורף אין כל קשר לחסימת הכבישים.