מאות אלפי מוסלמים מהמיעוט האויגורי באזור שיאנג'ינג שבצפון-מערב סין גויסו לקטיף כותנה באמצעות תוכנית עבודות כפייה ממשלתית. כך עולה מדו"ח שפורסם היום (ג') על ידי המרכז למדיניות גלובלית בוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
לפי הדו"ח, 517 אלף איש נשלחו לעבודת קטיף כותנה בכפייה
לפי הדו"ח, 517 אלף איש נשלחו לעבודת קטיף כותנה בכפייה
לפי הדו"ח, 517 אלף איש נשלחו לעבודת קטיף כותנה בכפייה
(צילום: AFP)
הדו"ח עשוי להפעיל לחץ רב יותר על מותגים בינלאומיים כמו נייקי, גאפ ואדידס, שהואשמו בשימוש בעובדים בכפייה ברשתות אספקת הטקסטיל שלהם. לפי הערכות, בחבל שיאנג'ינג כלואים כמיליון מוסלמים במחנות לחינוך מחדש.
לפי הדו"ח – שהתבסס על מסמכים ממשלתיים מקוונים – 517 אלף איש משלושה אזורים שרוב תושביהם הם אויגורים נשלחו לעבודת קטיף כותנה כחלק מהתוכנית הממשלתית. החוקרים העריכו כי מספרם האמיתי של העובדים בכפייה גבוה במאות אלפים.
החוקרים הזהירו מפני "ההשלכות קיצוניות אפשריות" על רשתות אספקת הכותנה העולמיות משום שחבל שיאנג'ינג מייצר יותר מ-20% מהכותנה העולמית. כחמישית מהכותנה המשמשת את ארה"ב מגיעה מהחבל הזה.
3 צפייה בגלריה
מרכז חינוך מחדש ל מוסלמים אויגורים מחוז שינג'יאנג סין
מרכז חינוך מחדש ל מוסלמים אויגורים מחוז שינג'יאנג סין
מרכז חינוך מחדש. לפי הערכות, כמיליון מוסלמים נכלאו
(צילום: רויטרס)
רשת BBC דיווחה כי שאלה 30 מותגים בינלאומיים גדולים אם בכוונתם להמשיך ולמכור מוצרים מסין לאחר הממצאים שהתגלו. מבין אלה שהשיבו, רק ארבעה אמרו כי הם פועלים על פי מדיניות נוקשה האוסרת שימוש בכותנה גולמית שמקורה בחבל שיאנג'ינג.
בייגי'נג מסרה כי כל העצורים "סיימו את לימודיהם" במחנות לחינוך מחדש, אך לפי דיווחים רבים מהאסירים לשעבר הועברו לעבודות ייצור במפעלים, שלעתים קרובות קשורים למחנות. לפי הדו"ח, העברתם נעשית, תחת מעקב משטרתי צמוד, מנקודה לנקודה, "בסגנון צבאי" לצד אינדוקטרינציה.
"ברור שהעברתם לאיסוף כותנה כרוכה בסיכון גבוה מאוד של עבודות כפייה", כתב בדו"ח אדריאן זנץ שחשף את המסמכים. "חלק מהמיעוטים עשויים להביע מידה מסוימת של הסכמה ביחס לתהליך זה, והם עשויים להפיק תועלת כלכלית. עם זאת, אי אפשר להגדיר היכן מסתיימת הכפייה והיכן מתחילה ההסכמה".
בדו"ח נכתב גם כי יש תמריץ אידיאולוגי חזק ליישם את התוכנית, משום שהגידול בהכנסות לתושבי האזורים הכפריים מאפשר לפקידים להגיע ליעדי מיגור העוני שהציבה המדינה.
3 צפייה בגלריה
סין מוסלמים שינג'יאנג מחנות חינוך מחדש
סין מוסלמים שינג'יאנג מחנות חינוך מחדש
"מניפולציה של ארה"ב". מוסלמים במחוז שינג'יאנג
(צילום: gettyimages)
סין מכחישה בתוקף את גיוס האויגורים באזור שיאנג'ינג לעבודות כפייה וטוענת שתוכניות הכשרה, תעסוקה והשכלה טובה יותר סייעו למגר את הקיצוניות באזור. על הדו"ח עצמו אמרה בייג'ינג כי עובדים "מכל המוצאים האתניים בשיאנג'ינג חותמים על חוזי עבודה" וכי הם בוחרים את עיסוקם מרצון.
דובר משרד החוץ הסיני, וואנג וונבין, תקף את מחבר הדו"ח זנץ, ואמר כי הוא "עמוד השדרה של ארגון מחקר אנטי-סיני שהוקם תחת מניפולציה של סוכנות הביון האמריקנית, שממציאה שמועות נגד סין ומשמיצה אותה".
מוקדם יותר החודש אסרה ארה"ב על יבוא כותנה המיוצרת על ידי גדודי הייצור והבנייה של שיאנג'ינג, יחידה מרכזית וצבאית למחצה, האחראית לכשליש מייצור הכותנה במחוז כולו. הצעת חוק נוספת האוסרת על ייבוא כל מוצרי הכותנה משיאנג'ינג נדונה בסנאט האמריקני בימים אלו.