4 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
חזרה ללימודים בחולון
(צילום: עיריית חולון)
חוק לימוד חובה קובע כי הלימודים בבתי הספר בישראל יהיו חינם עד לסיום כיתה י"ב, אך בפועל בתי הספר גובים תשלומי הורים בסך של אלפי שקלים מדי שנה. התשלומים מיועדים בין השאר לפעילויות העשרה וטיולים - אך אלו כמעט ולא יתקיימו בשנה הקרובה לאור מגפת הקורונה. ועדת החינוך של הכנסת תערוך הבוקר (רביעי) דיון בנושא, במטרה לצמצם את תשלומי ההורים ולהתאימם לשנת הלימודים בתקופת זו.
לקראת הדיון הוכן דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת המגלה כי ב-2018-2017 אישר משרד החינוך ל-24 בתי ספר לגבות תשלומי הורים בסכומים הגבוהים מעשרת אלפים שקל, כאשר בשלושה מהם אף אושר לגבות יותר מעשרים אלף שקל. גם השנה בתי ספר, בהם תלמה ימין והריאלי בחיפה, הגישו למשרד החינוך בקשה לוועדת חריגים באשר לתשלומי הורים, לסכומים עומדים בין 7,500 ל-11,000 שקל.
באומדן נוסף שנערך על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, על בסיס סקר הוצאות משקי הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמצא כי סך כל תשלומי ההורים שנגבים במערכת החינוך גדל מכ-3.9 מיליארד שקל ב-2012 לכ-4.6 מיליארד שקל ב-2016, גידול מצטבר של 17.4% בחמש שנים. השנה צפויים תשלומי ההורים לעמוד על סכום של כ-5 מיליארד למרות שמשרד החינוך התחייב לפעול להורדת סכומי הגבייה של תשלומים אלה.
4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך והספורט
ועדת החינוך והספורט
ועדת החינוך, התרבות והספורט
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

בשנת הלימודים תשע"ח (2018-2017) כ-78% מבתי הספר שדיווחיהם אושרו על ידי משרד החינוך קיבלו אישור לגבות תשלומי הורים בסכום שאינו עולה על 2,000 שקל, וכ-22% 703 בתי ספר - קיבלו אישור לגבות תשלומי הורים בסכום שעולה על 2,000 שקל. 197 בתי ספר קיבלו אישור לגבות תשלומי הורים בסכום העולה על 5,000 שקל ,24 מהם קיבלו אישור לגבות תשלומי הורים בסכום העולה על 10,000 שקל ושלושה בתי ספר קיבלו אישור לגבות למעלה מ-20,000 שקל. אחד מכל שלושה בתי ספר במערכת החינוך כלל לא דיווחו למשרד החינוך על כוונתם לגבות תשלומי הורים ולא ברור מהם התשלומים הנגבים בהם.
ח"כ אורלי פרומן מיש עתיד-תל״ם, שהזמינה את הדו"ח לקראת הדיון, אמרה כי "המשרד ממשיך להתייחס אל ההורים כאל מקור תקציבי נוסף ולאשר תשלומים גבוהים. לאור המגבלות שחלות כרגע על קיום פעילויות, העשרה ותרבות בעקבות מגפת הקורונה, על משרד החינוך לצמצם את תשלומי ההורים בהתאם. במידה ופעילויות אלו תתאפשרנה בהמשך השנה, ניתן יהיה לגבות את התשלומים בגינן". היא הוסיפה כי "בכדי להמשיך ולצמצם את הפערים הגדולים במערכת ובחברה הישראלית, על משרד החינוך להעניק לכל תלמידי ישראל את אותם הכלים ופעילויות ההעשרה, ללא קשר להכנסות הוריהם וליכולתם לממן זאת".

פירוט סעיפי תשלומי ההורים מעלה תהייה לגבי קיומם והצורך לגבות את חלקם, לאור התפשטות נגיף הקורונה. כך לדוגמה סוכם בין משרד הבריאות ומשרד החינוך כי לא יתאפשרו טיולים שנתיים עד להודעה חדשה, אך סעיף זה לא הוסר. הסכום שהורים מוציאים על טיול שנתי עבור ילד אחד יכול לעמוד על 616-252 שקלים.
בדיון שייערך הבוקר בוועדת החינוך, יבקש היו"ר רם שפע (כחול לבן) לבטל את סעיף תשלום זה, בנימוק שהוא לא רלוונטי לשנה זו בצל המגיפה. בנוסף, יו"ר הוועדה ביקש לבטל את סעיף התשלום על המסיבות הכיתתיות ומסיבות הסיום, שעלותם בין 200-54 שקלים לילד, למרות שאלה לא מאושרים על ידי משרד הבריאות ומשרד החינוך.
"משרד החינוך רוצה אישור לגבות כספים על טיולים, הצגות, אומנים, מסיבות ועוד ובנוסף מאשר המשרד תשלומי תל"ן (טיולים שנתיים), מדובר בלא פחות מגזל", אמר פיצ'י דובינר, מוביל המאבק לחינוך חינם. "אין טיולים, הצגות ומסיבות? הכל מבוטל, לא? איך תל"ן כשהתלמידים בבית ובקושי יגיעו לבית הספר? איך מדריכי תל"ן יעברו מבית ספר לבית ספר מבלי לסכן את הילדים בהידבקות? גם עם זה צריכים להתמודד מיליון המובטלים שיש בארץ בגלל הקורונה?", הוסיף דובינר בזעם.
4 צפייה בגלריה
ח"כ אורלי פרומן
ח"כ אורלי פרומן
ח"כ אורלי פרומן
בעקבות הפרסום ב-ynet על הכוונה לבטל את סעיף הטיולים השנתיים, פנו אתמול לשרי החינוך, ההשכלה הגבוהה, הבריאות וליו"ר ועדת החינוך, עשרה ארגוני טיילות חינוכית, הדרכה, חינוך והסעות, מהגדולים והמרכזיים בישראל, בבקשה לא לבטל את תשלומי ההורים ולהשאיר את הטיולים השנתיים כרגיל. במכתב הם כתבו: "מדובר בצעד מקומם. הדבר מנוגד למדיניות אגף של"ח במשרד החינוך שעמל בשיתוף משרד הבריאות על מודל בטוח לטיולים. אנו בהתארגנות מואצת לקראת פתיחת השנה החדשה".
בבקשה של חברת הכנסת נכללה שאלה ביחס למספר הפעילויות המשולמות באמצעות תשלומי הורים שבוטלו בשל משבר הקורונה, וכמה כסף הוחזר להורים בשל כך. מתשובת משרד החינוך על פנייתנו בנושא עולה כי בשלב זה אין בידי המשרד נתונים שיכולים לספק מענה לשאלה זו, בין היתר משום שפעולת חישוב היתרות בחשבון תשלומי ההורים מתבצעת רק עם סיום שנת הלימודים.
4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד, אייל דורון, חיים ביבס, פרופ' עמוס רולידר ויואב גלנט
יפה בן דוד, אייל דורון, חיים ביבס, פרופ' עמוס רולידר ויואב גלנט
(צילום: אורי דוידוביץ', עידו איז'ק, ארז בייט, ראובן קופוצ'ינסקי)
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: היום, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.